• skåne tjej

Handlar du kopior och plagiat av kända märken?

T.ex billiga kopior av dyra märkesväskor på marknader, kopior av märkeskläder när du är i Thailand på semester, eller någon möbelkopia på ikea osv?

Varför gör du det isåfall? är det för att du vill att det ska se ut som om du har råd med "orginalet", för att du bryr dig mer om kvantitet än kvalitet? eller varför?

Jag har ytterst lite "kopior" hemma. Jag resonerar som så att har jag inte råd med Ralph Laurens skitsnygga vinterkappa så känns det bara "billigt" att åka till Ullared och köpa en snarlik kopia. Det är en viss känsla med äkta vara som kopior inte kan mäta sig med
    Sedan tycker jag att det är trist att en viss möbeljätte kopierar en unik design som någon skapat och valt att inte massproducera.
    Därmed inte sagt att man behöver vara miljonär för att kunna köpa äkta vara. men har man en basgarderob av kläder, skor och väskor i fin kvalitet så tycker jag det känns helt ok att köpa t.ex en billigare festtopp som inte är av så bra kvalitet.
    Det blir nog mindre shoppa, slit och släng om man väljer dyrare saker som man verkligen vill ha än om man impulsshoppar på H&M efter jobbet om dagarna.
    Det är ju bättre för miljön om inte annat

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Svar på tråden Handlar du kopior och plagiat av kända märken?
  • Behemot
    BebisensMamma skrev 2008-10-28 16:38:51 följande:
    amen shit... Vet ni ens hur mkt kopior som florerar i originalbutikerna?Många springer ju omkring med kopior fast de trott att de köpt äkta. Snacka patetiskt
    Jo, fast man kan ju inte vara misstänksam mot allt och alla.
    Jag köper kläder och inte märken, om jag köper ett plagg som jag gillar och det uppfyller de krav jag har på plagget så dör jag inte av skam för att det visar sig vara en kopia. Men jag inser inte varför möjligheten att jag någon gång har blivit lurad skulle vara en orsak att medvetet stödja någon som tjänar pengar på någon annans goda namn.

De märken jag föredrar föredrar jag av en orsak, inte på grund av ett litet märke på dem. Jag har försökt att köpa andra skor än Lacoste, men oavsett prisklass har jag helt enkelt inte hittat några vardagsskor som jag trivs bättre i.
  • Behemot

Jag gilar faktiskt Ullared, det finns många trevliga saker där som inte är mer kopia än något annat. Och deras kvalité är lika jämn som vilken annan affär som helst.

Nu ska jag vara lite OT, men jag kan inte låta bli när jag ser den här typen av uttalanden...

Motojja skrev 2008-10-27 23:41:59 följande:
    Ullared är populärt och låt de vara de,och som tur är så rör dagens kris inte dom som handlar där.
    Tror du verkligen på det?! Jag är ganska säker på att många av de arbetare vi har fått göra oss av med gärna handlar på Gekås om de har vägarna förbi. Jag vet inte vad du har för föreställningar om en okvalificerad industriarbetares lön och möjligheter att få ett nytt jobb just nu, men de hör iallafall till de som drabbas jäkligt hårt (det gör de kvalificerade industriarbetarna med, men de tjänar bättre)
  • Virriga Vera
    BebisensMamma skrev 2008-10-28 16:38:51 följande:
    amen shit... Vet ni ens hur mkt kopior som florerar i originalbutikerna?Många springer ju omkring med kopior fast de trott att de köpt äkta. Snacka patetiskt
    Varför är det patetiskt att bli bedragen? Varför är det patetiskt att bli drabbad av en kriminell akt? Hade jag visst att någon sålde kopior som äkta i en seriös affärskedja hade jag polisanmält dem på direkten. Finns inga ursäkter för bedrägeri.
  • Yummie

Jag håller helt o hållet med TS. Jag shoppar numera sällan och för mig är kvalité det viktigaste. Jag vill kunna ha favoritplagg som ska hålla år efter år som tex mina Ralph Lauren skjortor. De är flera år gamla men som nya. O jag har använt dom hundratals ggr och tvättat o inte en enda tråd hänger löst o sömmarna har inte flyttat på sig som det ofta gör i tex H&M-kläder. Men visst, på H&M kan man också ibland hitta någon godbit. Men det är ingen affär jag besöker ofta o jag vill inte ha kläder som alla andra har.
    Sen har jag en klassisk stil o går mkt sällan efter trender. Jag vill helt enkelt ha kläder som alltid funkar o som jag trivs i!
    För några veckor sedan skulle jag köpa ett par skinnhandskar. Jag tittade på H&M´s utbud o hittade ett par för 249:- men de var inte välsydda och hade hårt skinn, så jag gick till NK o provade ett par från Rizzo för 700:- o det var helt perfekta. Supermjukt härligt skinn och ull inuti samt fina detaljer utanpå. Jag slog till direkt o har använt dom ganska många ggr nu o år jättenöjd.
    Ett annat märke jag köper mkt av är Gant. Älskar deras pikéer samt mkt annat o allt jag har därifrån håller superkvalité. Kavajen för 3000:- var värd sitt pris o jag använder den OFTA o kommer aldrig tröttna på den likaså deras v-ringade ulltröjor och bastoppar.
    När det gäller skor så kör jag på kvalité där också. Köpte på rean för 2 år sedan ett par ballerinaskor från Gucci o vill aldrig byta ut dom. Använde dom flitigt hela sommaren o de blir bara snyggare ju mer använda dom blir. Men jag har även att par stövlar från Vagabond o ett par sandaler från Esprit o det har också hållit mkt god kvalité.
    Väskor har jag bara 2-3 st o vill inte ha mer då jag vill ha en klassisk väska som kommer hålla många, många år framöver som tex min Mulberry, o det är så bra kvalité på att jag i somras var tvungen att kompletera med en plånbok därifrån. Kan säga att jag aldrig kommer vilja ha någon annan o tittar inte ens åt andra!

Blev visst lite långt det här, men så tycker jag i alla fall!

• racer x

Jäkla tjat om att det ska vara bättre kvalitet bara för att det kostar. Dom flesta märkena har garanterat ett bra påslag på priserna. Så tillverkningskostnaderna behöver inte vara mycket högre än för ett annat märke. Kommer inte köpa CK igen, höll sämre än H&M :-S. Köper hellre bra kvalitet till vettiga priser.

• Butterscotch

Jag skulle aldrig få för mig att köpa en uppenbar kopia. Handlar för det mesta kläder i "vanliga" kedjor (som dock säkerligen blivit inspirerade av de stora designerhusen), eftersom jag vet med mig att jag tröttnar ganska fort på kläder och då är jag för snål för att handla dyra designerplagg. Handskar och skor är väl den typ av produkt som jag inte tröttnar på snabbt, och därmed skulle kunna köpa dyrt.

• pumpkinpie

Håller med om att det är lite WTvarning med kopior! Jag köpte en kopia av en märkesväska en gång, visserligen gjord i skinn i god kvalite men det var ändå aldrig samma känsla så jag använde den bara två ggr.

Jag köper inte så hemskt mycket märkesvaror, köper inte så mycket överhuvudtaget, blandar då dyrt och billigt.
    Billigt - Underkläder, jeans, träningskläder.
    Dyrt - Skor, väskor, kostymer, smink, krämer, solgalsögon osv.

Däremot betalar jag aldrig överpris, lite av en sport att hitta bra grejer billigt. Köper mina Tigerkostymer på Vingåker, ID smink på Tradera, skor och väskor billigt tack vare dollarn

• Bling1975

Jag skulle aldrig medvetet köpa en kopia eller ett plagiat eftersom jag tycker att det är vansinnigt fel. Men det betyder inte att jag aldrig har handlat på HM eller IKEA, och jag har säkert köpt något tröja som har varit väldigt "inspirerad" av någon designer jag inte känner till. Möbler brukar jag ha mer koll på.

Jag blandar gärna billigt och dyrt, nytt och gammalt när det gäller både kläder och inredning. Vissa saker är helt klart värt att lägga pengar på medans annat bara känns onödigt. Jag skulle dock aldrig köpa billiga skor eller solglasögon för jag vill inte förstöra mina fötter eller synen.

När det gäller märkeskläder så bör man hålla sig till att köpa det som de producerade ursprungligen om man vill ha lite kvalitet. Att tex köpa klockor tillverkade av klädmärken som CK eller Gant är inte att rekomendera, de är ofta tillverkade av samma fabriker som de billigaste "no name" klockorna men kostar 10 gånger så mycket. Men min Tiger jacka höll sämre än den HM jacka som jag köpte i panik när den gick sönder, så man vet aldrig. Den var iofs värd pengarna ändå för den satt så vansinnigt snyggt och kändes helt ljuvlig på, men den tappade tyvärr färgen och blev fläckigt grönsvart efter en säsong.

Stitch längtar efter Lilo
  • IS THIS IT

racer x skrev 2008-10-29 02:03:33 följande:

Jäkla tjat om att det ska vara bättre kvalitet bara för att det kostar. Dom flesta märkena har garanterat ett bra påslag på priserna. Så tillverkningskostnaderna behöver inte vara mycket högre än för ett annat märke. Kommer inte köpa CK igen, höll sämre än H&M :-S. Köper hellre bra kvalitet till vettiga priser.
    Att utesluta ett helt märke tycker jag inte är helt rättvist. Jag har flera plagg (underkläder) från CK som verkligen håller måttet, förutom några trosor som inte alls hållit särskilt bra. Tycker CK:s kalsonger också har hyfsad kvalitet medan Boss kalsonger är det sämsta jag stött på. Från Gant har jag en tröja som tappade färg på en gång (svart bomull, det brukar tappa färg tidigt, ofta bättre när det är uppblandad med något), medan kashmirtröjan från Gant fortfarande är fin, även om den tyvärr noppar lite i arhålan, så där får jag plocka lite. Det varierar jättemycket inom märken oavsett om det är billigt eller dyrt. Som jag skrev tidigare tycker jag man lär sig med åren att hitta favoriter. Tex gillar jag ofta Stenströms skjortor, både dam- och herr-.
  • Ari Gold

Jag kan garrantera dig TS att du har köpt kläder som varit designade med märkesförebilder i sinnet. Så funkar ju modevärlden.

Rena märkeskopior (med fejkad logga o allt) har jag aldrig ens behövt överväga att köpa eftersom det inte är något som finns i vanliga butiker, och jag har inte varit i Thailand.

Den som håller sig väl med alla, är inte vän med någon -(drottning Kristina)
Svar på tråden Handlar du kopior och plagiat av kända märken?