• Lalune2

Dricker ni alkohol när era barn är med?

Jag har diskuterat en del med andra om frågan att dricka alkohol när man har barn.

En nära väninna till mig gör så att om den ena dricker alkohol så får den andra ta hand om barnen och högst dricka ett glas vin. Nu har de iofs ett barn som vaknar på nätterna och de måste gå omkring med henne (hon är 1 år), men de skulle ändå inte göra på något annat sätt om jag har förstått det rätt.

Vi å andra sidan som också har en ettåring hemma, dricker kanske ett par glas vin båda två till middagen och ev ett glas efteråt. För den skull blir vi inte onyktra men vi har som sagt druckit lite grann båda två. När jag nu pratade med henne blev jag lite orolig och tänkte att vi kanske gör helt fel?

Nu är jag nyfiken på hur ni andra gör, dricker ni eller dricker ni inte?

• Svar på tråden Dricker ni alkohol när era barn är med?
  • Mias

jag har suttit på uteservering iår och druckit 2 öl, hade precis slutat amma och det var SÅ gott!! Sen tog jag lilleman och gick hem medan min sambo o hans kompisar gick på fotboll, vad spelar det för roll? Så länge man inte dricker sig full, och att barnen SER att det är alkohol, min son vet väl inte att det är alkohol i ölen, kan ju likabra vara lättöl..

• HaJoMi

Nu dricker ju inte jag men maken kan gärna ta sig en öl eller whiskey på helgkvällen och kommer alla gånger fortsätta med det. Hellre att barnet växer upp där alkohol kan vara en måltidsdryck/tevedryck i sansat tillstånd än en brakfylla på apstadiet mer sällan.

Händer det mitt barn något allvarligt vill jag hellre sitta bak i en taxi och trösta än ratta bilen om jag inte så måste.

Skulle maken bli berusad tycker jag nog jag det är bättre om jag tar barnet, men det gör inget om det bara är så att pappas andedräkt luktar lite öl.

• Mickis74

o anledningen till att jag gjorde en arggubbe i mitt första inlägg är INTE pga nån person som sagt något här inne. Jag blir bara så trött på att allt ska vara så svart och vitt i alla situationer.

• fru bengtsson

Jag tycker som de flesta andra att det är helt OK att dricka ett glas vin eller två till maten när barnen är vakna.
    Fortsätter sedan festen när de sover är det för oss självklart att en av oss tar det väldigt lugnt så att barnen, OM de skulle vakna, inte behöver bli rädda för att de inte "känner igen oss".

• Monstermamman

Vi dricker vin till maten ibland. Jag dricker dock alltid bara ett glas vin eftersom jag ammar ännu.
    Sambon kan dricka nån öl ibland.

Ser stor skillnad på att nån gång ta en öl / ett glas vin / en whiskey och på att dricka sej full.

• Katharina

Vi dricker aldrig alkohol när vi har Leo och vi har inte lämnat bort honom någon gång så det blir aldrig alkohol här. Inga problem för oss att vara utan...

Eftersom man blir påverkad av alkohol så tycker jag att det är olämpligt när man har hand om ett barn. Man blir ju påverkad av ett glas vin på så sätt att man faktiskt inte kan köra bil till exempel.

• Anne M
    Det har hänt att ett par glas av någon alkoholhaltig dryck har slunkit ned även fast dottern är hemma. Dock blir vi inte så berusade att vi inte kan ta hand om lilla tösen om hon skulle vakna.
  • Jennie med ie

Ja jag dricker alkohol även när sonen är med, minst en gång i veckan. Vi dricker ofta vin eller öl till maten, mest på helgerna, och ser ingen anledning att sluta med det för att vi fått barn. Däremot dricker vi oss inte rejält berusade, varken hemma eller på fest, när vi har ansvar för sonen och även om vi är nyktra själv har vi inte honom i miljöer där det är fulla och störiga och högljudda människor. Men festerna i vår bekantskapskrets blir inte på det viset...

• Turran

Vi dricker vin ibland nar vi har vanner over pa middag (eller ar bortbjudna). Inte mycket men nagot glas. Sjalvklart vill jag inte vara "full" utifall att min dotter skulle vakna (vilket iofs nastan aldrig hander), men det ar val ingen som blir full pa nagot glas vin??? Vilken konstig diskussion!

• Jennie med ie

Apropå att köra bil så kommer vi via taxi till sjukhuset lika snabbt som om vi kört själva, det tar 5 minuter så är taxin här och då har vi knappt hunnit få ut bilen ur garaget. Och är det nåt allvarligt blir det ambulans vare sig vi är nyktra eller ej.

Är vi på fest bota och har sonen med oss kör någon av oss nästan alltid och är alltså nykter.

Svar på tråden Dricker ni alkohol när era barn är med?