• EMND

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Hej! har någon av er hört något om en vis Missfallsföreningen. Den bildades 1993 och hade sin egen tidning tom.
    www.landstinget.sormland.se/shsobibl/wsRecInfo.asp&UnitId=0&DocGrp=1&SearchUnitId=0&LoanUnitId=1&comb=AND&sString=%C3%84M=missfallAND%20searchUnitId0

Jag kan tyvärr inte gå in på någon sida, hittar bara en massa reultat när jag googlar på missfallsföreningen.

• EMND

Mamarazzi det var nog jag som undrade det där om prog. Ju, efter ÄL gulkroppen startar produktion av progesteron, om ÄL har skett. (Men dess produktion kan vara låg även om ÄL skett.) Här är referensvärdena:
    <3 (dag 3-11) follikelfas
    >13 (dag 20-24) lutealfas
    <3 nmol/L menopause
     Jag ha 40 ena gång (15 senaste kånstiga cykeln). Hur som Dr B sa att även om värde är normallt betyder det inte att produktionen är tillräcklig när graviditet startar. Överskott skadar inte enligt honom. Jag hade helst undvikit progisarna innan jag vet om jag är gravid men vågar inte. Så det är väl dags att börja.

Jag tror att jag hade ÄL i fredags. Är det lagom att starta med progisrana idag? Hur gör ni? Jag har en känsla att jag rubbar egen progesteronproduktion genom att ta progisarna, dessutom får jag massa symptom. Bläääää. Om jag ändå var gravid nu, men med manens feber har jag svårt att tro på det. Fast hans prover sas var bättre än bra så simmarna kanske har överlevt iaf.

• EMND

Jag förstår din förvirring. Men du kan väl berätta, tänk ine på myten om att det inte är bra att berätta innan tre månader gått. Vad som än händer kommer dina kollegor att märka det. Går det bra, vilken vi håller alla tummar får så kommer magen att växa snart, om det blir komplicerat kommer du att bli ledsen och då är det väl skönt att de redan vet varför. Du sparar dig mycket ångest genom att säga så som det är.  Så tänker jag iaf för jag måste berätta så snart jag bli gravid då jag behöver komma bort från visa arbetsuppgifter. Jag gjorde det inte tidigare men gick med ångest hela tiden. Drog mig från att göra jobbet eller fick ångest om jag gjorde det - (jobbade med lösningsmedel). Det är därför jag har sjukskrivit mig nu. Min chef hjälper mig inte med arbetsuppgifter innan jg blir gravdi och jag vill skippa kontakt med löningmedel redan innan jag blir gravid. Sedan man kan vara uppsressad av frågor och ev, jämförelse men vad fasan det viktiga är att man får sinesfrid så man kan säga att man inte vill prata om det.

• EMND

Har någon av er haft kontakt med Lucina sedan 19:e? Jag skrev om mina provsvar som dr B önskade men har inte fått något svar än (skrev i onsdgas).

• EMND

O Mikes brud, men du gör helt rätt genom att leta något bra i det hela.
    -nu är det slut på mardrömmen
    -det är inte druvbörd vilket är mer allvarligt tillstånd och
    -ni kan resa bort som ni har planerat, så vem vet det kanske blir "en liten" på resa...
    Det är bra att ni ska i väg snart så har du annat att tänka på. Man blir galen av allt som snurrar i skallen och inte minst av sitt FL beroende .
    Krya på dig fort!

• EMND

Fasiken tryckte på fel kanpp efter att ha skrivit en kommentar till mamarazzi:

Mamarzzi: jag läste i en bok:"Skuldkänslor är bara egots sätt att ibilla dig att du gör moraliska framsteg". Jag tycker inte att du ska berätta för din mamma om du inte känner för det. Hon blir bara mer oroligt och överbeskydande och då känner du kanske press att lugna och trösta henne. Nu vet jag iofs inte hur din mamma är men i regel är alla mammor oroliga. Se bara på oss. Så klart att det blir ett lyckat VUL. Bestäm dig för det och berätta för mamma då. Betrakta det att du skyddar henne från onödig oro. Vad har du att förlora och du vinner några positiva dagar. Bra att du har berättat på jobbet så skipper du ångest för jobbet och dina kollegor när du inte orkar jobba.

• EMND

O Fy Laban så j---- trist.  Ursäkta att jag svär men ibland är man så illa berörd. Skrikandes
    Ledsen för din skull men hoppas att du har kraft att gå igenom det hela stående. Vi finns här....

• EMND

Laban jag fick också missfall (MA) när jag tog ASA och prog från +. Jag tåg 75 ug.

Dr B tyckte att det var försent så han rekommenderade prog ett par dagar efter ÄL (om man är säker på sin ÄL) och 2 T hela cykeln med det blev NO, NO från min gyn (som sammarbetar med dr M). Till sist efter att jag vände mig direkt till dr M accepterade hon 1 T  hela tiden (men inte mer-visade hon med pekfingret!),  men hon ville att jag tar även heparin f.o.m. ÄL. Dr B tyckte inte att jag behövde heparin men sa till sist att jag kan switcha vid positivg gravtest. Hur som  vi är inne på försök nr 4 och jag misstänkte att T kan ha rubbat min ÄL så nu tog jag den först efter att LH har gått ner. Och heparin sprutor tar jag till.

Det blev lite ego men ville gedig ett exempel och ge funderingar till nästa försök.

• EMND

Hörde just nu om det nya forskningen att visa blodgrupper inet kan infekteras med HIV så kom att tänka på att vi kanske har någoting mer gemensamt : BLODGRUPP! Förvånad

jag har 0 Rh-, manen är A (tror jag) också Rh-

Och ni?

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8