• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Jag var inte öppen alls innan op men nu efteråt med den komplikation som uppstod så har jag talat. Ska börja jobba till hösten igen och då kommer jag vara helt öppen med vad jag varit med om och kommer gå igenom i framtiden (förhoppningsvis i höst). Jag jobbar på op så alla mina kollegor vet precis vad det innebär, på gott och ont. Problemet är att det fortfarande är väldigt känsligt för mig att prata om det utan att börja gråta så jag gör inga större utlägg utan det räcker med att jag sprack sönder under förlossningen och har fått genomgå rekonstruktiv kirurgi i efterhand.

• Minnie7

Nej, sfinkterrupturer uppstår när barnet krystas ut. Alltså inte vid snitt. Då passerar ju inget den vägen.

• Minnie7

Alltså man blöder ju alltid efter en förlossning oavsett om man spricker eller ej men spricker du hela vägen blöder man självklart mer.

• Minnie7

Självklart kan man det. Jag provade en men den hjälpte inte ett dugg. Fick den 2.5 månad efter förlossningen. Tror den mest hjälper vid livmoderframfall.

• Minnie7

Lycka till idag goabarn. Du kommer säkert få höra att allt ser normalt ut- verkar vara standardsvaret tätt inpå förlossningar.
    Hos mig blev det lite bättre med skavet när mensen återkom men det stramades inte upp mer. Verkar liksom vara ligament och bindväv som gått åt pipan vid sidan om urinröret och då blir det inte bättre av sig självt.

• Minnie7

Mjo, lite "otur" kanske men tror ändå det är relativt vanligt med dessa skador.

Mkt är ju normalt precis efter en förlossning och man vet inte riktigt hur det kommer bli sedan- det är därför jag tror hon (??) kommer säga att allt ser normalt ut- i dagsläget. Inte för att förmildra alltså.
    Alla ser vi ju olika ut där nere innan en förlossning och efteråt ser det ju inte ut som tidigare (har jag lärt mig nu) och det är ju inte helt lätt för dem att veta riktigt hur det står till. Verkar vara ganska svårt tycker jag. Nerver som inte syns, ligament och muskler som också kan gå av utan att det syns mm.

Bra att du har förtroende för din gynekolog iaf! Sånt är så himla viktigt- att man verkligen blir tagen på allvar. Jag har ju också en bra gynekolog nu och det känns jätteskönt. Det värsta jag fick höra var nog när jag sökte en privat gynekolog 5 månader efter förlossningen och han menade på att såååå himla farligt såg det inte ut. Blev så himla ledsen och kränkt! Vem har snackat om utseende? Allt jag berättade bara rann av honom... Han kollade bara på utseendet...

• Minnie7

Vad bra- då får vi hoppas och tro på det!!!
    Jag tog inga promenader alls nästan det första året, var för obehagligt! Men det är ju bra om du kan göra det. Ta det lugnt och lyssna på kroppen.
    Idag är det olika från dag till dag och var i menscykeln jag är. Jag känner oftast inget mer obehag om jag gått mkt eller att det blir värre under dagen- det är lika från morgon till kväll.

• Minnie7

Ja, det är lite olika från dag till dag. Men det känns ju alltid- mer eller mindre och på lite olika sätt. Jaja- kroppen är inte så lätt att förstå sig på alltid...

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder