• Pelargonen

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

lokisse skrev 2008-11-21 21:55:37 följande:
    Vad för nytta skulle man kunna ha av en sadan sida??MAn vet inte om upgifterna stämmer och man skyddar inte sina barn mot sexuelaförbrytelser mer genom att veta vem som är dömd....
    Inte? Så om grannflickans pappa visar sig vara dömd pedofil så skulle du låta ditt barn leka hemma hos dem? Vetskapen skulle inte påverka ditt val av hur du skyddar ditt barn?
  • Pelargonen
    Nixx skrev 2008-11-21 21:56:27 följande:
    Men inte sökbara, vilket är den stora skillnaden
    Hur menar du då? Vad menar du med "icke sökbara"?
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 21:57:15 följande:
    Nej det sa jag inte. Pratade om pedofiler. Undersökningen var amerikansk, och jag inte sett några svenska siffror.
    Aha. Så 2,9 av USA:s pedofiler riskerar drabbas av återafallsrisk?

Svårt när man pratar om andra länders siffror när det är Sverige (mig veterligen) vi diskuterar här. Kanske kan vi presentera Thailands, Hollands och Rysslands siffror också? Jag vet dock inte vad det skulle ge. I USA har man ju dessutom mycket skilda straff delstaterna mellan så det vore intressant att få veta om undersökningen gäller i hela landet procentuellet eller om den är genomförd i vissa delstater?
  • Pelargonen
    Nixx skrev 2008-11-21 21:58:37 följande:
    Behöver du veta att killen 34 mil bort är dömd?
    Kanske? Kanske inte?
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 22:01:42 följande:
    Du kan som arbetsgivare begära utdrag, men den anställde själv måste skicka ansökan då du inte får söka i registret. Den information du får ut är också enbart sådant som är relevant för tjänsten. Att läraren är dömd för skattebrott kommer du tex aldrig få reda på.Däremot ska du jobba som revisor så är arbetsgivaren klart mer intresserad av att få reda på skattebrott, men struntar misshandelsdomen etc. Och det var detta jag menade med "Tycker att registerutdrag kan vara befogade, men då begränsade till de områden där det finns relevans för tjänsten."
    I know. Arbetar som sagt med delvis anställningar. Och ja, om personen i fråga inte godkänner utdraget så har arbetsgivaren rätt att med anledning av detta neka anställning utan övriga anledningar.
  • Pelargonen
    Micke skrev 2008-11-21 22:02:48 följande:
    Stämpelteoretikerna använde sig av det uttrycket, iaf då jag läste kriminologi.
    Och då återstår min fråga; hur använder du uttrycket? Vad menar du när du säger "stämplad"?
  • Pelargonen
    lokisse skrev 2008-11-21 22:03:30 följande:
    om grannflickans pappa inte är dömd betyder det inte att han inte är pedofil alltsa gäller det för mig att lära mit barn att tala om vad som har hänt och att inte lita pa främande pappor eller kända pappor och att hon inte ska lysna pa andra än mig och hennes far.Jag skulle inte veta att grannflickans pappa var dömd efter som jag inte söker pa sana sidor
    Det var inte det jag frågade. Om du visste att pappan var dömd pedofil, skulle det inte påverka din lust till att låta dottern leka där? Skulle vetskapen kunna påverka hur du skyddar ditt barn?
  • Pelargonen
    Nixx skrev 2008-11-21 22:04:45 följande:
    Att behöva begära ut en dom är en stor skillnad från att kunna skriva in ett postnummer och få upp alla brottslingar som röda pluppar på kartan.
    Du, man behöver inte många uppgifter för att begära ut domar. Postnummer kommer man ganska långt på.
  • Pelargonen
    sakoline skrev 2008-11-21 22:08:02 följande:
    Men efter att de suttit av sina straff bör de raderas från sajten. Eftersom de då sonat sina brott.
    Det tycker inte jag.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän