Inlägg från: Lalune2 |Visa alla inlägg
  • Lalune2

Dricker ni alkohol när era barn är med?

Jag har diskuterat en del med andra om frågan att dricka alkohol när man har barn.

En nära väninna till mig gör så att om den ena dricker alkohol så får den andra ta hand om barnen och högst dricka ett glas vin. Nu har de iofs ett barn som vaknar på nätterna och de måste gå omkring med henne (hon är 1 år), men de skulle ändå inte göra på något annat sätt om jag har förstått det rätt.

Vi å andra sidan som också har en ettåring hemma, dricker kanske ett par glas vin båda två till middagen och ev ett glas efteråt. För den skull blir vi inte onyktra men vi har som sagt druckit lite grann båda två. När jag nu pratade med henne blev jag lite orolig och tänkte att vi kanske gör helt fel?

Nu är jag nyfiken på hur ni andra gör, dricker ni eller dricker ni inte?

• Svar på tråden Dricker ni alkohol när era barn är med?
  • Lalune2

Skönt att höra att vi är fler!

Turia, ja men det är precis som vi, 1-2 glas. Ibland kan den ena ta ytterligare ett glas efter middagen men det är inte så ofta.

• Lalune2

Mrs Hawkins, även jag har hemska upplevelser som barn med en alkoholiserad far (som jag iofs inte bodde med men som förpestade mitt liv i alla fall) och jag är därför _mycket_ försiktig med alkohol och har alltid varit. Har dessutom andra alkoholister i släkten.

Men jag känner ändå att det är trevligt och gott att ta sig ett glas vin eller två till maten _även_ fast man har barn. Livet kan ju inte sluta bara för att man får barn, då tror jag att man gör både sig själv och sina barn en otjänst.

Ni som inte dricker, väntar ni med att dricka vin till maten tills barnen är stora då eller? Absolut inget påhopp, jag är bara nyfiken hur ni gör och om ni inte saknar ett gott glas vin till mat?

• Lalune2

HeyMama,

Apropå köra till sjukhuset om något händer, en klok, nära väninna till mig sa häromdagen till mig när vi pratade om detta att, "i familjer där ingen har körkort så kan man ju inte heller köra bil och då får man ju ta taxi alt ambulans". Och så är det ju faktiskt.

Men sen tycker jag också att det beror lite på var man bor. Bor man nära sjukhus (högst 30 min ifrån) så kanske det känns bättre att dricka vin än om man inte gör det. Jag menar, hade jag 30 mil till sjukhuset så visst, då hade en av oss fått vara spiknykter, det kan jag ju säga. Men nu bor vi ca 12 minuters bilväg från det stora sjukhuset, i bebyggelse, och då känns det annorlunda.

• Lalune2

Mrs Hawkins, jag förstår att det var otroligt jobbigt och jag har den största respekt för ditt beslut att inte dricka.

Sen om man dessutom inte tycker att det är gott, ja då är det ju inte mycket att snacka om!

• Lalune2

Turran, nej men som du märker så är det en del som inte dricker när de har barn. Men jag håller med dig!

• Lalune2

Men återigen, ni som inte dricker och har barn, när tänker ni börja ta er ett par glas vin till maten? Det är som sagt inget påhopp utan jag är bara nyfiken! Och saknar ni inte att ta ett glas vin till god mat? Eller är det så att ni inte drack vin före ni fick barn heller?

Svar på tråden Dricker ni alkohol när era barn är med?