• fenomena83

Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?

Nu är jag nyfiken på hur det verkligen ligger till!

WHO rekommenderar att man helammar i 6 månader eftersom barnet tydligen inte behöver någon annan näring än bröstmjölk/ersättning denna tiden, men när 6 månader har gått, DÅ kan man introducera smakportioner för då behöver alla barn mer näring.

Det är meningen att BVC ska rekommendera det samma, det står i alla böcker och informationsmaterial som man får som nybliven förälder.

MEN jag har haft 3 olika BVC till mina 3 barn, och alla de har sagt samma;
    "Vi rekommenderar helamning 6 månader, det är bäst"
    precis som de "ska" säga.
    MEN samtidigt har de kört med dubbla budskap och stressat mig att börja med smakportioner redan vid 4-5 månaders ålder.

Med mitt första barn började jag vid 4 månader eftersom han ändå var liten och grinig, det hade bvc inte alls något emot.
    Med andra barnet så började jag med smakportioner vid 5 månader, eftersom jag tyckte att han var så stor i maten och kanske ville ha mer än vad jag kunde erbjuda. Då blev jag också ivrigt påhejad av bvc, nästan stressad. (trots att hans kurva pekade rakt upp!)
    Nu med tredje barnet så har amningen gått PERFEKT och jag VILLE verkligen helamma 6 månader och var fast beslutad att göra det, men jag har blivit stressad av bvc sedan 4 månader att börja med smakportioner långt innan, helt utan anledning.

Samtidigt som de då alltså säger att helamning 6 månader är bäst!
    Man bli ju knäpp av deras dubbelmoral!

Har också en kompis vars dotter är STOR, och även hon har blivit stressad sedan 4 månader att börja med smakportioner, av den anledningen att "det kan bli jobbigt sen vid 6 månader om hon inte gillar maten och man är lite sent ute".

Vad säger ditt bvc??? Jag är väldigt nyfiken och intresserad av hur det här ligger till egentligen!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-26 09:47
    Hmm, jag tror det blev lite konstigt.
    På frågan menar jag egentligen, vad bvc själva tycker, inte vad de säger bara för att WHO tycker det...
    Alltså håller de på riktigt med WHO om rekommendationerna, eller stressar de er att börja med riktig mat innan 6 månader?

Tror att alla bvc har blivit tillsagda att säga enligt WHO, men sen är det en annan sak vad de egentligen tycker, och det är vad de egentligen tycker som jag vill veta.

Ursäkta om jag krånglar till det, förlåt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?
  • Gummis

min bvc rekommenderade att jag skulle amma så länge jag kunde, jag har bara kunnat delamma pga för lite mjölk så hon har även fått ersättning, men hon har stöttat mig fullt ut i att jag ska amma det jag kan och ge ersättning sedan. Hon har sagt att jag kunde börja med att introducera lite gluten vid 4mån typ ge små bitar smörgåsrån, men jag började när tjejen var 5mån med det eftersom hon haft väldigt känslig mage och vid jul så fick hon sin första smakportion av potatis då var hon drygt 5mån. Min tjej har inte strulat något i maten utan glatt ätit det som serverats, jag har dock bara gett henne hemmalagad mat.

• MalinEddie

De rekomenderar att man börjar med smakportioner vid 4 månader vilket jag inte kommer göra.
     Jag kommer troligtvis helamma i 6 månader.

• cicci85

Jag vet inte, de har aldrig tagit upp matfrågan, när jag va där på 6-månkoll konstaterade de bara att jag ammade fortfarande, frågade inget om riktig mat. Så jag har inte känt mig stressad av BVC.
    Men när man läser i forumet så ser man ju att många bvc säger att man ska börja vid 4 månader.

• ebben

mitt bvs rekomenderar HELamning i 6månader .

• ls66

På mitt bvc så säger dom precis som det är att rekommendationen är helamning i 6 mån, men man kan börja med smakportioner vid 4 mån.

Mamma till Leo 080909 - älskar dig
  • Helene OSV

Vårt förra BVC. NEJ!
    De TROR att de gör det men samtidigt så säger de "men du kan fortsätta att HELamma även om du ger lite gröt, ersättning och smakisar!"
    Idioter!

Vårt nuvarande BVC har jag inte så stor koll på eftersom vi bara går dit för vaccinationer och läkarbesök.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Marma

vårat bvc har varit mer amma om du känner för det, hon verkar lite emot välling till små däremot men det e nåt som hon sagt till oss då vi inte får i våra välling.

• strongenough

De sa att man skulle börja med smakportioner vid 4 mån ålder för att de ska vara vana vid 6 mån när de är i behov av mer. Började man då kunde det bli fel sa hon.

Detta var på det BVC som min som gick på som liten bytade senare. Här vet jag inte.

• Amlin

Jag kan inte rösta för mitt BVC har inte sagt något av det.

Min sköterska säger att man KAN börja med smakportioner vid 4 månader. Hon presenterade det för mig eftersom min tjej kräkts mycket och hon trodde att mat kunde hjälpa.

När hon sen förstod att amningen var viktig för mig så sa hon istället att hon tyckte det var bra att fortsätta amma och att jag inte alls behövde vara orolig om hon inte skulle äta mat vid 6 månader för att hon skulle få i sig näringen ändå.

• Slippy

Vårat bvc rekommenderar också helammning i 6 månader. Dom har sagt att om barnet går upp dåligt i vikt, om man har dåligt med mjölk el. dyl. då kan man börja med smakportioner redan vid 4 månader, men annars säger dom att man inte behöver ge någonting annat än bröstmjölk förrän barnet är 6 månader. Dom påpekade tom. att många har för bråttom och börjar med smakportioner redan vid 4 månader och att dom tyckte det va synd.

Svar på tråden Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?