• Lalune2

Dricker ni alkohol när era barn är med?

Jag har diskuterat en del med andra om frågan att dricka alkohol när man har barn.

En nära väninna till mig gör så att om den ena dricker alkohol så får den andra ta hand om barnen och högst dricka ett glas vin. Nu har de iofs ett barn som vaknar på nätterna och de måste gå omkring med henne (hon är 1 år), men de skulle ändå inte göra på något annat sätt om jag har förstått det rätt.

Vi å andra sidan som också har en ettåring hemma, dricker kanske ett par glas vin båda två till middagen och ev ett glas efteråt. För den skull blir vi inte onyktra men vi har som sagt druckit lite grann båda två. När jag nu pratade med henne blev jag lite orolig och tänkte att vi kanske gör helt fel?

Nu är jag nyfiken på hur ni andra gör, dricker ni eller dricker ni inte?

• Svar på tråden Dricker ni alkohol när era barn är med?
  • jojjo113

HeyMama --- eftersom vi ändå inte har bil så blir det aldrig ett problem!!!!!! Vi har alltid svårt att ta os till sjukhus! om jag dricker ett glas vin så påverkar det inte barnet..... Att säga att det gör det är ju att idiotförklara vuxna...

• MrsHawkins

Soleil

O min far kunde inte dricka med måtta o blev aggressiv.....vi, mamma o jag alltså, fick fly hemifrån en natt då jag var 4 år gammal o han var jätteberusad....

Jag dricker sällan vin för det är inte särskilt gott....så jag har aldrig funderat över det...Men nog vill jag att mitt barn ska vara mycket äldre än 5 år, som mitt barn är, innan jag får för mig att kanske ta en öl till maten. Minst 10 eller nåt....

• Lalune2

Mrs Hawkins, jag förstår att det var otroligt jobbigt och jag har den största respekt för ditt beslut att inte dricka.

Sen om man dessutom inte tycker att det är gott, ja då är det ju inte mycket att snacka om!

• HeyMama

Som jag sa tidigare, det finns lagar på hur mycket man får dricka innan man kör bil, men att hantera ett barn i onyktert tillstånd är helt accepterat?

• jojjo113

HeyMama--- man behöver inte vara full för att dricka ett eller två glas vin till maten. Diskussionen handlar ju inte om att man ska vara full med barn, utan om det är okej att dricka lite grand!

• Tintomara

Hey mama: Jag tycker det är att dra det lite väl långt att säga att det inte skulle vara ok att hantera sina barn om man har druckit två glas vin. Självklart tycker jag inte heller att det är ok att vara berusad så att man inte kan ta hand om barnet/barnen. Men jag tycker det finns en stor gränslinje däremellan. I många andra länder har man helt andra alkohollagar vad gäller bilkörning och man har en helt annan syn på att dricka vin/sprit/öl. Jag tror inte att föräldrar i dessa länder är sämre än andra föräldrar.

• Mickis74

Ja, jag tycker det är helt ok att dricka fast man har barnen med. Inte supa sig aprak förstås.

Som ett exempel, så ska vi ha middag med ett par kompisar här hemma ikväll och barnen ska vara med. Vi kommer att dricka vin till maten och säkerligen nåt glas sen när man sitter och pratar. Barnen är med i början och kommer sen att gå och lägga sig. Ser absolut inget fel i det. Jag ser mig inte som nån sämre mamma som tar hand om mina barn på ett sämre sätt för det!

o i diskussionen om vem som ska köra om något händer. Jösses, hur gör alla som har barn, men inte körkort???? Det finns taxi...och ambulans om det skulle bli så allvarligt.

Naturligtvis ska man vara försiktig, men varför måste allt vara så svart och vitt??? Måste man ha nolltolerans, för har man inte det så är man en dålig förälder?

• Nam Nam

Jag har 3 barn på 10, 8, 6. Ingen av dom har sett oss dricka alkohol.

• Norrlandsmorsan

Jag dricker personligen nästan aldrig alkohol...så min barn har noh aldrig lyckats sett att jag har druckit...

Men däremot min man kan ta en öl eller två inför barnen...

Jag tycker det är helt ok att smutta på alkohol bland barn men bara under ordnade former och det får inte bli renfylla...och brakfest....

Barn lär sig av det de ser av de vuxnas alkoholvanor och inte vad de säger ...
    runt omkrig alkohol tror jag

• Mickis74

och naturligtvis skaffar vi barnvakt om vi ska på fest eller om vi ska ha fest där det blir riktigt festande

Svar på tråden Dricker ni alkohol när era barn är med?