Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän
Micke skrev 2008-11-22 00:15:38 följande:
Nja, principen finns inte där för att stilla folks nyfikenhet. Den finns för att man ska få en insyn i hur rättsväsendet jobbar och säkra detta. Nu vill man använda domarna till ngt som egentligen är tvärtemot detta. Man vill kunna ta lagen i egna händer mer eller mindre, så att den som avtjänat ett straff inte längre ska anses som fri. Så att låta folk besvära sig något för att få ut en dom ser jag inte alls som ngn risk för rättssäkerheten. Om du nu värnar om offentligheten så borde du väl tycka att alla domar ska läggas ut, men det gör du inte som jag har förstått?Oavsett varför den finns så har var och en rätt att nyttja den grundat på personliga orsaker. Man är enligt lag inte på något sätt skyldig att redovisa varför man vill ta del av domen. Och så ska det också vara tycker jag. Offentligheten är viktig ur många aspekter, kanske skiljer det sig mellan dig, mig och andra men vi är lika värda och har samma rätt till information. Oavsett varför vi vill ha den.
Jag värnar inte endast om offentligheten utan även om lätt tillgång till viss information. Personer i min närhet som har begått vissa typer av brott är intressant för min del. Kanske inte för din del och jag bryr mig inte heller om så är fallet eller ej. Därav kan jag tycka att samtliga brott inte behöver finnas med i sökregister på nätet men det skulle inte heller störa mig om så blev fallet.
Om någon kör för fort är för mig ointressant, jag kan ändå inte undvika att promenera på gatan där personen i fråga kanske ska köra, jag kan ju aldrig veta vilket. Likaså om du laddar hem musik via nätet och får böter för det, det berör inte mig som person.
Men om min granne upprepade gånger har begått våldtäkt mot barn så är det högst intressant för mig. Därför att det påverkar min tillit till denna samt min oro för mitt barn.
Därav min personliga åsikt om vad denna sökbas på nätet bör innehålla. Men visst, vill andra ha alla domar med där så kör i vind. Det rör mig inte i ryggen faktiskt. Inte så länge det är en fullt laglig databas.