• Pelargonen

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Micke skrev 2008-11-22 00:15:38 följande:
    Nja, principen finns inte där för att stilla folks nyfikenhet. Den finns för att man ska få en insyn i hur rättsväsendet jobbar och säkra detta. Nu vill man använda domarna till ngt som egentligen är tvärtemot detta. Man vill kunna ta lagen i egna händer mer eller mindre, så att den som avtjänat ett straff inte längre ska anses som fri. Så att låta folk besvära sig något för att få ut en dom ser jag inte alls som ngn risk för rättssäkerheten. Om du nu värnar om offentligheten så borde du väl tycka att alla domar ska läggas ut, men det gör du inte som jag har förstått?
    Nej, principen finns inte där för att stilla folks nyfikenhet, jag vet inte om någon har påstått det heller?

Oavsett varför den finns så har var och en rätt att nyttja den grundat på personliga orsaker. Man är enligt lag inte på något sätt skyldig att redovisa varför man vill ta del av domen. Och så ska det också vara tycker jag. Offentligheten är viktig ur många aspekter, kanske skiljer det sig mellan dig, mig och andra men vi är lika värda och har samma rätt till information. Oavsett varför vi vill ha den.

Jag värnar inte endast om offentligheten utan även om lätt tillgång till viss information. Personer i min närhet som har begått vissa typer av brott är intressant för min del. Kanske inte för din del och jag bryr mig inte heller om så är fallet eller ej. Därav kan jag tycka att samtliga brott inte behöver finnas med i sökregister på nätet men det skulle inte heller störa mig om så blev fallet.

Om någon kör för fort är för mig ointressant, jag kan ändå inte undvika att promenera på gatan där personen i fråga kanske ska köra, jag kan ju aldrig veta vilket. Likaså om du laddar hem musik via nätet och får böter för det, det berör inte mig som person.

Men om min granne upprepade gånger har begått våldtäkt mot barn så är det högst intressant för mig. Därför att det påverkar min tillit till denna samt min oro för mitt barn.

Därav min personliga åsikt om vad denna sökbas på nätet bör innehålla. Men visst, vill andra ha alla domar med där så kör i vind. Det rör mig inte i ryggen faktiskt. Inte så länge det är en fullt laglig databas.
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-22 00:22:29 följande:
    Ett övergrepp kan man göra en gång också (spelar ingen roll om man uppfyller kraven för pedofili eller inte). Risken för återfall är många ggr större för rattfylla än vid övergrepp. Det enda riskerar att skada ngn annan det, andra att döda. Ändå vill du hänga ett av brotten men inte det andra. Tycker det är ngt inkonsekvent. Tror att just sexualbrott leder till så mkt mer känslor att det kanske blir svårt att se klart (inte bara du nu, utan generellt)
    Att köra rattfull är vedervärdigt. Men det är inte säkert att det skadar någon. Att begå en våldtäkt skadar ALLTID offret. Så om du ser förmildrande omständigheter i det sistnämnda i jämförelse med det förstnämnda så ja, då tycker vi olika.

Man kan riskera att döda någon vid rattfylla. Personligen vet jag inte vilket jag skulle föredra, har läst domar från sexuella övergrepp där jag flera gånger faktiskt tänkt att jag själv hade föredragit döden.

Båda brotten är förstås helt oacceptabla. För den sakens skull vet jag inte om jag skulle ha något intresse av att rattfulla finns med i databasen. Jag vet som sagt inte och har inte påstått att rattfulla inte ska finnas med heller.

Att du ser mig som inkonsekvent är helt okej för min del.
  • Pelargonen
    Escher skrev 2008-11-22 00:23:11 följande:
    Ah, då förstår jag, du missförstod en aning. Det var inte vad jag menade, för jag är väl medveten om att klädsel har varit föremål för granskning i karaktärsbedömningar, utan snarare att det innan lagändringens tillkomst inte var praxis, endast ett tillgrepp.
    Nej, inte praxis. Däremot hänvisat till (och taget hänsyn till) i flertalet domar. Kom igen nu! Du verkar ju ha insyn i rättsväsendet och borde således veta att det jag säger stämmer?
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-22 00:31:42 följande:
    Sen har du ju ändrat dig under kvällen. Allt ifrån att enbart grova sexualbrott skulle finnas sökbara till nu alla brott som kan påverka dig (eller rent av alla brott).
    Återigen så talar du om för mig vad jag tycker och tänker. Jag börjar bli rätt trött på det faktiskt. Brukar du vinna diskussioner på det sättet?

Jag har inte ändrat mig under kvällen. Jag började med att tycka att sexualbrott skulle finnas med i en statligt styrd databas. På frågan vad jag tyckte om övriga brott sa jag att jag inte visste, att jag behövde fundera. Därefter har många kommit med kloka och tankvärda inlägg.

Jag är inte särskilt intresserad av att läsa om alla möjliga sorters brott och har därmed ingen personlig vinst av att alla brott finns med. Och brott som enbart ger böter kanske inte heller ska finnas med? T.ex. fildelning, att köra 5 Km/h för fort osv. Jag vet inte är mitt svar. Jag vet inte. Jag har inte svar på alla dina frågor men jag tycker att vissa brott absolut ska finnas med i basen, ja.
  • Pelargonen
    nathaa skrev 2008-11-22 00:30:12 följande:
    Du kan ju lika väl ha en granne som upprepat kör rattfull? Lik väl som en pedofil. Det är väl isåfall av lika stort intresse om det handlar om ens barns säkerhet?
    Ja. Så i såna fall finns det kanske ett intresse i att alla som fälls för rattonykterhet finns med i registret?

Jag vet inte. Är alldeles för trött för att tänka nu och ska sova.
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-22 00:35:50 följande:
    En våldtäkt skadar alltid, det stämmer. Och det är förövaren redan dömd för och har avtjänat sitt straff. Jämförelsen kommer ju att handla framtida bedömningar om risker. Och om grannen kör full jämt så kan ju det vara en nog så stor risk för ditt barn som leker på gatan, som om denna är dömd för övergrepp.
    Ja. Men att ha avtjänat sitt straff innebär inte att hans tidigare brott är en hemlig uppgift för den som vill veta.

Och ja, kör man rattfull på min gata är man en fara för mitt barn. Jag har inte påstått motsatsen.
  • Pelargonen

Ett är då säkert: jag värnar med om framtida offer än om dömda förövare (och nu syftar jag på övergrepp/våldtäkter/grova våldtäkter). Sån är jag. Ni som inte kan leva med det får väl inboxa mig ett virus eller liknande.

• Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 17:48:40 följande:
    Länka är inte olagligt. Däremot att föra ett register över dömda är olagligt för alla utom myndigheterna.
    Enligt svensk lag ja. Sidan ligger förmodligen på en server i utlandet där lagen är annorlunda. I såna fall är den inte olaglig som jag har förstått det.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän