• trollmamman0506

Sen 6-månaders baby

Hej
    Jag är jätteorolig för mitt tredje barn som jag inte tycker utvecklas som han ska motoriskt. Han ger kontakt och är glad men han har fortfarande jättesvårt att hålla upphuvudet några längre stunder. När han ligger på mage gör han överhuvudtaget det inte. Han sträcker sig efter saker men greppar dem sällan. Tappar snabbt intresset. Han verkar mest nöjd när han bara får ligga och titta. Han har vänt sig några få gånger från rygg till sidan men efter att han var magsjuk för 2v har han slutat med det. På Bvc verkar de inte ett dugg oroliga utan säger bara att vi får komma på en xtra kontroll då jag tar upp det här. Fler som har haft sena 6månaders barn och det visat sig inte vara något fel?

• Svar på tråden Sen 6-månaders baby
  • snappi81

Min skrutt har varit sen med allt, vände sig inte förrens runt 6 mån, kröp inte förrens vid 11 mån är snart 15 mån och går inte själv men försöker. Och det är inget fel på honom! Alla barn är olika bara! Är inte bvc oroliga så tycker jag inte du behöver va det heller!

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • trollmamman0506

Nä, det är väl helt sant. Jag vet inte varför som jag är så orolig, det är ju mitt tredje barn och jag är vanligtvis inte en orolig person (vilket i och för sig gör mig mer orolig eftersom jag inte med någon av de andra känt så här). Önskar bara att han var stabilare i nacken. Det är väldigt liten skillnad från det att han var 4 mån och nu.

• snappi81
    trollmamman0506 skrev 2008-10-30 11:21:12 följande:
    Nä, det är väl helt sant. Jag vet inte varför som jag är så orolig, det är ju mitt tredje barn och jag är vanligtvis inte en orolig person (vilket i och för sig gör mig mer orolig eftersom jag inte med någon av de andra känt så här). Önskar bara att han var stabilare i nacken. Det är väldigt liten skillnad från det att han var 4 mån och nu.
    Kan iofs tänka mig att det blir jobbigare när man har andra barn att jämföra med, man gör nog det omedvetet. Jag va själv lite nojjig i början när jag jämförde med min brors dotter som gjorde allt jätte tidigt, vände sig vid 3 mån, kröp vid 5-6mån och gick själv vid 8mån. Man blir ju lite knäpp. Men det är väl så enkelt att din lille behöver lite mer träning innan han får koll på nacken, håller han upp det själv om du håller han i famnen då? För ofta är det ju skitjobbigt för dom just ligger på mage?
  • trollmamman0506

När han sitter i knäet är han ju klart bättre på att hålla upp huvudet men rätt var det är så tappar han det igen och då blir han jätteledsen. Om det bara vore det här med huvudet men han greppar inte saker heller (enda undantaget är storasysters pippidocka som av någon anledning lockar honom och om man sträcker fram sina fingrar). Håller väl antagligen på och analyserar för mycket. Vi ska tillbaka till Bvc nästa fre så vi får väl se vad de säger då.

• snappi81
    trollmamman0506 skrev 2008-10-30 11:54:25 följande:
    När han sitter i knäet är han ju klart bättre på att hålla upp huvudet men rätt var det är så tappar han det igen och då blir han jätteledsen. Om det bara vore det här med huvudet men han greppar inte saker heller (enda undantaget är storasysters pippidocka som av någon anledning lockar honom och om man sträcker fram sina fingrar). Håller väl antagligen på och analyserar för mycket. Vi ska tillbaka till Bvc nästa fre så vi får väl se vad de säger då.
    Tror nog att du läser in lite för mycket i det, vänta och se vad bvc säger, men han är ju inte helt ointresserad iom att det finns nåt som han sträcker sig efter. Det är säkert ingen fara alls!
  • knäppisen

jag tycker det är bra att du uppmärksammar att sonen inte följer den vanliga mallen. Det är ju oftast ingenting, men om det skulle vara det så är det ju bättre ju tidigare man får veta.
    Lycka till på bvc.

• Babybalo

Tror inte att det är någon fara, alla barn är olika!
    En väninnas son lyfte inte huvudet ur golvet förrän han var 7 månader.Han greppade inte och verkade allmänt ointresserad av omgivningen... Hon var jätteorolig, men vid 9 månader hände allt på en gång! Han lärde sig rulla runt, sitta, krypa och började resa sig mot möbler! Allt inom loppet av två veckor! Idag är han en supermotorisk och alert tvååring...
    Har du varit på sexmånaderskollen med honom? Hur gick den?
    Jag tror att BVC hade signalerat kraftigare om de varit oroliga... Lycka till på BVC!

• trollmamman0506

Tack Babybalo, det känns lie bättre nu. Vi har varit på 6mån men då var han bara 5½ mån. Vi ska tillbaka idag men jag vet att han inte blir "godkänd"..Är jättetrött just nu för han är ovanligt kinkig, ammar varannan timme på natten! Vi hade magsjuka hela familjen för 2v sen och han har väl inte kommit ikapp ännu. Så fort jag är lite mer utvilad så kan jag nog se på det här lite mer nyanserat. jag är vanligtvis lugn och sansad. Det mest troliga är ju faktiskt att han är normalt sen (och om inte så får man väl hantera det då).

• Babybalo

Ja, allting blir så mycket jobbigare när man inte är utvilad... Jag oroar mig mycket mer när jag är trött! Det är inte konstigt att sonen inte "kommit igen" efter magsjukan. Jag minns att mina stora döttrar alltid "gick tillbaka" lite i sin utvckling när de blev sjuka, och sedan tog det ett tag innan de var ikapp igen...
    Uppdatera gärna hur det gick idag! Håller tummarna !

• Flickan och kråkan

TS, be att få träffa en sjukgymnast. Det har vi gjort på drottning Silvias barnsjukhus ett par gånger. Det är sådan skillnad. De jobbar ju med barns motorik dagarna i ända och har ett helt annat perspektiv på saker och ting. Vi har en pojke som inte följer BVC:s mallar varken vad gäller tid eller ordning. Han är alldeles som han ska ändå, vilket de varit tydliga med hela tiden...att BVC:s mallar är lite kantiga och att vissa barn helt enkelt inte följer mallar. De är jätteduktiga. Lill-grodan har tyckt att det har varit roligt att gå dit, de har varit så trevliga, jobbat så professionellt och gett oss som föräldrar så mycket kunskap.

Svar på tråden Sen 6-månaders baby