Inlägg från: Proletariatet |Visa alla inlägg
  • Proletariatet

Hur räknar läkare? Ni som vet bättre?

Ell skrev 2009-01-27 18:26:21 följande:
    Nja jag tror inte det stämmer riktigt, är barnet fött efter 23+0 sätts alla resurser in för att rädda barnet, föds det innan beror det lite på sjukhuset/läkaren hurpass mycket man gör. Jag var i vecka 22+1 och hade täta sammandragningar och fick veta att OM det startade på riktigt skulle de inte göra något för att rädda barnet.

Och jag fick höra motsatsen när jag blev inlagd på förlossningen i v.22+2, läkaren (som vi hade haft mycket kontakt med tidigare eftersom vårt första barn föddes i v.24+1) lovade mig att ge barnet lika mycket vård som dottern, även om han skulle födas den dagen.

Samtidigt vet jag ju att det är otroligt sällan som man lyckas rädda barn i den veckan, men det var trots allt en otrolig trygghet att veta att de tänkte satsa allt.

Sen är ju vissa sjukhus "kända" för att rädda lite fler barn än andra, Umeå och Uppsala ligger högt på den listan om jag inte missminner mig.

• Proletariatet

Insåg nu att det sista jag skrev såg lite tokigt ut, Umeå och Uppsala brukar försöka rädda fler som är vääldigt tidiga, där andra sjukhus kanske inte hade gjort något.
    Har inga källor på vart jag hört det, så jag kan ju inte säga att det stämmer heller.

Svar på tråden Hur räknar läkare? Ni som vet bättre?