• Pelargonen

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Cleo4 skrev 2008-11-22 01:00:52 följande:
    Jag jämförde att "bota en pedofil med homosexuell" för att båda är en läggning. Menade inte att det går att bota.
    Som jag har förstått det så går pedofili inte att bota. Det debatteras ju huruvida det är en läggning eller en störning. Uppkommer ju inte av virus eller bakterie direkt. Jag tror inte heller att det går att bota, däremot så vet man ju att det finns pedofiler som aldrig begår övergrepp men som både tänder och/eller fantiserar om sexuella relationer med barn.

Jag var på en föreläsning för ganska många år sen om hur man som pedagog i förskola/skola kan vara uppmärksam på barns signaler, t.ex. i leken. Den psykolog som föreläste berättade att det finns två pedoiler. Den ena inser att det den gör är fel mot barnen. Dessa pedofiler begår i regel inte brott och de gånger de gör det tar de ofta bort sig själva efteråt.

Den andra sorten tror på fullt allvar att barnen njuter och/eller inte tar skada av det som sker. Eller så tänder det dem att barnen verkligen reagerar på smärta. Vi fick se en dokumentär där man följt 5 svenska pedofiler, samtliga satt i fängelse eller på sluten psykiatrisk vård (dokumentären har även gått på Tv för något år sedan) och det var mycket tydligt vilka som ångrade det som skett och vilka som inte kunde förstå varför de dömts för det de gjort. En av dem var hade begått grova brott och han pratade rätt upp och ner om att barnens smärta var en del av hans njutning.

Jag har aldrig mått så illa som jag gjorde under den föreläsningen och det slog mig då att samhället ibland har svårt att avgöra om personen är i behov av vård eller om det är ett fängelsestraff som är rätt dom. Ett var då säkert, vissa av dem kommer aldrig att kunna sluta med sina övergrepp. För mig är det en gåta att de kan skrivas ut från vård/fängelse och anses ha rättigheten att leva i samhället igen.
  • Pelargonen

Kalle Karls mamma skrev 2008-11-22 17:38:24 följande:

Finns även dom som ser sig själv i barnens ögon alltså den som gör fel dvs barnet inte den som utför gärningen
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-22 18:13:50 följande:
    Servern ligger i Danmark. Och vad jag har för mig så gäller svensk lag om sajten vänder sig till svenskar (och ansvarige vistas i Sverige).
    Där ser man. Danmark.

Nej, som jag har förstått det så gäller lagen i det land som servern befinner sig i. Det är ingen ovanligthet att svenskar nyttjar utländska servrar för att syssla med det som i Sverige hade varit olagligt. Vem sidan vänder sig till kan knappast ha med saken att göra. Ungefär som att vara svensk och sälja cannabis via en Holländsk server. Inget olagligt har skett förrän drogen förs in på svensk mark.
  • Pelargonen
    MaijaO skrev 2008-11-22 20:02:09 följande:
    Alla som arbetar med barn måste lämna in ett utdrag från brottsregistret till sin arbetsgivare. Även kökspersonal på skolor o.s.v.
    Stämmer bra.
  • Pelargonen

Smurfan 81 skrev 2008-11-22 20:10:07 följande:

Det KAN ju faktiskt vara åt andra hållet också, att de är oskyldiga! Trot eller ej men sånt händer oftare än man vill tro!
    Hur ofta då?
  • Pelargonen
    Triskele skrev 2008-11-22 20:29:08 följande:
    Zamorak skrev 2008-11-22 20:25:20 följande:
    Det har dom ju visst gjort. 16-åringar är barn, omyndiga.
    Dock straffmyndiga.
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-22 20:41:47 följande:
    Målgruppen är det intressanta. En sajt på svenska, som dessutom är skriven av en svensk, på en svensk domän, anses vända sig mot en svensk publik. Du kommer därför inte undan bara för att du använder dig av en server i ett annat land.
    Intressant är då att så många svenskar verkligen gör just det, med anledning av att de använder utländska servar. Är vanligt på sajter där man t.ex. säljer varor för att t.ex. undkomma vissa statliga avgifter osv.

Skriven av en svensk? Det kan ju vara mycket svårt att bevisa vem som har skrivit texten.
  • Pelargonen

Och min fråga kvarstår vad som gäller för sidor skrivna på engelska. Anses de vända sig till samtliga engelsktalande länder? Vilket av dessa länders lagar väljer man att följa då?

• Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-22 20:44:26 följande:
    Språket har ingen större betydelse, mer än att det gör det tydligare vilka som är målgruppen. Sidan kan vara skriven på engelska, men så länge du publicerar saker som uppenbart endast är intressant för svenskar, ja då gäller svensk lag.
    Fast en sida skriven på svenska är inte alls uppenbart intressant endast för svenskar. Finns ju mängder av andra nationaliteter som kan förstå den texten. Hela Norge och Danmark samt övriga svenskar som bor i andra länder sen åratal tillbaka.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän