• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:36
    Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:40
    Eftersom 9 kommer efter 8 så är detta självklart del 9. Inte del 8 som det står i rubriken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 10:26
    Ny behandlingstråd!
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8
  • Krusbär

Hur gjorde jag två inlägg samtidigt?!

• Finessan

Hej Sissela!

Har ni sett den här sidan?

http://www.osynligabarn.se/

De som har sidan har en bok på g (har för mig att någon är journalist). Det är bara det att den har varit på g väldigt länge nu... Jag mailväxlade en hel del med dem för ett tag sedan och fick förfrågan om att vara med. Skickade in en text, men sen var det tyst, tyst, tyst. Trist.

Bettan, PubMed har väl alla tillgång till? Där har jag varit och grävt massor. Jag har nog tillgång till alla databaser bara jag kommer ihåg användarnamn och lösen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

• mamarazzi

GRATTIS Krusbärisen! Åh sä härligt! Förlåt om jag missat alla turer men du är sjukskriven pga blödningarna?

Finesssan: Intressant artikel. Speciellt för mig som brukar vara sjuk då jag blir gravid. *host host och snörvel*

• Lycka77

mamarazzi -  jag har aldrig tagit prog på regelundna tider, det är inget som de informerar om vid ivf att det är viktigt, och vid ivf är ju prog väldigt viktigt att ta. Däremot vet jag flera i tråden som tagit prog på regelbundna tider.

DND - vad skönt att du blivit sjukskriven. Ibland går det inte att orka med allt och då, som du skriver, måste det minst viktiga prioriteras bort. Det är bra att du har den insikten innan du kraschat totalt. Jag gick genom samma sak efter mitt 3:e mf då jag försökte hantera mf, ivf, akupunktur, husrenovering, heltidsjobb och sorgen efter min pappa  och vad allt det innebär med husförsäljning och bouppteckning mm, det fungerade inte och jag jobbar ju nu endast 25% men förhoppning att gå upp till 50% i feb. efter en ganska lång sjukskrivningsperiod.
    Ta hand om dig!

SisselaM - bra initiativ med tråden!

bp - jobbigt att du blöder så mycket, jag har kännt att tandköttet är känsligare när jag borstar tänderna men jag blöder inte.

Krusbär - Grattis, vad härligt!

Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • BettanB
    Svar på #852
    Blir bara så trött på att man sen ofta inte kommer åt själv artiklarna iaf. Fundersam
    Betydligt lättare om man har åtkomst till universitetsnät; tyckte i vart fall jag.
    Nosce Te Ipsum
  • mamarazzi

Fråga:
    Läste detta på 9 månader:
    "Kvinnor som har normal sköldkörtelfunktion men har antikroppar mot sköldkörtelhormon löper dubbel risk för missfall."

Är det något man kan testa? Om man har antikroppar mot sköldkörtelhormon alltså?

• Lycka77

Nu bara gissar jag, men kan det inte vara TPO-ak som menas då, tro?
    Det har jag förhöjt och enl drB var det inte bra, och ett av skälen till att höja Levaxindosen vid en graviditet. Det brukar tas i samband med att man tar de övriga thyroideaproverna som TSH, T3, T4

• Lycka77

Jag googlade lite snabbt bara och fann att om man inte har ngn tidigare känd thyroideadysfunktion men positivt på TPO-ak och TSH inom gränsvärde 2,0-3,5 så ska genast 50 mikrogram Levaxin sättas in.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8