Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?

Med alla tre barnen har vi fått information om matintroduktion mellan 4-5 månader. Jag kände stress med första barnet, men jag vet egentligen inte om det berodde på mig eller bvc....

Andra barnet ammade uteslutande tills han var 8 månader. Tredje fick lite smaksensationer från 5 månader, sedan smakportioner vid 6 månader i långsam takt. En anledning till att de tar upp matintroduktion tidigt är att det är viktigt att introducera gluten i långsamt tempo i skydd av amning. Många slutar att amma relativt tidigt och då är det ju bättre att börja introducera gluten lite tidigare just för att få skydd av amningen. 

• Flickan och kråkan
    kerstinsdotter skrev 2014-04-13 09:44:04 följande:
    Med andra barnet började min bvc sköterska tjata om att vi skulle ge gröt redan vid 3,5 mån trots att amningen funkade perfekt och allt såg bra ut på kurvorna. Hon tyckte att det var jobbigt för mig att behöva amma så ofta som varannan var tredje timme, men jag hade ju läst på och visste att fri amning är det normala och bästa så jag vägrade lyssna på henne. Litade mer på forskningen, amningshjälpen och WHO än på henne. Men hon fortsatte tjata och vid fem månader provade jag gröt och vårt barn blev jättedåligt och hamnade på akuten. Visade sig ha mjölkproteinallergi (som dock växte bort senare). Jag önskar att jag stått emot och väntat tills sex månader även om det kanske inte gjort nån skillnad för allergin. I alla fall tappade jag förtroendet för bvc tanten och bytte bvc helt. Mycket nöjdare nu, men tar fortfarande allt bvc säger med en nypa salt. Litar mer på att läsa på fakta själv faktiskt.

Tycker för övrigt att det är hemskt att de bryter mot WHO:s välunderbyggda rekommendationer och rekommenderar smakportioner innan sex månaders ålder. Det får mig att undra hur mycket svenska bvc sköterskor går i barnmatsindustrins ledband egentligen.  
    Fast rekommendationerna är inte helt konstanta. Nu med tredje barnet så har rekommendationerna om smaksensationer kommit och de finns med även hos livsmedelsverket. Smaksensationer innebär inte samma mängd som smakportioner men innebär ändå matintroduktion och att man inte helammar längre. Livsmedelsverkets rekommendation är att introducera gluten senast vid 6 månader, tidigast vid 4 månader. Jag skulle tippa på att det till viss del beror på att man sett en ökad intolerans i och med en senare introduktion just för att många slutar amma.
  • Flickan och kråkan
    Natulcien skrev 2014-04-13 11:08:15 följande:
    Fast smaksensationerna är ju ingen rekommendation egentligen, utan mer en öppning för den som vill. Man vidhåller ju fortfarande att helamning till 6 månader är att rekommendera.
    Livsmedelsverket säger att man t.ex ska introducera gluten SENAST vid 6 månader, och att det är lika ok att amma uteslutande första halvåret som att låta det intresserade barnet få testa smaksensationer. Har svårt att tolka det som du.
  • Flickan och kråkan
    Natulcien skrev 2014-04-13 13:05:40 följande:
    Jag håller med om att det är lite tvetydigt.
    Så här skriver man: "Om barnet inte verkar intresserat behöver du inte ge några smakprover. Bröstmjölken eller modersmjölksersättningen ger all näring barnet behöver under hela första halvåret, utom D-vitamin. Det går därför lika bra att vänta tills barnet är sex månader."
    Svårt att tolka SLV på annat sätt än att det är lika ok att helamma eller ge ersättning första halvåret som att börja med smaksensationer någon månad tidigare.

De säger inte att man bör eller ska helamma/uteslutande ge ersättning första halvåret, utan att det går bra. På samma sätt som att det går bra att börja introducera så smått lite tidigare om barnet är intresserat.
  • Flickan och kråkan
    Natulcien skrev 2014-04-13 14:30:24 följande:
    Precis. Det var så jag menade.

Fast då blir det märkligt att säga att de rekommenderar helamning första 6 månaderna. I så fall kan man lika gärna säga att de rekommenderar introduktion av gluten liksom smaksensationer innan 6 månader.
Svar på tråden Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?