Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?

kerstinsdotter skrev 2014-04-13 09:44:04 följande:
    Tycker för övrigt att det är hemskt att de bryter mot WHO:s välunderbyggda rekommendationer och rekommenderar smakportioner innan sex månaders ålder. Det får mig att undra hur mycket svenska bvc sköterskor går i barnmatsindustrins ledband egentligen.  
    Ja, det undrar jag med...

När sonen föddes hade det ju varit en rekommendation att börja med smakportioner vid 6 månader i flera år. Ändå började hon prata om smakportioner vid 4 månader, och kommenterade vid 8 månader att jag fortfarande ammade.
    Behöver jag säga att jag inte lyssnade på henne, utan nöjde mig med att låta henne väga och mäta.
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 09:56:46 följande:
    Fast rekommendationerna är inte helt konstanta. Nu med tredje barnet så har rekommendationerna om smaksensationer kommit och de finns med även hos livsmedelsverket. Smaksensationer innebär inte samma mängd som smakportioner men innebär ändå matintroduktion och att man inte helammar längre. Livsmedelsverkets rekommendation är att introducera gluten senast vid 6 månader, tidigast vid 4 månader. Jag skulle tippa på att det till viss del beror på att man sett en ökad intolerans i och med en senare introduktion just för att många slutar amma.
    Fast smaksensationerna är ju ingen rekommendation egentligen, utan mer en öppning för den som vill. Man vidhåller ju fortfarande att helamning till 6 månader är att rekommendera.
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 11:44:17 följande:
    Livsmedelsverket säger att man t.ex ska introducera gluten SENAST vid 6 månader, och att det är lika ok att amma uteslutande första halvåret som att låta det intresserade barnet få testa smaksensationer. Har svårt att tolka det som du.
    Jag håller med om att det är lite tvetydigt.
    Så här skriver man: "Om barnet inte verkar intresserat behöver du inte ge några smakprover. Bröstmjölken eller modersmjölksersättningen ger all näring barnet behöver under hela första halvåret, utom D-vitamin. Det går därför lika bra att vänta tills barnet är sex månader."

Men samtidigt rekommenderar man att introducera gluten mellan 4-6 månader.
    Fast jag tror att den rekommendationen kommer sig av att många slutar amma allt tidigare, så att man ger rekommendationen för att vara på den säkra sidan s.a.s. Men ammar man längre än ett halvår så finns ju ingen anledning att ge gluten före 6 månader.
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 13:19:26 följande:
    Svårt att tolka SLV på annat sätt än att det är lika ok att helamma eller ge ersättning första halvåret som att börja med smaksensationer någon månad tidigare.

De säger inte att man bör eller ska helamma/uteslutande ge ersättning första halvåret, utan att det går bra. På samma sätt som att det går bra att börja introducera så smått lite tidigare om barnet är intresserat.
    Precis. Det var så jag menade.
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 22:35:28 följande:

Fast då blir det märkligt att säga att de rekommenderar helamning första 6 månaderna. I så fall kan man lika gärna säga att de rekommenderar introduktion av gluten liksom smaksensationer innan 6 månader.
    Man kan naturligtvis tolka det olika.
    Men man återkommer hela tiden till skrivningar som: "De första sex månaderna är bröstmjölk eller modersmjölksersättning den bästa maten för barnet." och "Bröstmjölken innehåller all den näring ett barn behöver för att växa och utvecklas under de första sex månaderna." vilket jag tolkar en rekommendation att helamma det första halvåret.
    Sen kan man ge smaksensationer och gluten efter 4 månader om man vill. Det är naturligtvis okej det med, vilket tydligt framgår.

Svar på tråden Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?