Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?
Nu är jag nyfiken på hur det verkligen ligger till!
WHO rekommenderar att man helammar i 6 månader eftersom barnet tydligen inte behöver någon annan näring än bröstmjölk/ersättning denna tiden, men när 6 månader har gått, DÅ kan man introducera smakportioner för då behöver alla barn mer näring.
Det är meningen att BVC ska rekommendera det samma, det står i alla böcker och informationsmaterial som man får som nybliven förälder.
MEN jag har haft 3 olika BVC till mina 3 barn, och alla de har sagt samma;
"Vi rekommenderar helamning 6 månader, det är bäst"
precis som de "ska" säga.
MEN samtidigt har de kört med dubbla budskap och stressat mig att börja med smakportioner redan vid 4-5 månaders ålder.
Med mitt första barn började jag vid 4 månader eftersom han ändå var liten och grinig, det hade bvc inte alls något emot.
Med andra barnet så började jag med smakportioner vid 5 månader, eftersom jag tyckte att han var så stor i maten och kanske ville ha mer än vad jag kunde erbjuda. Då blev jag också ivrigt påhejad av bvc, nästan stressad. (trots att hans kurva pekade rakt upp!)
Nu med tredje barnet så har amningen gått PERFEKT och jag VILLE verkligen helamma 6 månader och var fast beslutad att göra det, men jag har blivit stressad av bvc sedan 4 månader att börja med smakportioner långt innan, helt utan anledning.
Samtidigt som de då alltså säger att helamning 6 månader är bäst!
Man bli ju knäpp av deras dubbelmoral!
Har också en kompis vars dotter är STOR, och även hon har blivit stressad sedan 4 månader att börja med smakportioner, av den anledningen att "det kan bli jobbigt sen vid 6 månader om hon inte gillar maten och man är lite sent ute".
Vad säger ditt bvc??? Jag är väldigt nyfiken och intresserad av hur det här ligger till egentligen!!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-26 09:47
Hmm, jag tror det blev lite konstigt.
På frågan menar jag egentligen, vad bvc själva tycker, inte vad de säger bara för att WHO tycker det...
Alltså håller de på riktigt med WHO om rekommendationerna, eller stressar de er att börja med riktig mat innan 6 månader?
Tror att alla bvc har blivit tillsagda att säga enligt WHO, men sen är det en annan sak vad de egentligen tycker, och det är vad de egentligen tycker som jag vill veta.
Ursäkta om jag krånglar till det, förlåt.