• skåne tjej

Handlar du kopior och plagiat av kända märken?

T.ex billiga kopior av dyra märkesväskor på marknader, kopior av märkeskläder när du är i Thailand på semester, eller någon möbelkopia på ikea osv?

Varför gör du det isåfall? är det för att du vill att det ska se ut som om du har råd med "orginalet", för att du bryr dig mer om kvantitet än kvalitet? eller varför?

Jag har ytterst lite "kopior" hemma. Jag resonerar som så att har jag inte råd med Ralph Laurens skitsnygga vinterkappa så känns det bara "billigt" att åka till Ullared och köpa en snarlik kopia. Det är en viss känsla med äkta vara som kopior inte kan mäta sig med
    Sedan tycker jag att det är trist att en viss möbeljätte kopierar en unik design som någon skapat och valt att inte massproducera.
    Därmed inte sagt att man behöver vara miljonär för att kunna köpa äkta vara. men har man en basgarderob av kläder, skor och väskor i fin kvalitet så tycker jag det känns helt ok att köpa t.ex en billigare festtopp som inte är av så bra kvalitet.
    Det blir nog mindre shoppa, slit och släng om man väljer dyrare saker som man verkligen vill ha än om man impulsshoppar på H&M efter jobbet om dagarna.
    Det är ju bättre för miljön om inte annat

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Svar på tråden Handlar du kopior och plagiat av kända märken?
  • racer x

Köpte ett par CK kalsonger som höll 1 tvätt sen hängde det trådar. Och dom ska väl hålla för mer än 30graders tvätt .

Men så köper jag inte så värst mycket dyra märkeskläder. Har 2 plagg som varit dyrare, en lyle & scott pikétröja och en Tiger skjorta.

Ari Gold skrev 2008-10-29 08:55:37 följande:

Jag kan garrantera dig TS att du har köpt kläder som varit designade med märkesförebilder i sinnet. Så funkar ju modevärlden. Rena märkeskopior (med fejkad logga o allt) har jag aldrig ens behövt överväga att köpa eftersom det inte är något som finns i vanliga butiker, och jag har inte varit i Thailand.
    Haha, har du läst tidningar dom senaste månaderna. Iaf Metro har skrivit om att det t om finns gråimporterad kläder i dom fina märkesbutikerna.
  • skåne tjej
    Ari Gold skrev 2008-10-29 08:55:37 följande:
    Jag kan garrantera dig TS att du har köpt kläder som varit designade med märkesförebilder i sinnet. Så funkar ju modevärlden. Rena märkeskopior (med fejkad logga o allt) har jag aldrig ens behövt överväga att köpa eftersom det inte är något som finns i vanliga butiker, och jag har inte varit i Thailand.
    Självklart så sneglar klädkedjorna på varandra, svårt att vara unik idag liksom med det stora utbud som finns.
    Men jag pratar främst om de uppenbara kopior som finns att köpa
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Virriga Vera

racer x skrev 2008-10-29 09:51:37 följande:

Köpte ett par CK kalsonger som höll 1 tvätt sen hängde det trådar. Och dom ska väl hålla för mer än 30graders tvätt .Men så köper jag inte så värst mycket dyra märkeskläder. Har 2 plagg som varit dyrare, en lyle & scott pikétröja och en Tiger skjorta.Ari Gold skrev 2008-10-29 08:55:37 följande:
    Haha, har du läst tidningar dom senaste månaderna. Iaf Metro har skrivit om att det t om finns gråimporterad kläder i dom fina märkesbutikerna.
    Men betyder gråimporterad att det är kopior?
  • AstraTrillian

Jag har köpt en Tods handväska som var kopia i BBK, men då visste jag inte vad det var för märke utan köpte en skinnväska jag tyckte var skitsnygg. Använder den varje dag Köper inte saker för jag vill visa upp ett märke utan det jag tycker är snyggt och bra. Skulle aldrig köpa typ Gucci, YSL etc varken kopia eller original eftersom jag tycker det är lite fånigt.

• racer x

Visste inte vad jag skulle skriva. Menar att det finns rena kopior i dessa butiker.

• Virriga Vera

racer x skrev 2008-10-29 10:35:45 följande:

Visste inte vad jag skulle skriva. Menar att det finns rena kopior i dessa butiker.
    Som de säljer som orginal, om så är fallet så polisanmäl dem för bedrägeri.
  • IS THIS IT

racer x skrev 2008-10-29 09:51:37 följande:

Köpte ett par CK kalsonger som höll 1 tvätt sen hängde det trådar. Och dom ska väl hålla för mer än 30graders tvätt .Men så köper jag inte så värst mycket dyra märkeskläder. Har 2 plagg som varit dyrare, en lyle & scott pikétröja och en Tiger skjorta.
    Ha ha, nej det verkar inte ens finnas några garantier när det gäller liknande plagg inom samma märke. Vi tvättar dem på 60 eller 40 grader utan problem.
  • straw2008

Jag har jobbat inom imaterialsrätt och varumärkesrätt i ett par år och kan meddela att MÅNGA butiker i sthlm säljer kopior som de marknadsför som original.

Vet inte hur det ser ut i resten av sverige men Rock & Republic och Hello Kitty var några av våra uppdragsgivare.

• BebisensMamma

Vad är "riktiga" grejer då? Hon i Antibloggen hittade 3 Hermes sjalar på en loppis för 5 kr stycket och köpte dem och de var äkta. Är de ÄKTA då eller bara gammal loppiskit?
    anti3nd.wordpress.com/

Jag har verkligen fattat att det bara är skit med märken.

• Behemot

Det är vad man gör det till. Om jag upptäcker att jag blir extremt nöjd varje gång jag köper något av ett visst märke är det klart att jag handlar av det igen. På samma sätt som jag inte handlar igen av något jag blir missnöjd med.

Sedan får ju vissa det att låta som om man är en märkesslav för att man har några favoritmärken, så är det iallafall inte med mig och jag har inte sett speciellt mycket tendenser på det i tråden heller. Jag ser helt enkelt inte poängen med att köpa kopior, om jag inte tycker att märkesväskan är värd 10000 så köper jag hellre en helt annan väska till ett pris jag är beredd att betala än en kopia på märkesväskan.

• Motojja

Tilltalade en kille idag som gick med jeansen hängande på rumpan och sa att du,du tappar snart byxorna skaffa en livrem,under hade han ett par Björn Borg kalsingar,vilken reklam,men han va go denne kille antingen kunde ju jag fått en stor smäll men han var cool,du fattar inte detta sa han och de gör jag ju inte,munkluva på huvet,säckiga jeans kanske av ett speciellt märke,vet inte vad som prioiteras i innegängen men som sagt han var go,kanske inte jag frågat i ett större gäng.
    De fick mig att tänka på vem är de som styr vad som är ute och inne,snart kanske jag är inne med livrem och min gamla rock från 70-talet,eller när alla gick med "DUFFEL" tror jag skall ge mig in i modebranchen,där verkar finnas pengar att tjäna.
    TREVLIG HELG PÅ ER ALLA OCH LÅT ER INTE SKRÄMMAS AV MODET!

• septbebis

Jag är nästan märkesmotståndare. Vägrar betala en massa pengar bara för att det finns ett speciellt märke på kläderna.

Svar på tråden Handlar du kopior och plagiat av kända märken?