Hur räknar läkare? Ni som vet bättre?
23+0 sade läkaren till mig på Södersjukhuset.
23+0 sade läkaren till mig på Södersjukhuset.
Utgångspunkten är att med alla medel rädda liv och bota sjukdomar. Men om läkarna kan fastställa att prognosen är hopplös och att barnet inte kommer att överleva en längre tid eller att barnet kommer överleva med utbredda hjärnskador kan man besluta om att avstå från eller avbryta så kallad livsuppehållande behandling (till exempel respiratorbehandling).
Beslut att avstå eller avbryta livsuppehållande behandling fattas alltid efter det att föräldrarna informerats och aldrig emot föräldrars vilja. Beslutet innebär inte att all vård avslutas: god omvårdnad och smärtlindring ska alltid ges.
2. Var går gränsen för när ett foster kan överleva utanför livmodern?
Det sker en ständig utveckling inom neonatalvården som har medfört allt bättre resultat. Idag är de flesta barnläkare i Sverige ense om att man bör intensivvårda barn som föds upp till 15–16 veckor för tidigt.
Även om barn kan fås att överleva efter ännu kortare graviditetslängder (mindre än 24 fullbordade graviditetsveckor) så är risken för bestående skador fortfarande hög. I dessa fall har föräldrarnas inställning och vilja stor betydelse för handläggningen.
Men vilken vecka är du i?
Menar du alltså att du är i vecka 21+5 idag?
Vad jobbigt med mardrömmar om att det ska hända men om du "bara" har mardrömmar samt mer sammandragningar (som inte gör ont antar jag?) och mer flytningar tror jag helt ärligt inte att du behöver oroa dig. Går sammandragningarna över när du vilar?