• Bobido

Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?

Vårat bvc rekommenderade helamning i 6 månader men också att man kunde börja lite smått med smakisar från 4 månader.

Men att de säger att man ska börja med smakisar redan då är väl för att barnen ska ha lite tid på sig att vänja sig vid nya smaker och konsistenser..

Även om vi började med smakis vid ca 5 månader så anser nog jag att jag helammade ändå. Han fick ju bara smaka ca 1 tsk av någon puré och sen ammades han ju som vanligt..
    Bytte inte ut nåt mål mat om dagen förrän han var mellan 6-7 månader nån gång.

• Bobido

Helene OSV skrev 2009-03-26 23:10:54 följande:

Varför skulle de inte ha "tid att vänja sig" om de börjar vid 6 mån?? Alla mina har börjat vid drygt 6 mån. och har haft gott om tid, de har ju vant sig alldeles i sin egen takt. Vem säger att man måste stressa bara för att de är 6 mån.??Mina har inte börjat äta "hela portioner" förrän kring 12-14 mån. och jag har aldrig "bytt ut mål" eftersom jag alltid ammat fritt.
    sent svar märker jag..
    det är bara sköterskorna på mitt bvc som sagt att de ska "vänja sig". jag tycker själv att det är alldeles för mycket stress över huvud taget med det där.
    vi började lite smått med smakis när han var ca 4-5 mån för att han verkade nyfiken själv.
    till mig sa de att vid 6 mån ska man "byta ut" ett mål om dagen från amning till "riktig" mat..
    nu började jag jobba lite när han var ca 7 mån så det blev så lite naturligt då ändå..
Svar på tråden Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?