• Lalune2

Dricker ni alkohol när era barn är med?

Jag har diskuterat en del med andra om frågan att dricka alkohol när man har barn.

En nära väninna till mig gör så att om den ena dricker alkohol så får den andra ta hand om barnen och högst dricka ett glas vin. Nu har de iofs ett barn som vaknar på nätterna och de måste gå omkring med henne (hon är 1 år), men de skulle ändå inte göra på något annat sätt om jag har förstått det rätt.

Vi å andra sidan som också har en ettåring hemma, dricker kanske ett par glas vin båda två till middagen och ev ett glas efteråt. För den skull blir vi inte onyktra men vi har som sagt druckit lite grann båda två. När jag nu pratade med henne blev jag lite orolig och tänkte att vi kanske gör helt fel?

Nu är jag nyfiken på hur ni andra gör, dricker ni eller dricker ni inte?

• Svar på tråden Dricker ni alkohol när era barn är med?
  • h04

Tycker absolut inte du gör fel!!!!!!!!

• UBJ

Vi dricker båda två, men den ene av oss med måtta (alltså inte bli berusad). Detta för att en av oss ska vara helt "fräsch" med sonen.

• jesslin

Ja, jag kan drick ett-två glas vin/öl när hon är med. Jag blir ju inte berusad på det. Tycker inte du gör fel. Sofia är snart 10 månader.

• Qetesh

Jag anser inte att barn och alkohol går ihop-alls. Men sen är det ju skillnad på alkohol och alkohol samt att vara berusad och full.
    Hemma hos oss har vi ALDRIG fest när det finns barn hemma, aldrig "parmiddag" där alla 4 dricker om barnen är vakna samt skulle både jag och sambon inte dricka ens lite om bebis var hemma däremot den 8 åriga pojken som sover hela natten och skulle klara av oss "lite på lyset" kan vi dela på en flaska vin trots att han är hemma MEN sover.

Igår blev jag verkligen säker på att jag inte skulle vilja vara ens lite dragen vid min bebis om inte min sambo var helt nykter,
    vår flicka som annars är väldigt glad och trygg med sin pappa hade ty-känslor och gömde sig i min armhåla när hennes lite lulliga pappa pratade med henne-
    så nej, vi dricker aldrig båda om vi har bebis hemma (vilket vi alltid har )

• Lovasraramamma

Jag dricker inte eftersom jag ännu ammar Lova vid c.a 20 månader å även på natten. Å jag tror inte jag skulle dricka med henne med heller. Pappan däremot kan dricka nån öl.

• turia

Jag brukar dricka 1-2 glas....ammar än men man får ju vänta ett tag ..
    sonen e 7 månader..

• Lalune2

Skönt att höra att vi är fler!

Turia, ja men det är precis som vi, 1-2 glas. Ibland kan den ena ta ytterligare ett glas efter middagen men det är inte så ofta.

• Tintomara

Vi kan mycket väl dricka vin till middagen på helgerna. Har faktiskt aldrig funderat på att det skulle vara fel

• Hani A

Nej, det skulle inte kännas bra för mig att dricka om barnen är med.

Svar på tråden Dricker ni alkohol när era barn är med?