• So nice

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

• Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Minnie7
    Ssajko skrev 2015-02-05 11:05:38 följande:
    Jag är lite rädd för att prova med knipkulor eftersom det står att om man haft framfall ska man inte använda dem.

www.akademiska.se/Global/KB/Kvinnosjukv%C3%A5rd/Sjukgymnastiken/B%C3%A4ckenbottentr%C3%A4ning.pdf

Här står det lite. Jag provade med tampong men vafan, det hände ju ingenting.. Varken in eller ut.. :/ bulan kanske höll den på plats :/
    Samma här. Kulorna stannar lätt kvar utan minsta ansträngning. De sitter liksom fast ovanför bulan.
  • che71
    Någon här som har eller har haft prolapsring?
    Hur långt upp ska den sitta egentligen?
    Min ring sattes ju in i tisdags, alltså 2 dygn sen.
    Igår kändes det bra men idag känns det nästan som de vanliga framfallsbesvären.
    Jag tycker att det känns extra svårt att knipa.
    Så jag kände o känner ringen kanske högst 2 cm in...är den på väg ut?
    Tycker inte att jag kunde känna ringen i tisdags men kände inte så långt in.
    Har svårt att tänka mig att mannen inte ska kunna känna av den vid samlag om den sitter så långt ner.
  • 2barnsmorsan

Ojdå, jag läste det nu också att man inte ska använda knipkulor om man har haft framfall. Nu vet jag inte om jag heller vill använda dem längre. :/

che71 skrev 2015-02-05 08:59:38 följande:

Spec.BM menade att det inte var bra med ett ständigt knip så en längre stund hon sa att forskning visade att 10 s var bäst

jag gillade knipkulan men ibland var det inte särskilt svårt ..som om framfallet höll den på plats.

Sen står det att man inte ska använda den om man haft framfall. .så blev jag lite rädd.

Men jag tycker att det är svårt att knipa utan att spänna magen o låren. .provar både stående o liggande men vet inte hur jag ska undvika att spänna mig. Tips?

• 2barnsmorsan

Men ang tips så tycker jag iaf att det är lättast att koncentrera knipet till enbart bäckenbotten när jag ligger på rygg och har benen böjda i vinkel. Slappnar av i ben och rumpa och gör knipen. Svårast när jag går.

• Gladhannapanna

Igår var jag med om något så otroligt obehagligt!!!!

har aldrig varit någon tampongfantast utan föredragit binda, men vid vissa tillfällen är tampong bättre. Sedan barnen kom och även efter operationen får jag liksom sätta tampongen på tvären för att den inte ska åka ut. Igår skulle jag rida och mensen kom natten till igår så då fick det bli tampong, som åkte ut medan jag red. Så fruktansvärt obehagligt så nu blir det binda nästa gång även om det blir massa småskav!!!!!

• 2barnsmorsan

Obehagligt.

Jag kan inte heller använda tampong, det är både svårt att få in och ut, liksom fastnar i "väggarna". Jag brukar ibland använda min menskopp dock, den läcker lite nu men dt funkar. Fast nu med tanke på att man inte ska ha knipkulor med framfall så vet sjutton hur det är med menskopp? :/

Gladhannapanna skrev 2015-02-06 08:04:20 följande:

har aldrig varit någon tampongfantast utan föredragit binda, men vid vissa tillfällen är tampong bättre. Sedan barnen kom och även efter operationen får jag liksom sätta tampongen på tvären för att den inte ska åka ut. Igår skulle jag rida och mensen kom natten till igår så då fick det bli tampong, som åkte ut medan jag red. Så fruktansvärt obehagligt så nu blir det binda nästa gång även om det blir massa småskav!!!!!

• Gladhannapanna
    2barnsmorsan skrev 2015-02-06 08:21:27 följande:

Obehagligt.

Jag kan inte heller använda tampong, det är både svårt att få in och ut, liksom fastnar i "väggarna". Jag brukar ibland använda min menskopp dock, den läcker lite nu men dt funkar. Fast nu med tanke på att man inte ska ha knipkulor med framfall så vet sjutton hur det är med menskopp? :/

Menskopp är omöjligt, har provat för jag tycker att det verkar jättesmart. min livmoder är för långt ner för att det ska funka, den sticker ut!
  • Gladhannapanna
    2barnsmorsan skrev 2015-02-06 08:21:27 följande:

Obehagligt.

Menskopp är omöjligt, har provat för jag tycker att det verkar jättesmart. min livmoder är för långt ner för att det ska funka, den sticker ut!
  • Minnie7
    Gladhannapanna skrev 2015-02-06 08:04:20 följande:

Men usch då. Förstår att det var väldigt obehagligt! Jag har inte så mkt mens längre pga spiralen (tack och lov). Ibland funkar tampong och ibland inte.
  • Ssajko

Jag har inte fått min mens än efter förlossningen och har börjat med cerazette (till vilken nytta när jag ändå inte kan ha sex) så jag hoppas att jag inte behöver få mens heller..

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder