• Lalune2

Dricker ni alkohol när era barn är med?

Jag har diskuterat en del med andra om frågan att dricka alkohol när man har barn.

En nära väninna till mig gör så att om den ena dricker alkohol så får den andra ta hand om barnen och högst dricka ett glas vin. Nu har de iofs ett barn som vaknar på nätterna och de måste gå omkring med henne (hon är 1 år), men de skulle ändå inte göra på något annat sätt om jag har förstått det rätt.

Vi å andra sidan som också har en ettåring hemma, dricker kanske ett par glas vin båda två till middagen och ev ett glas efteråt. För den skull blir vi inte onyktra men vi har som sagt druckit lite grann båda två. När jag nu pratade med henne blev jag lite orolig och tänkte att vi kanske gör helt fel?

Nu är jag nyfiken på hur ni andra gör, dricker ni eller dricker ni inte?

• Svar på tråden Dricker ni alkohol när era barn är med?
  • Lalune2

Turran, nej men som du märker så är det en del som inte dricker när de har barn. Men jag håller med dig!

• AnnaLina

Har ej läst tråden men detta är väl upp till var och en. Det finns ju inget rätt eller fel. Om man vill ta något/några glas vin så ser jag inget hinder i det. Hallå... Man blir ju inte full på det + om det skulle hända något med barnet så man måste iväg till sjukhus så får man väl ta en taxi, alla har ju ändå inte bil. Vi kan ta någon/några öl eller glas vin men som TS blir vi inte fulla på det och vi tar utmärkt hand om vår 1 årig dotter i alla fall. Sen att gå på fest o bli full, ja då får man väl antingen ha barnvakt eller om man turas om som föräldrar att ena gången får den ena dricka och nästa gång den andra. (Har inte hänt oss än).

Jag tror att man själv känner vad man kan och inte kan göra. Finns inga rätt eller fel bara man tar hand om sin barn och att dom går först och det tror jag absolut det gör för dig TS. Tycker ni gör helt rätt.

• Pyris

Vi kan också dricka alkohol här hemma. Men ser till så att den ena iallafall är såpass att man kan ta hand om barnen.

• trolltjejen

Jag kan ta ett glas vin eller två, men vi blir absolut inte berusade. Där tycker jag gränsen går. Att vara full och ta hand om barn går inte ihop, men ett glas till maten är ok. Jag skulle ej heller ha fest hemma där andra vuxna blir fulla även om någon av oss själva var nyktra. Jag tycker inte barn ska behöva se fulla människor. Ska vi ha fest i framtiden får vi skaffa barnvakt (ej aktuellt ännu).

Att bjuda hem vänner på middag och att man dricker ett glas vin är ok, men då ska det vara vänner som jag vet har respekt för att det finns barn närvarande och därmed inte dricker sig fulla.

• Junija

Vi tar ett glas vin då och då - dock inte fler än två glas, men om det är fest är det alltid en av oss som bara håller sig till ett, max två glas vin/öl.

• Tzachi

Vi är inga stora alkoholkonsumenter... maken håller sig till lättöl och själv dricker jag något enstaka glas vin per år, och ja- då är barnet med.

• mooogn

Vi kan dricka vin till maten, men vi blir självklart aldrig fulla när de är hemma (och nej, inte ens den ena av oss)! De här barnen har dock vuxit upp i en miljö där de får vara med på fester, där det dricks alkohol till maten osv så de ser det inte som något konstigt. Själv resonerar jag som så att jag fick aldrig se min mamma efter ett glas vin (hon ville "skona" oss) så för mig var alkoholen en läskig sak. Har en närstående med lätta alkoholproblem och det var märkligt att komma från ett "helnyktert" hem till den andra personen, som inte alltid kunde hantera alkohol...

Det är en svår balansgång mellan att avdramatisera alkohol och att låta bli att uppmuntra till drickande (när de blir tonåringar).

• Tessie2

Varken jag eller sambon dricker nåt överhuvudtaget.
    Men hade sambon velat ta nån öl ibland hade det varit helt okej.

• lillsmurfen

Har inte läst hela tråden. Vi tar oss en öl eller 2 när vi känner för det. Vi blir inte fulla. Vill man "dra till det ordentligt" får man skaffa barnvakt.

• Josefins mamma

så länge man kan hanterade det så finns det inga belägg på att barnen tar illa vid sig, men det är ju upp till va och än...

Svar på tråden Dricker ni alkohol när era barn är med?