Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?
Med mitt första barn -03 sade de att jag kunde börja med smakportioner redan vid 4 månader. På BVC lät det som att detta var de allmänna rekomendationerna men jag vet inte om det fortfarande var det eller om de bara inte lärt om sig än.
Med andra barnet -05 berättade de att rekomendationen numera var helamning 6 månaderamningen fungerade och hon gick upp bra i vikt. Det kändes inte som att de förespråkade varken det ena eller det andra utan bara informerade. De hade inga invändningar mot att jag valde vänta till hon var ca 5½ månad men hade nog inte protesterat om jag börjat vid 4 månader heller.
Nu med trean rekomenderades jag börja med smakportioner när hon var 4 månader. Jag hade då kämpat en månad med amning som inte fungerade, barn som vägrade flaska och inte gick upp i vikt. Men egentligen så motsäger det ju inte rekomendationen om 6 månaders helamning - den rekomendationen förutsätter ju att amningen fungerar och barnet går upp i vikt. Till barn som trots intensivamning står helt still i vikt rekomenderas tillägg i någon form.
Jag har haft samma BVC sköterska med alla tre. Hon tillhör den äldre skaran och jobbade nog redan på 70-talet när rekomendationen var smakportioner av frukt från 3 månaders ålder. Det är egentligen inte så underligt att det ligger lite tröghet i systemet. Det måste vara svårt att ändra sina rekomendationer - speciellt om det egentligen inte har kommit några nya forskningsrön just då ändringen görs utan det beslutas uppifrån att rekomendationerna ska ändras.