• Ell

Hur räknar läkare? Ni som vet bättre?

23+0 sade läkaren till mig på Södersjukhuset.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
  • Ell
    EMO 979 skrev 2009-01-27 18:17:18 följande:
    Fast det är ju oxå så att de ser till barnets förutsättniningar och vilja att leva...te.x föds ett barn i v 22 och verkligen visar styrka sätts ju insatser in för överlevnad..föds det i v 22 och visar noll livstecken/styrka görs nog inte så mycket..och samma scenario kan ju uppstå även hos barn i v 23-24..så det går ju inte att säga rakt av att barn från 23+0 räddas och alla under den gränsen görs inget för..
    Nja jag tror inte det stämmer riktigt, är barnet fött efter 23+0 sätts alla resurser in för att rädda barnet, föds det innan beror det lite på sjukhuset/läkaren hurpass mycket man gör. Jag var i vecka 22+1 och hade täta sammandragningar och fick veta att OM det startade på riktigt skulle de inte göra något för att rädda barnet.
  • Ell
    MyggaMygg skrev 2009-01-27 18:28:15 följande:
    Håller nog med dig.Gick allt bra?Eller dom kunde häva sammandragningarna?
    Som tur var släppte värkarna med hjälp av vila och dropp mot värkarna. Dock föddes hon i vecka 29+2, 60% tillväxthämmad, endast 728 gram. Tror de att du riskerar att föda för tidigt?
    EMO 979 skrev 2009-01-27 18:17:18 följande:
    Fast det är ju oxå så att de ser till barnets förutsättniningar och vilja att leva...te.x föds ett barn i v 22 och verkligen visar styrka sätts ju insatser in för överlevnad..föds det i v 22 och visar noll livstecken/styrka görs nog inte så mycket..och samma scenario kan ju uppstå även hos barn i v 23-24..så det går ju inte att säga rakt av att barn från 23+0 räddas och alla under den gränsen görs inget för..
    Glömde tillägga att när dottern föddes i vecka 29 visade hon inga livstecken alls utan togs ut utan ett pip. Många många barn som föds för tidigt behöver mycket hjälp innan de ens tar sitt första andetag. Så skulle de ge upp för att barnet inte visar livsvilja skulle många barn dö direkt.
  • Ell
    MyggaMygg skrev 2009-01-27 18:34:43 följande:
    Men kan man inte som förälder "kräva" att läkarna skulle försöka iaf OM det skulle inträffa något eller dom totalvägrar?Jag hoppas verkligen inte lillen vill titta ut förtidigt, det skulel vara mina mardrömmar som kom till liv då Har drömt såååå mycket om det nu så man e galen av oro.Men skulle det stata på nått vis kan dom stanna upp det då fast vattnet,värkarna börjar och om man kanske börjat öppna sig?
    Detta kommer från Karolinska Sjukhusets hemsida kring neonatalvård:

1. Om ett barn är svårt sjukt vid födelsen, måste man alltid med alla medel hålla barnet vid liv?

Utgångspunkten är att med alla medel rädda liv och bota sjukdomar. Men om läkarna kan fastställa att prognosen är hopplös och att barnet inte kommer att överleva en längre tid eller att barnet kommer överleva med utbredda hjärnskador kan man besluta om att avstå från eller avbryta så kallad livsuppehållande behandling (till exempel respiratorbehandling).

Beslut att avstå eller avbryta livsuppehållande behandling fattas alltid efter det att föräldrarna informerats och aldrig emot föräldrars vilja. Beslutet innebär inte att all vård avslutas: god omvårdnad och smärtlindring ska alltid ges.

2. Var går gränsen för när ett foster kan överleva utanför livmodern?

Det sker en ständig utveckling inom neonatalvården som har medfört allt bättre resultat. Idag är de flesta barnläkare i Sverige ense om att man bör intensivvårda barn som föds upp till 15–16 veckor för tidigt.

Även om barn kan fås att överleva efter ännu kortare graviditetslängder (mindre än 24 fullbordade graviditetsveckor) så är risken för bestående skador fortfarande hög. I dessa fall har föräldrarnas inställning och vilja stor betydelse för handläggningen.

• Ell

Men vilken vecka är du i?

• Ell

Menar du alltså att du är i vecka 21+5 idag?

Vad jobbigt med mardrömmar om att det ska hända men om du "bara" har mardrömmar samt mer sammandragningar (som inte gör ont antar jag?) och mer flytningar tror jag helt ärligt inte att du behöver oroa dig. Går sammandragningarna över när du vilar?

• Ell
    MyggaMygg skrev 2009-01-27 18:54:45 följande:
    Japp v 21+5 idag.Nej dom gör inte ont kan jag inte påstå men dom känns ibland väldigt mycket och ofta tycker jag hela dagen.Obehagligt mer tycker jag.Ja drömmen e fan förbannat läskig och mest då för den är exakt samma hela tiden.Drömde så med tösen med och tyvärr blev det som drömmen hade "visat" där med att det blev urakut snitt,hon hängde på skör tråd osv.Men änsålänge e det "bara" en förbannat jobbig dröm och inget annat.Jag håller tummarna!
    Jag förstår verkligen din oro då du varit med om en sådan läskig sak. Drömmar speglar ju ofta det undermedvetna och du går säkert och tänker på detta en hel del. Är du riktigt riktigt orolig så prata med din barnmorska, hon kanske kan göra nån extrakoll eller så för att lugna dig? Håller tummarna för att det går bra för dig!

Kram!
Svar på tråden Hur räknar läkare? Ni som vet bättre?