Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
Hej!
Det syns men känns knappt. Absolut inget skav o ingen tyngdkänsla men ibland känslan av att jag har en bubbla i öppningen. Men det tog tid!!! Säkert 8-9 månader innan det vände ordentligt, vid 5 mån tyckte jag det blev en ändring oxå.....men fått en del bakslag oxå.
Jag har inte fått ngn behandling då de tycker jag har ett litet slidväggsframfall....jag lyfter det mesta idag men kniper hårt samtidigt som jag lyfter allt. Mitt största problem idag är urinträngninhar samt lite ansträngningskontinens. Det kommer jag nog behöva göra en tvt mot.
Så det syns fortfarande lika mycket men känns inte på dig?
På mig är det tvärtom, syns mindre (ingen tydlig "bulle" som innan de första 8 månaderna!) men fortfarande samma besvär.
Hur gör du med lyft? Jag menar tunga matkassar, lyfta bebis från golvet, i babyskydd osv....har du ett tungt jobb sen?
Fick du någon behandling innan du blev bättre?
Min bebis är ju 9 månader, men ingen bättring...dock upplever jag inte smärta o det har aldrig varit mitt problem, bara tryck o en obehaglig globuskänsla o känsla av att inte kissa färdigt ibland, lite skav ibland, men mest känslan av att något är på väg ut ur slidöppningen. Jag har undvikit lyft så mycket jag kunnat, men i övrigt försökt röra mig mycket, långa promenader, trots obehagskänslan mellan benen.
Mitt knip är ju inte bra o jag har svårt att knipa rätt, spänner magen o låren ofrivilligt, fast jag inte vill, för det ska man ju inte.
Jag har gått ner alla kilon från graviditeten (14 kg) o det gjorde jag ju nästan direkt efter 3 veckor, men sen blev det några extra kilon under sommaren o hösten, men en strikt Januari/Februari har jag gått ner allt igen. Men trots det är det inte bättre.
Nu sitter en ny ring o det känns lite obehagligt ändå, men tror att det är pga att mensen kommer vilken dag som helst. Jag brukar ha minst besvär veckan efter ÄL.
Vad är en tvt?
Knyta igen urinblåsan så man slipper ha tex ansträngningskontinens !
Så man kan hoppa o springa igen :)
Träffade gyn idag igen och fick nu bekräftat att allt inte är som det ska och remiss till KK kommer skickas! Håll tummarna att de går med på operation! (Annars går jag ju och gör det privat) Det är en sån lättnad att veta att det jag känner går att åtgärda (samtidigt superläskigt också!). Min läkare är väldigt fåordig av sig så jag är inte helt 100 på vad han kommer skriva i remissen (jag lär bli varse) men säker på att det iaf är bakre plastik samt försnäva.
Någon som har koll på detta med vårdgarantin? Skulle tex strandkliniken i sthlm kunna vara ett alternativ att vända sig till och de skickar räkningen till mitt landsting om inte de kan uppfylla inom 3 månader?
Jag känner av obehag från mitt underliv hela tiden utom när jag sover.. orkar inte ha det så här längre..
Har varit hos 5 olika gyn men har ej fått någon diagnos än..
Jag vet att min livmoder och främre väggen har sänkts för det känner jag ju själv.. men gyn tycker det är normalt..
vart fan ska man vända sig för att bli tagen på allvar?
Jag känner av obehag från mitt underliv hela tiden utom när jag sover.. orkar inte ha det så här längre..
Har varit hos 5 olika gyn men har ej fått någon diagnos än..
Jag vet att min livmoder och främre väggen har sänkts för det känner jag ju själv.. men gyn tycker det är normalt..
vart fan ska man vända sig för att bli tagen på allvar?
Så tråkigt Born2011!
Till mig har de fram tills igår sagt att defekten är för liten att göra något åt. I princip att jag inte borde känna de besvär jag känner...
Jag tror avgörandet i mitt fall var att jag påpekade att jag kniper mig blå men upplever inte att bäckenet blir starkare. Jag frågade om det var så att knipet var så starkt som det kan bli eller om något annat är galet. Vid undersökningen så sa han att mitt knip är bra men att jag är väldigt öppen för trots att jag kniper starkt kunde han sätta 3 fingrar i bredd... Eftersom muskulatur saknas bak och runt om så har inte främre väggen ngt stöd men fixar de till musklerna så kommer resten ordna till sig.
Hoppas verkligen du också kan hitta någon som tar dig på allvar!
Plusset81:
Det låter som att du har det exakt som jag, fast mina muskler är iof hela (enl. Gyn) men litet rectocele som jag sett själv och helt öppen baktill. Lätt tre fingrar i bredd. Mellangården är obefintlig också...
På strandkliniken sa de till mig att de gör en undersökning och tror de att landstinget kommer att bekosta det så remitterar de dit. Bor du i Stockholm så går det att göra saker på strandkliniken via landstinget, då bekostar ju bara landstinget operationen i de fall de ser det som en skada. Men bekostar inte landstinget op, så går det inte heller att få det betalt via vårdgarantin.
Till mig förklarade hon att mindre framfall, mindre läckage el att man är öppen eller stor i slidan räknas inte som skador inom landstinget.
Jag vet inte exakt var gränsen går men det känns som man ska ha väldigt stora svårigheter och sexuella problem finns inte ens med på kartan. Fast det är ju alltid värt att testa såklart. Jag bekostar min själv och hon sa att de gjorde många såna operationer.
Jag ska göra min op om två veckor nu, är sjukt nervös men jag kan ju berätta hur det blivit sedan.
2barnsmorsan:
Ja tråkigt nog verkar vi ha samma problematik men så skönt att du ska få ordnat ditt om 2 veckor. Jag förstår dock din nervositet! Jag är redan livrädd och har inte ens fått klartecken ännu.... Jag avskyr nålar och sjukhus och är rätt neurotisk av mig. Fy! Fast samtidigt så har jag inte lust att vid 33 års ålder ha massa besvär som hindrar mig.
Har du fått några bra förberedelsetips? Några restriktioner efter op? vad sa dom om återfallsrisk? Kommer du sövas? Jag har som du märker en del frågor men känner du att du inte vill svara så behöver du såklart inte.
Jag bor tyvärr på västkusten så närheten till strandkliniken finns inte. Dock tänker jag vända mig dit ändå om landstinget nekar. Mina muskler kanske inte saknas men jag tolkade det som att de inte är helt som de ska då han pratade om att de ska bygga upp muskulaturen i bakväggen. Mellangård har jag (iaf på utsidan). Alltid något....:-P
Får man fråga vad det kostardig?
Plusset81:
Det låter som att du har det exakt som jag, fast mina muskler är iof hela (enl. Gyn) men litet rectocele som jag sett själv och helt öppen baktill. Lätt tre fingrar i bredd. Mellangården är obefintlig också...
På strandkliniken sa de till mig att de gör en undersökning och tror de att landstinget kommer att bekosta det så remitterar de dit. Bor du i Stockholm så går det att göra saker på strandkliniken via landstinget, då bekostar ju bara landstinget operationen i de fall de ser det som en skada. Men bekostar inte landstinget op, så går det inte heller att få det betalt via vårdgarantin.
Till mig förklarade hon att mindre framfall, mindre läckage el att man är öppen eller stor i slidan räknas inte som skador inom landstinget.
Jag vet inte exakt var gränsen går men det känns som man ska ha väldigt stora svårigheter och sexuella problem finns inte ens med på kartan. Fast det är ju alltid värt att testa såklart. Jag bekostar min själv och hon sa att de gjorde många såna operationer.
Jag ska göra min op om två veckor nu, är sjukt nervös men jag kan ju berätta hur det blivit sedan.