• Lalune2

Dricker ni alkohol när era barn är med?

Jag har diskuterat en del med andra om frågan att dricka alkohol när man har barn.

En nära väninna till mig gör så att om den ena dricker alkohol så får den andra ta hand om barnen och högst dricka ett glas vin. Nu har de iofs ett barn som vaknar på nätterna och de måste gå omkring med henne (hon är 1 år), men de skulle ändå inte göra på något annat sätt om jag har förstått det rätt.

Vi å andra sidan som också har en ettåring hemma, dricker kanske ett par glas vin båda två till middagen och ev ett glas efteråt. För den skull blir vi inte onyktra men vi har som sagt druckit lite grann båda två. När jag nu pratade med henne blev jag lite orolig och tänkte att vi kanske gör helt fel?

Nu är jag nyfiken på hur ni andra gör, dricker ni eller dricker ni inte?

• Svar på tråden Dricker ni alkohol när era barn är med?
  • Josefins mamma

blev lite stav fel

• Majsan70

Ja vi kan dricka en öl eller två eller några glas vin. Det är sällan vi dricker förstås o aldrig så vi blir berusade. Sköter man det snyggt så varför inte?

• saggitarius

Barn får med sig alkoholvanor hemifrån... Så om du dricker lite utan att känn av det gör inget, men att vara berusad med barn är inte bra för det är skrämmande.

Jag har en bäbis på 8 månader o har druckit en öl åt gången vid fyra olika tillfällen, en gång när hon var vaken o med. Det är inte något jag känner mig orolig över, jag menar.. sitter vi hemma o tar en öl till maten eller till kvällen tar inte hon skada av, det är ju inte precis en fyllefest...
    däremot skulle jag ALDRIG ha en fyllefest hemma innan hon flyttat hemifrån. Men bjuda folk på alkohol om man har middag eller dyl.

• marpe

Ja vi dricker gärna vin till maten och kan ta en drink med några vänner då och då. Allas barn är med och det funkar hur bra som helst. Ingen som brukar bli speciellt berusad.

Nu är jag gravid och då blir det ju naturligtvis inget alls....

Vuxit upp med ett mycket avslappnat förhållande till alkohol och ser inga som helst problem med att dricka i måttliga mängder med barn i närheten.

• Cheri

Det händer att vi dricker ja, personligen har jag en egen spärr där jag känner när det räcker. Så plakat har jag inte varit sen i tonåren

Visste jag att jag inte kunde kontrollera mig sådär jättebra hade jag nog avstått om vi inte hade barnvakt, nån måste ju ha koll.

Det händer att vi har folk på middag och då dricks det nog en del, men som sagt den där spärren e bra o ha

• Tussens mamma

vi dricker väldigt sällan alkohol när ebba är vaken. tar nåt glas vin när hon sover nån gång i månaden eller så. ebba är 14 mån. ingen av oss blir full eller nåt annat idiotiskt. har druckit vin när hon varit med några gånger... men då bara ett glas...
    och om nu barn får med sig sina alkoholvanor hemifrån så är det precis såna alkoholvanor som vi (jag) har som jag vill att hon ska ha när hon blir vuxen...

• kungens mamma

Kan inte mer än instämma med Mickis74!

• Katharina

Ni som skriver att ni dricker lite när ert barn sover, varför just när barnet sover? Är det skillnad på att dricka när barnet sover eller är vaket då ni ändå säger att ni inte blir påverkade?

*Bara nyfiken*

• Turran

Katharina: om jag tar ett glas vin eller tva sa gor jag det efter att Millie somnat eftersom jag ammar och inte vill att hon ska fa i sig alkohol genom brostmjolken.

• Hallonpaj

Vi dricker med måtta, tex ett glas vin till maten när barnen är med. Men inte så att man känner sig påverkad.

• Lalune2

Men återigen, ni som inte dricker och har barn, när tänker ni börja ta er ett par glas vin till maten? Det är som sagt inget påhopp utan jag är bara nyfiken! Och saknar ni inte att ta ett glas vin till god mat? Eller är det så att ni inte drack vin före ni fick barn heller?

• Katharina

Soleil: Jag har aldrig druckit vin till maten hemma. Någon gång om det är festligare så bjuds det ofta på vin. Jag har dock en rätt negativ syn på alkohol eftersom jag i mitt yrke ser massor av barn som far illa av att föräldrarna dricker. De flesta föräldrar jag möter anser dessutom att de har kontrollen och att de inte är berusade.

Redan vid två glas vin så har man en högre toleransnivå för vad som anses farligt och jag anser inte att jag vill ta hand om ett barn då. Alkohol påverkar sinnet i små doser också, därav så har vi de gränserna i trafiken som vi har.

Jag vet att mina föräldrar ofta drack med "måtta" och tog några glas vin. Men jag tyckte inte om deras förändrade beteende och tyckte som barn att det var läskigt när andra var hemma hos oss och var "lulliga".

• Katharina

Nu har jag svarat på frågan, nu vill jag ha svar på min fråga

Jag skrev tidigare: Ni som skriver att ni dricker lite när ert barn sover, varför just när barnet sover? Är det skillnad på att dricka när barnet sover eller är vaket då ni ändå säger att ni inte blir påverkade?

*Bara nyfiken*

• Petra72

Här är det sängdags kl 19 och vi äter middag när hon gått och lagt sig. Så därför dricker vi vin när hon sover.
    Men skulle hon inte sova så tidigt så skulle jag dricka vin till maten ändå, även fast hon var vaken. Varken jag eller min man dricker oss onyktra.

• Mickis74

Samma för oss som för Petra72, barnen lägger sig tidigt och därför blir det att vi dricker vin när dom sover...

.....om vi äter senare och så alltså.

• Anonym (Fundersam)

Jag har lite samma tankar ,men det gäller främst midsommar.. vi är bortbjudna och jag vill fira en torr midsommar . det kommer vara barn där så av den enkla anledningen vill jag avstå. hur tänker ni kring midsommar? 

Svar på tråden Dricker ni alkohol när era barn är med?