• EMND

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Svar på #793
    lucki om du läser lite tidigare i råden kan du se när Kajo var i St hos en lite udda doktor men en som är villig att skriva ut medicin. Jag inboxar uppgifter som jag  fick från Kajo.
  • EMND

Lycka 77, jag fick sjukskrivning pga. utmatningsyndrom.  Det är mycket med jobbet, avhandingen, utredningen, behandlingen, föräldrarutbildningen... Det käns lämpligt att ta anstånd från det som är minst viktigt just nu-jobbet, så jag kan koncentrera mig på min avhandling (jag doktorerar under min tjänst och hinner knappt) och föräldrarskap.

Finesssan, min svärfar pratade så varmt om "fett-dieten" nu under Jul. Sedan när jag såg ditt inlägg betsämde jag mig att prova. Vilken tråd pratar du om? Näää, jag tycker inte att det är jobbigt, snarare roligt. Jag har alltid tyckt bra om grönsaker och mjölkprodukter dock mindre om kött och fett, men började äta mer kött efter sista missfallet. Det som är jobbigt är att avstå från frukt för jag älskar frukt. Jag testar även att använda laktosfria mjölkprodukter och hoppas att mina tarmar mår bättre av det. 

• EMND

bra lucki, så ska det låta! (hm påmin mig om dessa ord om det går illa för mig! )

• EMND
    Svar på #815
    Jag förstår att du har många frågor LF (londonfredrika). Det första steget är att hitta en bra klinik. Beroende var du bor kan någon av oss tipsa vilka vi tyckte var OK. Sen ringer du och förhoppningsvis får en tid. I många fall gäller det att bli rätt påläst. Finesssan har en lista över prover som man har tagit på henne. Det är bra att vara insatt då många läkare gör inte så omfattande utredning.
    Förutom prover, en undersökning av livmoder har gjorts på en del av oss. Du kan gå in på behandlingstråden och läsa lite mer om vilka vi är, vad vi har för behandlingar, alltså mer fakta om oss.
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html

Vad gäller regelbunden ÄL, jag har haft dem regelbundna, trodde jag. Jag ville förstärka min ÄL och experimenterade med Apiforce (bidrottninggelé). Ena månaden blev ÄL jätte stark men det tog sig inte, och nästa jätte tidigt (troligen) och cykeln var kortare så jag slutade. Jag åt massa grape denna månad. E-vitamin höjer fertilitet.

Har din kille försökt undersökas?
  • EMND

Bra idé Sissela. Skicka länk till tråden. Skrev nyss ett längre inlägg men det försvann. Hör av mig senare angående artiklar.

• EMND

Grattis Linan! Hopppas lille brorsan blir frisk snart.

LF jag går på akupunktur.

Mamarazzie jag har svagt förhöjda TPO-ak, och TSH ca 3,0. Läste någonstans att selen kan trycka ner TPO-ak aktivitet men vågar inte testa då selen höjer immunförsvaret. Jag har ätit Levaxin 50 ug i flera månader nu men det går svårt att få TSH under 2,0. Sista värde var 1,7, men den pendlar. Dr B sa inte mycket om TPO-ak. När proverna togs i LKP var resultat neg. Men dr B tyckte att TSH kan så väl vara orsak till mina MF.

Krus, vad mysigt. Ahhh hoppas man sjäv får uppleva den lyckan. Du är en riktig hopphöjare och beviset att det visst går. Klappa magen från mig!

• EMND

LF, väl 3 mf och en hel höst 07 sommar 08 med datorn i knä har bidragit till en del kunskap. på gott och ont. Sedan vet jag hur tufft det är att vara ny i det hela, därför svarar jag på dina frågor. Det finns nog inga västerländska fakta att AK förhindrar mf men det finns publikationer att den hjälper vid infertlitet och IVF. Men inom traditionell kinesik medicin (TKM) infertilitet omfattar båda oförmåga att bli gravid såväl som missfall.
    Jag började med akupunktur (västerländsk akupunktur som man använder vid IVF) innan sista graviditet, och blev gravid under samma månad. Det slutade dock med mf. Jag hade inte svårt at tbli med barn. Efter detta hittade jag en TKM akupunktör och han sa att det gäller 150 dagar innan man ska försöka med bäbisverkstan. Han behandlar mig med båda piller, örter, nålar och moxa. Enligt honom min kropp är i obalans och det tar tid att ställa allt till rätta. Jag har hållit på sedan i augusti och vi öppnade verkstan i oktober igen. Det finns en bra bok i fall du vill läsa. The Infertility Cure. Finns att köpa på Adlibris. Jag mår si så där, men mitt tillstånd beror nog mest på att jag psykiskt tryckt av mf-en. Jag känner av visa behandingar väldigt väl och trots att jag hoppades på en snabb vändning börjar jag inse att förändringen tar sin tid. Min AK ger mig mycket stöd. Så om inte annat hjälper det att lätta sin hjärta och diskutera symptomen med honom.

• EMND

Krus jag brukade ta örter fram till Äl och sedan slutade jag. Men efter att ha börjat läsa The Infertility Cure och pratat mer med min AK så äter jag dem nu. Han sa att det inte är farligt så den gången valde jag att lita på honom. Därmot han själv tyckte inte att jag ska äta örter efter pluset. För då är det andra saker som gäller.

nyfiken på Finesssans svar.

• EMND

Började googla men tappade tålamod, tänkte någon här måste ju veta.

Magnesium!!!

Såg flera trådar där man har tagit magnesium mot fogglossning så det är väl OK att ta under sen garviditet och troligen "gräddfils" sådan.

Magnesium har sidoeffekt och det är att det hjälper tröga tarmmar. Efter allt jag har testat känns det som att Mg hjälper bäst, men jag vet inte om det är OK att ta Mg i tidig graviditet eller om den påvärkar fertilitet negativt. Någon som vet, har åsikt?

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8