Hur räknar läkare? Ni som vet bättre?
Läste på internet lite grann att läkare räddar barn från och med v 23 men då undrar jag menar dom då man just kommit in i v 23 (v 22+0) eller menar dom 23 FULLA veckor så man e i v 24+0 ?
Läste på internet lite grann att läkare räddar barn från och med v 23 men då undrar jag menar dom då man just kommit in i v 23 (v 22+0) eller menar dom 23 FULLA veckor så man e i v 24+0 ?
sjukvården räknar bara fulla veckor så med v23 menar de 23+.
23+0 sade läkaren till mig på Södersjukhuset.
Fast det är ju oxå så att de ser till barnets förutsättniningar och vilja att leva...te.x föds ett barn i v 22 och verkligen visar styrka sätts ju insatser in för överlevnad..föds det i v 22 och visar noll livstecken/styrka görs nog inte så mycket..
och samma scenario kan ju uppstå även hos barn i v 23-24..
så det går ju inte att säga rakt av att barn från 23+0 räddas och alla under den gränsen görs inget för..
Utgångspunkten är att med alla medel rädda liv och bota sjukdomar. Men om läkarna kan fastställa att prognosen är hopplös och att barnet inte kommer att överleva en längre tid eller att barnet kommer överleva med utbredda hjärnskador kan man besluta om att avstå från eller avbryta så kallad livsuppehållande behandling (till exempel respiratorbehandling).
Beslut att avstå eller avbryta livsuppehållande behandling fattas alltid efter det att föräldrarna informerats och aldrig emot föräldrars vilja. Beslutet innebär inte att all vård avslutas: god omvårdnad och smärtlindring ska alltid ges.
2. Var går gränsen för när ett foster kan överleva utanför livmodern?
Det sker en ständig utveckling inom neonatalvården som har medfört allt bättre resultat. Idag är de flesta barnläkare i Sverige ense om att man bör intensivvårda barn som föds upp till 15–16 veckor för tidigt.
Även om barn kan fås att överleva efter ännu kortare graviditetslängder (mindre än 24 fullbordade graviditetsveckor) så är risken för bestående skador fortfarande hög. I dessa fall har föräldrarnas inställning och vilja stor betydelse för handläggningen.
Men vilken vecka är du i?
Jag vet man inte ska oroa sig mycket och njuta av sin graviditet och att mycket är vanligt och man kan ha mer sd med andra barnet,men sjuk av oro iaf då mina sd känns mer och oftare nu än med nr ett,har mera flytningar och så spär ju mardrömmarna på det hela med samma hemska mardröm gång på gång ibland flera nätter i rad
Samma dröm om o om igen o jag har tappat räkningen nu men minst 6-7 av samma.
Menar du alltså att du är i vecka 21+5 idag?
Vad jobbigt med mardrömmar om att det ska hända men om du "bara" har mardrömmar samt mer sammandragningar (som inte gör ont antar jag?) och mer flytningar tror jag helt ärligt inte att du behöver oroa dig. Går sammandragningarna över när du vilar?
Och jag fick höra motsatsen när jag blev inlagd på förlossningen i v.22+2, läkaren (som vi hade haft mycket kontakt med tidigare eftersom vårt första barn föddes i v.24+1) lovade mig att ge barnet lika mycket vård som dottern, även om han skulle födas den dagen.
Samtidigt vet jag ju att det är otroligt sällan som man lyckas rädda barn i den veckan, men det var trots allt en otrolig trygghet att veta att de tänkte satsa allt.
Sen är ju vissa sjukhus "kända" för att rädda lite fler barn än andra, Umeå och Uppsala ligger högt på den listan om jag inte missminner mig.
Insåg nu att det sista jag skrev såg lite tokigt ut, Umeå och Uppsala brukar försöka rädda fler som är vääldigt tidiga, där andra sjukhus kanske inte hade gjort något.
Har inga källor på vart jag hört det, så jag kan ju inte säga att det stämmer heller.
Ok. Kan ju vara olika på olika sjukhus och doktorer...skrev väl lite klumpigt kanske men det jag menade e ju at det går ju inte att sätta en knivskarp gräns..beroende på hur förutsättningarna sett ut...måste ju varit en "plump" läkare du hade som sa en sån sak...tänker bara på några inlägg i prematurforumet då barn under v.23 räddats, att det inte sagts samma till dem