• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Jadå, hon ringde igår som avtalat. Hon hävdar ff att det kommer bli bättre ju längre tiden går och att jag måste försöka slappna av i bäckenbotten då musklerna är stenhårda. Jag frågade hur man gör det då och hon menade på att slappna av efter knipövningarna så gjorde jag det och sedan ska man vara så avslappnad alltid utom vid lyft etc. Men jag känner ju inte att jag är spänd när jag är uppe så hur sjutton ska det gå till?!? Ingen aning. Sedan var jag på om urinröret igen... Hon trodde inte jag hade något att vinna på att göra en cystoskopi utan man får göra en fullständig undersökning när/ om det blir aktuellt med TVT operationen. Känns inte som att jag blev så mkt klokare. Hon menar att man inte kam lyfta upp urinröret så mkt för då får man problem med att kissa. Det känns ju lite tröstlöst- vad kan man då göra åt saken liksom? Finns det inget hopp alltså? Blä... Ska ju till Strandkliniken på måndag och kommer fråga dem också. Och OM jag beslutar mig för att göra en TVT i landstingets regi och jag ändå inte blir kvitt känslan av tjockt urinrör, smärta när jag sätter mig ner, trängningarna osv kan man då efteråt göra en främre plastik på Strandkliniken? Det måste jag också ta reda på- vågar jag liksom chansa annars??
    Ingen aning. Är bara Blä just nu. Mkt tankar som surrar (hmm, ja hon tycker nog jag är en "tänkande människa" som hon uttrycker det), och jag vet varken ut eller in.

• Minnie7

Jo, det kan säkert vara den försvagade slidväggen men symtomen finns ju alltid där. Ont vid beröring i framväggen också, på sidorna. Och naturligtvis i mellangården vid op men det hoppas jag försvinner. Det andra har jag ju haft sedan förlossningen så det tvivlar jag på.

• Minnie7

Åh Hibiscus vad GLAD jag är för din skull!!!! Så skönt!!! Tänk- nu kan du börja leva ditt liv helt och fullt igen och inte vara begränsad!!!!'

• Minnie7

Vet tyvärr inte så mkt om livmoderframfall men vet i tusan om det hjälper så mkt att knipa?!? Hoppas någon annan vet...

• Minnie7

Japp- på väg till Sthlm nu. Har de senaste dagarna känt mig lite bättre men åker ändå. Aldrig fel att kolla så jag vet OM det finns något att göra ifall jag inte skulle bli bättre med urinröret efter nästa op (som mitt landsting nu har godkänt förresten. Tror klinikchefen där anar ugglor i mossen nu, tyckte mig läsa det mellan raderna).

• Minnie7

Tänk vad olika det kan vara förresten med livmoderhalsen. Efter min vaginala förlossning så känns den bara som ett knögligt hål, känner knappt någon "hals" överhuvudtaget. Och inte särskilt sluten heller utan liksom ärrig och stum... Innan hade jag några cm lång tapp iaf.

• Minnie7

Sådär, nu är besöket på Strandkliniken avklarat. Blev positivt besked. Hon trodde att den op som landstinget ville göra (TVT) skulle vara alldeles utmärkt och om jag iaf skulle ha problem efteråt kan man göra en främre plastik då. Hon såg tydligt hur urinröret buktade ner när jag krystade samt ett litet främre framfall. Känns skönt att veta att det finns något mer att göra om jag nu inte skulle bli symtomfri iaf. Måste vänta ett år efter den bakre plastiken isf då ärrvävnaden inte var stabil ännu.

Kändes lite konstigt att söka privat. Man är så van vid landstinget och det blir sån kontrast. Fick ta av sig på fötterna och använda inneskor (?!?), låst dörr med ringklocka, lokaler som nästan är hemmiljö, mm mm. Hon verkade iaf seriös om än lite... jag vet inte... fick inte grepp om henne riktigt. När hon hämtade in mig från väntrummet pratade hon med en annan patient bla och avslutade det samtalet med " nej, nu måste jag ta hand om ..... (mitt namn). Kändes väl sådär. Inte för att hon avslöjade något men ändå. Något som kändes bra däremot var att hon bara skakade på huvudet när jag berättade att jag var snittad med första barnet och fött vaginalt med andra. Hon förstog inte heller varför man då ska "tvinga" folk att föda vaginalt och förstöra därnere också. Känns skönt att få det erkännandet av någon läkare. Synd bara att jag inte mötte henne INNAN min förlossning när jag fortfarande var intakt.

• Minnie7

Jo, förresten. De gör inga TVT operationer på Strandkliniken för det är för dyrt och det har ingen råd att betala. Så det är nog någon annan inkontinensop de ska göra på dig då pseudo. Däremot älskade hon TVT och hade bara positivt att säga om det så du kanske ska överväga en sådan i landstingets regi innan och sedan göra resten privat??

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder