Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän
Cleo4 skrev 2008-11-22 01:00:52 följande:
Jag jämförde att "bota en pedofil med homosexuell" för att båda är en läggning. Menade inte att det går att bota.Jag var på en föreläsning för ganska många år sen om hur man som pedagog i förskola/skola kan vara uppmärksam på barns signaler, t.ex. i leken. Den psykolog som föreläste berättade att det finns två pedoiler. Den ena inser att det den gör är fel mot barnen. Dessa pedofiler begår i regel inte brott och de gånger de gör det tar de ofta bort sig själva efteråt.
Den andra sorten tror på fullt allvar att barnen njuter och/eller inte tar skada av det som sker. Eller så tänder det dem att barnen verkligen reagerar på smärta. Vi fick se en dokumentär där man följt 5 svenska pedofiler, samtliga satt i fängelse eller på sluten psykiatrisk vård (dokumentären har även gått på Tv för något år sedan) och det var mycket tydligt vilka som ångrade det som skett och vilka som inte kunde förstå varför de dömts för det de gjort. En av dem var hade begått grova brott och han pratade rätt upp och ner om att barnens smärta var en del av hans njutning.
Jag har aldrig mått så illa som jag gjorde under den föreläsningen och det slog mig då att samhället ibland har svårt att avgöra om personen är i behov av vård eller om det är ett fängelsestraff som är rätt dom. Ett var då säkert, vissa av dem kommer aldrig att kunna sluta med sina övergrepp. För mig är det en gåta att de kan skrivas ut från vård/fängelse och anses ha rättigheten att leva i samhället igen.