• trollmamman0506

Sen 6-månaders baby

Hej
    Jag är jätteorolig för mitt tredje barn som jag inte tycker utvecklas som han ska motoriskt. Han ger kontakt och är glad men han har fortfarande jättesvårt att hålla upphuvudet några längre stunder. När han ligger på mage gör han överhuvudtaget det inte. Han sträcker sig efter saker men greppar dem sällan. Tappar snabbt intresset. Han verkar mest nöjd när han bara får ligga och titta. Han har vänt sig några få gånger från rygg till sidan men efter att han var magsjuk för 2v har han slutat med det. På Bvc verkar de inte ett dugg oroliga utan säger bara att vi får komma på en xtra kontroll då jag tar upp det här. Fler som har haft sena 6månaders barn och det visat sig inte vara något fel?

• Svar på tråden Sen 6-månaders baby
  • trollmamman0506

Hej
    Vi har nu varit på Bvc idag. Lilleman var på en osedvanligt uruselt humör hela morgonen (han anade nog vad som väntade.... Han i stort sett gallskrek hela förmiddagen, vägrade äta och var allmänt grining. När vi kom fram ammade jag honom och så somnade han förstås 3 minuter innan vi skulle in! Jaha, tänkte jag, inget guldläge direkt..! Vi fick dessutom en helt annan sköterska än den vi brukar gå till och denna väckte Lilleman direkt och abrupt genom att snabbt som ögat ta honom ifrån mig och högjutt utropa "Nu är det dags att jobba på lite, grabben!" (det är ordagrannt citerat). Både jag, Lilleman och alla andra väntande i väntrummet hoppade nästan ur kläderna av förskräckelse. Vet inte om det var chocken men Lilleman tittade först förskräckt upp och sen..log han sitt soligaste leende, skrattade till och...-samarbetade. Han låg jättelänge på mage (kunde visserligen inte lyfta huvudet men försökte några gånger åtminstone), han höll upp huvudet riktigt bra i sittande läge, han följde leksaken med blicken och hela tiden var han glad och skrattandes! Tja, jag vet inte vad jag ska tro längre. Hon höll med om att han trots allt ändå var sen (han sträckte sig inte efter leksakerna och var dålig på att hålla dem när hon satte dem i handen spec höger) men han var då betydligt mer "på gång" än vad jag någonsin sett tidigare. Men som babybalo sa så kanske det är magsjukan för han hade droppat rejält i vikt. Där kom ytterligare en lustighet, för han har ju helt vägrat äta vanlig mat utan bara ammat. När jag kom hem så tänkte jag följa rådet som den något burdusa bvctanten gav att varannan timme erbjuda honom 1tsk med någon fast föda. Sagt och gjort jag plockar fram en burk majspure och tar en tesked och ger honom. Efter att han ätit ½ (!) burken så tänker jag att det nog kanske är bäst att ta det lite lugnt, men nu innan han somnade så klämde han i sig nästan ½ portion gröt också! Vad ska man tro?! Nåväl, det blir väl fortsättning följer, vi ska tillbaka om en vecka igen och kontrollera både vikten och utvecklingen (då till den gamla vanliga bvcsköterskan).
    Hm, ska ta upp frågan om sjukgymnastik då, jättebra tips!

• Heleneced

Hahaha, jag sitter här och skrattar. Vilken dag du haft!
    Det påminner mig om min tvåa. Han är väldigt motorisk, cyklade väldigt tidigt och så men var NOLL intresserad av finmotorik och att rita och så. På fyraårskontrollen (tror jag det var) skulle de kunna rita huvudfotingar och jag sa här hemma att det gör han ALDRIG, han hade ritat en boll som bäst. Sen fick jag höra att de skulle kunna färgerna med och han som gissade hejvilt fortfarande.
    När vi kom dit ville BVC-tanten att han skulle rita en gubbe. Och min "sena" fyraåring ritade glatt en gubbe, en perfekt gubbe med kropp och fingrar och allt. Och det värsta av allt, han gjorde det UPP OCH NED, för bvc-tanten satt på andra sidan bordet. Jag var helt chockad, har aldrig blivit så förvånad. Sen kunde han alla färger helt plötsligt, som lila och rosa och sånt. Sen dess har jag varit ganska lugn med min Johan. Han är alltid bäst när det "gäller". Jag ville ta med mig teckningen hem som bevis men den ska ligga i hans mapp, så jag längtar verkligen efter att se den igen om några år.
    Jag förstår att du är orolig men skulle det vara något så tar ni säkert hand om det på bästa sätt. Innan dess är det inget att oroa sig över (lätt att säga). LYCKA TILL!!!

• Bobbenn

Han är som min dotter en iaktagare och filosoferare Min dotter sträckte sig inte efter något eller grep före 6 månader. Sen sa det bara poff Det kommer.

• trollmamman0506

Tack alla för all uppmuntran! Som sagt vi får se. Lilleman har nu under helgen ätit jättebra och varit på sitt vanliga soliga humör så det känns skönt. Han försöker väl kanske lite mer att röra sig men annars är nog framstegen ganska så minimala! När man lägger honom på mage så ligger han bara där platt som en pannkaka. Jo, förresten så vände han sig från rygg till sidan idag. Jag och maken blev så förvånade att vi "anklagade" hans syskon för att puttat omkull honom trots att de hade alibi, de hällde nämligen i diskmedel(!) i tvättmaskinen. Har nog aldrig sett så mycket skum! Det trängde ut ur maskinen (jo då de hade med gemmensamma krafter , de är 4år/2,5, lyckats sätta igång den också) så jag ägnade en lång stund av den här soliga söndagen till att skotta skum i tvättstugan och förbanna att jag pedagogiskt nog har låtit mina barn hjälpa till och tvätta! Usch vilka busbarn! Yes är faktiskt lika drygt som reklamen säger, på alla tänkbara sätt! Fast å andra sidan är det nog inte meningen att man ska hälla en halvflaska i tvättmaskinen...Jag kanske faktiskt ska vara lite tacksam över att jag åtminstone har 1 barn som sitter lugnt och fridfullt och iaktar.
    Bobbenn: Hur gammal är din dotter nu?
    frösöblomster: berätta mer om din son. På vilken sätt spräcker han "mallarna"?

• Babybalo

Härligt trollmamman! Vad skönt att han är sig själv igen! Du ska se att de motoriska framstegen snart börjar komma fler och fler... Och framför allt; alla barn är olika och det mesta är faktiskt helt normalt!
    Vilka busfrön, de andra två, haha !

• Flickan och kråkan

Han har framför allt gjort saker i fel ordning. Det mesta skulle jag säga. Först var han sen med att bli stabil i nacken. Magläge har varit helt hopplöst. Vi vågade sätta honom i bumbon först när han var 4½ månad - korta stunder. Sedan fanns inga tendenser till rullning vilket uppmärksammades på halvårskontrollen givetvis . En vecka senare satt han plötsligt utan stöd (vilket absolut inte är sent), men inget rullande i sikte. När han var 6 månader + 3 veckor rullade han från mage till rygg. När han var 8 månader från rygg till mage. Vem vill försöka ta sig till mage....frivilligt??!! Någon vecka senare började han ställa sig upp mot möbler, men han kunde inte ta sig någonstans. Satt nöjt fastcementerad på sin rumpa. Satte man honom framför soffan t.ex. så reste han sig dock upp. Två veckor efter det började han gå längs med soffan och tre dagar efter det kröp han. Nu är han ju inte sen längre, men nästan allt hände inom några veckor mellan 8-9 månader. Vi har sedan han var 2½ månad gått regelbundet hos sjukgymnast och de har alltid framhållit att allt varit precis som det skulle - skönt. Önskar att alla fick den möjligheten. Finmotoriken låter dock dröja på sig

• trollmamman0506

Frösöblomster: Låter som om din kille verkligen gick om och blev snarast tidig! Vilken härlig kille! Känns inte riktigt som om Lilleman kommer att göra något liknande men han verkar i alla fall "tillbaka på banan"...Just nu ligger han och greppar efter sina knän (tror att han är ute efter sina fötter). Jag kanske har gett honom en hel hög urtråkiga leksaker för vad man än räcker fram till honom så verkar det inte intressant nog att sträcka sig och greppa tag i...
    bbqueen: Tack för tipset, det ska jag kolla in!
    Nä, nu ska jag ge Lilleman lite lunch och sen får vi väl ta ett "träningspass". På torsdag är det cirkusuppvisning igen på BVC...

• Flickan och kråkan
    trollmamman0506 skrev 2008-11-03 12:32:48 följande:
    Frösöblomster: Låter som om din kille verkligen gick om och blev snarast tidig! Vilken härlig kille! Känns inte riktigt som om Lilleman kommer att göra något liknande men han verkar i alla fall "tillbaka på banan".
    Nej, jag ville mest tipsa om att ni verkligen ser till att få komma till sjukgymnast. Tycker faktiskt det är märkligt att ni inte fått göra det för länge sedan. Vi har i och för sig ett väldigt bra BVC. Vi har fått så mycket bra tips och så mycket kunskap om barns motorik på sjukgymnastiken på barnsjukhuset. Allt lekfullt och på barnens villkor. Inte alls den typ av siffer-/mall-/cirkusexercis" som på BVC. Vi hörde ju egentligen aldrig riktigt dit eftersom han inte längre är "sen". Super för oss dock. Skönt när bekantas barn rullade vid 2-månaders ålder och vår halvåring inte var i närheten
  • Bobbenn

Min dotter är 7 månader och 1 vecka nu

Svar på tråden Sen 6-månaders baby