• Pelargonen

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Triskele skrev 2008-11-21 23:50:39 följande:
    Pelargonen skrev 2008-11-21 23:41:32 följande:
    Det behövs inga domar om man är bekant med dessa. Eller för den delen om adressen är upplagd.Lagom kul för offret om det kommer ut att dom blivit utsatta för övergrepp och dom inte vill att detta ska vara allmänt känt.
    Men offren är väl inte nämna med namn på sidan, eller är de det? För övrigt är domar en offentlig handling så inget offer kan säkert förlita sig på att allmänheten inte får veta.

Hur menar du?
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 23:49:47 följande:
    "Pedofili är inte ett brott utan en psykisk sjukdom där personen lider av en psykisk defekt som handikappar hans förmåga att knyta an sexuellt och emotionellt till vuxna. " Så skriver iaf Börje Svensson Psykoterapeut Rädda Barnen och Norrtäljefängelse i en debattartikel i AFtonbladet.
    Intressant. Har i många år trott att det är en sjukdom men därefter läst artiklar där man genom forskning visar att det är en läggning alternativt en psykisk störning (och då det i regel är heterosexuella män som lider av störningen).
  • Pelargonen
    Triskele skrev 2008-11-21 23:58:53 följande:
    Pelargonen skrev 2008-11-21 23:58:03 följande:
    Dom blir ju oavsett det indirekt uthängda.
    Ja, det blir de. Oavsett jag begär ut domen från en myndighet eller läser den via nätet.
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-22 00:00:39 följande:
    Genom en att enkelt kunna söka på internet så får fler den informationen. Precis som fler snokade vad grannen tjänade när Ratsit fanns tillgänglig. Du kan fortfarande gå till skatteverket och få samma uppgifter, men de olika inte folk. Så man minskar "okynnessökningarna"
    Och? Om fler vill ha informationen så ska ju fler få den, i alla fall så länge den är offentlig för allmänheten.

Det är farligt att försöka sekretessbelägga det som är offentligt anser jag. Jag har förstått att du värnar om att de som begått brotten inte ska "stämplas" för sina brott av omgivningen. Jag håller med om den risken men ser fördelar som väger tyngre.
  • Pelargonen
    nathaa skrev 2008-11-22 00:03:45 följande:
    Vet att jag förmodligen kommer få fan för detta men jag kan inte låta bli. Vet du hur många män som blir anmälda för våldtäkt, överfall, misshandel och liknande som är oskyldiga? Tyvärr finns det MÅNGA kvinnor som anmäler / skyller på våldtäkter när dessa tillexempel har varit otrogna o fått en könssjukdom o måste berätta för sin kille, eller enbart för att hämnas. Det finns många kvinnor som misshandlar sina män o när polisen kommer är det oftast mannen som får följa med när han har fått försvara sig.Självklart kan jag hålla med dig att rättsystemet sviker ibland sviker, men det finns faktiskt män som är oskyldiga.
    Du får inte fan för det för du har ju rätt. Det finns oskyldigt dömda i samhället men det resulterar ju inte att vi ska minska straffen, eller?
  • Pelargonen
    Escher skrev 2008-11-22 00:05:41 följande:
    Nu vrider du på resonemanget igen, precis som i det förra inlägget. Lagar är inte binära, bara för att man i lag bestämt att kjollängd inte belägger kvinnor med ansvar betyder det inte att det gjorde det förut. Vad man har gjort är att bestämma att detta inte ens får beaktas längre för att förhindra e.g advokater från att söka skuldbelägga. Och om något strider detta mot din tidigare tes.Vidare är rättssystemet knappast säkrare för män än för kvinnor, men det är knappast en diskussion lämplig i tråden.
    Driver du med mig nu? Menar du på fullt allvar att beslutet om att kvinnans klädsel inte belägger henne med ansvar inte är taget då det tydligt har visat sig påverka utfallet i flera domstolsbeslut?

Och jag står fast vid att rättssystemet är säkrare för män än för kvinnor. Det mesta i vårt samhälle är säkrare för män än för kvinnor, det råder det ju sällan delade meningar om när man tittar på redovisad fakta i ett genusperspektiv. Men ja, det hör kanske inte hemma i denna tråd?
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-22 00:09:38 följande:
    Definitionerna förändras kanske med tiden. Homosexualitet var ju också klassat som en psyisk störning för inte allt får många år sen (enligt DSM). Men låt oss kalla pedofili för en psykisk störning då, tycker du att det förändrar ngt? Det är fortfarande inget du döms för, eller som betyder att du begår övergrepp.
    Ja, fast homosexualitet klassas inte idag som en sjukdom.

Om jag tycker det förändrar något? Hur menar du? Förändrar vad?

Alla pedofiler begår inte brott mot barn. Men de som gör det ska straffas för sina övergrepp. Har du tolkat mig annorlunda, eller vad? Vad är det som jag verkar anse gör skillnad?
  • Pelargonen
    nathaa skrev 2008-11-22 00:10:57 följande:
    Absolut inte,men det kan inte vara rimligt att hänga ut oskyldigt dömda människor på nätet?
    Nej, det är inte rimligt. Det är inte rimligt att de ens döms från början. Hur man ska kunna upprätta en sökbas (statligt styrd och därmed laglig) och endast hänga ut skyldiga och dömda men inte oskyldigt dömda vet jag inte. Oskyldigt dömdas domar är ju redan offentliga, just för att man inte vet att de är oskydliga.

Vad tycker du? Tycker du att alla domar ska vara sekretessbelagda (alltså inte på något sätt offentliga) pga att några oskyldigt dömda annars hängs ut?
  • Pelargonen
    Cleo4 skrev 2008-11-22 00:12:43 följande:
    Har läst igenom många inlägg här nu o jag kan inte mer än säga att jag vill veta om min granne är pedofil, har våldtagit eller mördat någon. Jag är inte mer än människa och vill skydda mitt barn o mina nära. En alkoholist som kört rattfull kan gå att bota...men pedofiler är pedofiler...det är min åsikt.
    Det är ingen åsikt, det är fakta. Rattfull kan man göra en gång och aldrig mer. Pedofil är man för evigt eftersom det idagsläget inte går att bota. Dock så begår alla pedofiler inte övergrepp men jag instämmer, jag vill också veta om grannen är dömd pedofil (alltså dömd för övergrepp mot barn).
  • Pelargonen
    Escher skrev 2008-11-22 00:15:18 följande:
    Så som du framställer det får man uppfattningen att det var praxis vilket givetvis inte är fallet. Återigen är det ett typexempel på någon kvällspressen bitit sig fast i och bestämt sig korståga mot, vad som skulle vara intressant är den faktiska förekomsten, inte bara vad som förmedlas av tredje part.
    Som jag tidigare sa; de fall jag syftar till har jag inte hämtat mina kunskaper om i kvällspressen.

Nej, jag har inte påstått att det var praxis, det är din tolkning av mitt inlägg. Däremot så ändrades ju synen på kvinnans klädsel JUST för att kvinnors klädser HAR haft betydelse (till kvinnans nackdel tillika våldtäktsmannens fördel) vid utredningar, bevisbörda samt fällande dom. Jag tolkade ditt inlägg mycket tydligt till att inte instämma i det och det synar jag skarpt.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän