• Pelargonen

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Jag tycker också det är okej att dömda pedofiler och sexbrottslingar finns på internet med bild och namn. Deras domar är redan offentliga handlingar så det är inget konstigt att offentligheten även går att nå via nätet.

TS: Länka gärna i min inbox!

• Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 20:55:55 följande:
    PUL förbjuder sådan publicering. Så att sitta och hänvisa till att lagen skulle ge dig en sådan rätt blir lite larvigt.
    Vilken typ av publicering menar du nu? En hemsida där en privatperson lagt ut uppgifterna antar jag? Det är inte den typen av åtkomst via nätet jag menar.
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 20:55:55 följande:
    PUL förbjuder sådan publicering. Så att sitta och hänvisa till att lagen skulle ge dig en sådan rätt blir lite larvigt.
    Kan du länka till den del av PUL som förbjuder denna typ av publicering? Alltså handlingar som är offentliga?
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 21:00:18 följande:
    givetvis är det sådan publicering som diskuteras då det är vad tråden handlar om.
    Nej, det är inte givet att vartenda inlägg handlar om den typen av publicering. Även på FL kan diskussioner ta nya vägar än den som är den direkt ursprungliga.

Rätt larvigt av dig att låtsas som att det är totalt okänt för dig.
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 21:00:42 följande:
    se inlägg 384
    Ja, men det stärker ju endast att den typ av länk som TS hänvisar till inte är laglig. Jag tycker det är rätt att dömda sexualförbrytare finns till åskådning på nätet, därmed inte sagt att alla hemsidor som flurerar är rätt och riktiga. Har länge tyckt att offentliga handlingar ska nås via nätet, både domar och andra.
  • Pelargonen
    Nixx skrev 2008-11-21 21:02:11 följande:
    Att argumentera att detta skulle vara nån samhällsnytta köper jag inte. Då skulle siterna vara byggda på ett annat sätt.Dessa siter existerar enbart för att hänga ut personer och ytterligare straffa dem.
    Det är din tolkning. I mina ögon är det klart en samhällsnytta för de personer som bor nära, arbetar med eller på annat sätt vistas i närheten av dessa personer. En del av dem är ju dessutom återfallsförbrytare vilket i sig (enligt mig) har ett stort informationsvärde för allmänheten.

Såna här diskussioner brukar dela deltagarna i två läger. De som värnar om förbrytarens intregritet och de som värnar om hans möjliga framtida offer.
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 21:04:35 följande:
    Samtliga 380 inlägg före ditt har handlat om den sajt som åsyftas i TS. Du får nog vara lite mer tydlig att du nu menar ngn annan typ av publicering. För övrigt är även en statlig publicering ngn som knappast gynnar ngn.
    Jag är av motsatt åsikt. Det finns gott om domar i Sverige som kan ge värdefull information till andra människor i samhället. Som tur är är de i regel offentliga.
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 21:05:44 följande:
    förstår inte vad du menar ?
    Jag menar att PUL endast berör icke myndigheters utläggande på nätet. Denna typ av sidor är lagliga (och förövaren skyddas inte av PUL) om det är en myndiget som via nätet offentliggör domar.

Tydligare nu?
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 21:04:35 följande:
    Samtliga 380 inlägg före ditt har handlat om den sajt som åsyftas i TS. Du får nog vara lite mer tydlig att du nu menar ngn annan typ av publicering. För övrigt är även en statlig publicering ngn som knappast gynnar ngn.
    Jag märker att du inte har läst samtliga 380 inlägg.
  • Pelargonen
    Nixx skrev 2008-11-21 21:05:40 följande:
    Hur ställer du dig till att oskyldiga faktiskt döms i Sverige(och alla andra länder)?(Nu frågar jag bara detta för att du brukar ha ganska genomtänka svar i andra trådar)
    Att oskyldiga döms är ett problem. Med säkerligen ett helt vedervärdigt resultat för de som döms, oavsett det blir "känt" för allmänheten eller inte.

Domar är idag en offentlig handling i Sverige. Så länge det är det så har vem som helst i samhället rätt att ta del av dem. Lagen är sådan och jag tycker det ska vara enklare att få tag på denna information via nätet än vad det är idag. Alternativet (om man nu ska utgå från att verkligen skydda de som eventuellt är oskyldigt dömda) blir ju att sekretessbelägga samtliga domar i alla mål och alla fall. Det är jag inte intresserad av.

Så jag har faktiskt inget bra svar på din fråga. Jag tycker att domar ska fortsätta vara offentliga och ja, det innebär att de som döms oskyldigt (jag vet inte hur vanligt det är iofs) också kan hamna i offentlighetens ljus. Tyvärr.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän