• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Att urinröret buktat såg gyn i Linköping också men hon hoppades att det skulle hjälpa att rätta till mina muskler i mellangården. Nu gjorde det ju inte det så då har hon gått med på en TVT vilket hon hoppas ska hjälpa mig. Jag var dock osäker på om det verkligen skulle hjälpa då det ju inte lyfter upp själva urinröret utan "bara" ger det stöd. Men hon på Strandkliniken menade att det inte kommer bukta så mkt efter op så det hoppas jag verkligen. Framfallet fram har hon inte nämnt något om i Linköping- tycker det är för litet antagligen. Mina besvär sitter ju främst lågt ner (typ i mynningen) och därför kommer jag avvakta med framfallsop. TVT kommer inte avhjälpa framfallet, det sitter högre upp. Men det har jag ju inga egentliga problem med i nuläget... tror jag iaf... Svårt att veta vad som är vad egentligen.
    Så, det känns väl ok- att Landstinget och det privata är någorlunda överens men att de privata mer liberala med operation när inte landstinget tycker det är så stora skador egentligen. Allt handlar ju om hur man upplever det anser jag. En del kan ju ha stora framfall men inte bry sig, andra små och stort obehag.

• Minnie7

UP: Grattis! Måste väl kännas skönt! Men varför visste inte läkaren om hon skulle våga genomgå en sådan op? Vilka är riskerna? Knepigt... Man vill ju såklart bli så bra som möjligt men inte till vilket pris som helst. Vad rekommenderade hon för op?

• Minnie7

Kunde hon se att ligamenten ställer till det eller hur vet man det (undersökningarna, med blotta ögat eller vad?)

Vad gav den urodynmiska undersökningen?

• Minnie7

Nja, kanske inte sämre men det som jag är mest tveksam till privat är om hon verkligen fattat hela min problematik eller vad? Kändes lite för liten undersökning för det liksom. Men om man inte har några fysiska problem egentligen så varför inte? Hon är säkert duktig.

Förstår om du inte väntar på landstinget. Hade jag nog inte heller gjort i ditt fall

• Minnie7

UP: men vad jobbigt att behöva ta ställning till allt själv... Så riskerna är egentligen en bortstötningsrisk alltså... Ok- det händer väl ändå inte så ofta. Ljumskbråck görs ju i stort sett dagligen på de flesta sjukhus och det verkar ju inte vara ett jätteproblem.

Hoppas du kan komma fram till ett bra beslut tillsammans med den andra läkaren idag!

• Minnie7

Pseudo: Verkar som om man kan göra en TVT efter din op också. Om jag fattat saken rätt...

• Minnie7

Skulle också vilja veta hur mkt min bäckenbotten är sänkt. Känns som om hela muskelpaketet sitter runt öppningen...

När ni sitter på huk- Trycker allt på då? Känns som om hela urinröret och slidväggen ska poppa ut och det är så obehagligt. Måste ju även hålla en hand för när jag sätter mig då det känns betydligt bättre.

Är också så himla trött på hela skiten och vill bara lägga allt bakom mig. Kommer det någonsin att ske? Tvivlar...

Känns så himla uppsprättad på höger sida. Vänster känns mer hel. Det är ju "bara" hud så det skulle väl gå att fixa tycker man.

UP: bra att du får göra op på DS när de är bättre där. Känns det ok att börja med en bakre plastik och perinealkroppsrekonstruktion? Samma op som mig.

• Minnie7

Trebarnsmamma: De är ju så himla restriktiva med snitt men står man på sig så går det nog. Tror dock inte de ser det som ett hinder annars. Men- är DU bara bestämd på snitt så kan de i praktiken inte hindra dig. Om du "vägrar" föda vaginalt och gör klart om det så får du snitt. Du kan ju alltid säga att du har en obehaglig erfarenhet av vaginalförlossning sedan tidigare.

• Minnie7

Men då- satte hon inte in den åt dig igår? Jag provade ju också en ring (bara ett dygn iof) och hon satte in den och provade ut storlek. Sedan kan man nog ta in och ur den men det är ju mäckigt. Vet att jag åkte in och de fick hjälpa mig ta ut den.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder