• So nice

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

• Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • 2barnsmorsan
    che71 skrev 2015-02-04 19:19:30 följande:

Jag hade knipkulor hela sommaren på rekommendation från mun mvc Bm

men har inte vågat använda de sen

Den spec Bm igår gillar inte knipkulor tydligen "de kniper inte åt dig. ..o inte bra att ha knip längre tid som att gå runt med kulorna "

Knip 10 s o vila 10 s 10 gånger o gör detta 3 gånger om dagen sa hon.

Man behöver inte ha dem inne längre tid heller, men de hjälper att hitta rätt knipmuskler och de gör knipövningarna mer effektiva har jag läst. Jag började att ha dem när jag låg på sängen och gjorde 10x10 knip som du beskriver, (jag har också läst att det är bra att variera de här 10x10 styrkeövningarna med korta snabba knip och även uthållighetsknip). Sedan provade jag att gå runt med kulorna i tio minuter ungefär, och kände jättetydligt hur jag skulle knipa. 

Nu brukar jag göra knipövningar utan kulor varje dag och med kulorna kanske två gånger i veckan. Men då gör jag knipövningar med kulorna inne, har de kanske inne 15 minuter. Jag har märkt skillnad på rätt kort tid jämfört med alla år då jag inte riktigt hittat rätt trots att jag har försökt så för mig har kulorna helt klart hjälpt. Menade barnmorskan att det skulle vara farligt att knipa länge? Det verkar osannolikt, varför skulle det vara farligt?
  • 2barnsmorsan
    Plusset81 skrev 2015-02-04 19:57:20 följande:

2barnsmorsan: får man fråga vilken privatgyn du träffade som sedan ska operera dig?

Jag misstänker att vi har lite samma problematik och enl min gyn är 'defekten' för liten att göra ngt åt men jag håller inte med och vill gärna åtgärda... Sen ser jag inte fram emot tiden efter en operation men däremot tiden efter läkning????

Jag har varit på Strandkliniken i Stockholm. Och också bokat tid där. De har både gynekologisk mottagning och plastikkirurgi mottagning. Det var framförallt därför jag sökte dit eftersom jag inte har lyckats få någon tid till gynekolog.

Jag har blivit väldigt väl bemött där och de har många patienter med just förlossningsskador där så jag känner mig ganska trygg med att bli opererad där, men jag kan inte säga så mycket i övrigt om dem....än.
  • Plusset81

Mina tankar har oxå gått till att söka mig till strandkliniken. Var det lång väntetid?(både för besök och op). Får man vara fräck och fråga vad kalaset kommer kosta?

Jag har försökt mig på knipkulor men upplever att jag inte får plats med kulorna. Går liksom inte att få upp dom men min livmoder har inte ramlat ner så taket borde vara högre. Sen kan jag känna (få för mig?) att tjockhetskänslan därnere blir värre efteråt.... När jag använt bara 1 kula går det bra men får liksom lirka ut det för det könns som jag lagt kulan på en hylla.... Känner någon igen sig? Nu kniper jag utan kulor (10s/vila10x10 så många ggr/dag jag kommer ihåg) och sen när jag är ute och går.

• Plusset81

Born2011: Väldigt tråkigt att höra att det är så mörkt just nu! Hoppas du hittar lite ljus snart!

Jag har på ngt sätt accepterat faktum, obehaget kommer och går- vissa delar bara är vad det är just nu. Kan inte göra mer själv än vad jag gör och är inställd på få någon sorts hjälp rätt snart:)

• Minnie7
    Plusset81 skrev 2015-02-04 21:32:19 följande:

Mina tankar har oxå gått till att söka mig till strandkliniken. Var det lång väntetid?(både för besök och op). Får man vara fräck och fråga vad kalaset kommer kosta?

Jag har försökt mig på knipkulor men upplever att jag inte får plats med kulorna. Går liksom inte att få upp dom men min livmoder har inte ramlat ner så taket borde vara högre. Sen kan jag känna (få för mig?) att tjockhetskänslan därnere blir värre efteråt.... När jag använt bara 1 kula går det bra men får liksom lirka ut det för det könns som jag lagt kulan på en hylla.... Känner någon igen sig? Nu kniper jag utan kulor (10s/vila10x10 så många ggr/dag jag kommer ihåg) och sen när jag är ute och går.

Känner igen mig. Mina knipkulor la sig också på en hylla. Man liksom puttade upp det med kulorna och sedan var det lite obehagligt att få ut dem. Det kommer och går fortfarande. Viss dagar värre än andra. Jag har en inget framfall fram men upplever själv att det är själva bakre delen av urinröret som hänger. Tydligen vävnad och ingen urinblåsa. Finns inget att göra. Känner själv att jag skulle vilja ta tag i blåsan och dra hela apparaten uppåt.
  • 2barnsmorsan

Jag har känt av samma/liknande obehag som du beskriver av kulorna, det är också därför jag bara använder dem 1 gång i veckan. Jag har lite kort slida, pga att jag gått sönder mycket plus att livmodertappen sitter längre ner så jag tror det är det som kommer emot det inre kulan. Sen blir man ju lite nojig för att slidväggen ska följa med kulan ut kanske men det brukar se bra ut. Jag tycker de har förbättrat mina muskler så mycket att det känns bra att använda dem ibland, och jag tycker att obehaget har minskat också. Men det ska ju inte göra ont, då är det nog inte bra.

Väntetiden på strandkliniken på gynekolog tid var ca 1 månad och operation var ca 1-2 månader. Rätt snabbt Mao. Operationen kostar 22000kr med lokalbedövning och mild sedering. Vill man bli helt sövd koster det 27000kr. (Gynundersökning kostar 350kr).

Plusset81 skrev 2015-02-04 21:32:19 följande:

• 2barnsmorsan

Ursäkta, ser att jag låter som en reklampelare för knipkulor. Menade inte så, jag kan verkligen förstå om det känns obehagligt när allt ändå åker omkring därinne att stoppa in nåt. Jag är bara glad för att jag äntligen fått lite kontroll på musklerna iaf, jag trodde de var helt av ett tag. :)

• che71

Spec.BM menade att det inte var bra med ett ständigt knip så en längre stund hon sa att forskning visade att 10 s var bäst

jag gillade knipkulan men ibland var det inte särskilt svårt ..som om framfallet höll den på plats.

Sen står det att man inte ska använda den om man haft framfall. .så blev jag lite rädd.

Men jag tycker att det är svårt att knipa utan att spänna magen o låren. .provar både stående o liggande men vet inte hur jag ska undvika att spänna mig. Tips?

• Ssajko
    che71 skrev 2015-02-05 08:59:38 följande:

Spec.BM menade att det inte var bra med ett ständigt knip så en längre stund hon sa att forskning visade att 10 s var bäst

jag gillade knipkulan men ibland var det inte särskilt svårt ..som om framfallet höll den på plats.

Sen står det att man inte ska använda den om man haft framfall. .så blev jag lite rädd.

Men jag tycker att det är svårt att knipa utan att spänna magen o låren. .provar både stående o liggande men vet inte hur jag ska undvika att spänna mig. Tips?

Jag är lite rädd för att prova med knipkulor eftersom det står att om man haft framfall ska man inte använda dem.

www.akademiska.se/Global/KB/Kvinnosjukv%C3%A5rd/Sjukgymnastiken/B%C3%A4ckenbottentr%C3%A4ning.pdf

Här står det lite. Jag provade med tampong men vafan, det hände ju ingenting.. Varken in eller ut.. :/ bulan kanske höll den på plats :/
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder