• skåne tjej

Handlar du kopior och plagiat av kända märken?

T.ex billiga kopior av dyra märkesväskor på marknader, kopior av märkeskläder när du är i Thailand på semester, eller någon möbelkopia på ikea osv?

Varför gör du det isåfall? är det för att du vill att det ska se ut som om du har råd med "orginalet", för att du bryr dig mer om kvantitet än kvalitet? eller varför?

Jag har ytterst lite "kopior" hemma. Jag resonerar som så att har jag inte råd med Ralph Laurens skitsnygga vinterkappa så känns det bara "billigt" att åka till Ullared och köpa en snarlik kopia. Det är en viss känsla med äkta vara som kopior inte kan mäta sig med
    Sedan tycker jag att det är trist att en viss möbeljätte kopierar en unik design som någon skapat och valt att inte massproducera.
    Därmed inte sagt att man behöver vara miljonär för att kunna köpa äkta vara. men har man en basgarderob av kläder, skor och väskor i fin kvalitet så tycker jag det känns helt ok att köpa t.ex en billigare festtopp som inte är av så bra kvalitet.
    Det blir nog mindre shoppa, slit och släng om man väljer dyrare saker som man verkligen vill ha än om man impulsshoppar på H&M efter jobbet om dagarna.
    Det är ju bättre för miljön om inte annat

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Svar på tråden Handlar du kopior och plagiat av kända märken?
  • EvilBetty

Jag är inget märkesfreak och jag (tror då inte?) har inga kopior hemma heller.
    Ser jag något som jag gillar så köper jag det. Då bryr jag mig inte om det skulle råka vara en kopia. Är den nice och inte svindyr så är det helt OK i min bok, men jag går absolut inte och letar kopior bara för att de ser ut som en designervara..

• Fjuppan

Det är mig fullständigt likgiltigt om det är kopia eller äkta vara. Jag har inte mycket av varken det ena eller det andra, trivs bra i mina kläder som det står Lindex eller MQ i!

• Champagne

Hellre kläder som sitter snyggt än en skjorta bara för att det står Prada på ett yttepyttelitet märke som ingen ändå ser.

Jag köper kläder som sitter bra och är snygga. Märket spelar mindre roll.

Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • IS THIS IT

Det beror på hur man ser det. Jag skulle aldrig köpa en produkt som är kopierad rakt av där man "stulit" varumärket. Tex en Lacoste-piké på en marknad. Däremot händer det att jag köper en pikétröja på HM till exempel. Vem var egentligen först med att lansera Pikétröjan? Alla andra är ju kopior.

Visst köper jag originalvaror från till exempel BOSS, DKNY, Paul Smith, Mulberry etc. Men jag köper också "kopior" på tex HM.

Frågan är var gränsen mellan kopia och original går, vem var först? De flesta "billiga" märken som tex HM, Lindex, MQ mfl är kopior på stora designers kläder, ibland är det mycket lika. Samma sak gäller möbler. Mio och IKEA kopierar hej vilt, men så länge de inte stjäl varumärken tycker jag det är ok. Tex börjar sälja grejer som det står Alessi, eller ännu värre Albessi, på.

Jag har inte råd (eller åtminstoner skulle jag inte kunna ha en lika stor garderrob) att bara handla mina kläder från Versace, Marc Jacobs, Miu Miu, Donna Karan mfl, så för mig är det ok med de kopior som görs av tex HM.

Och ta "mellanmärken" som ESPRIT, Marc o Polo, Gant InWear mfl, hur mycket har de kopierat av större designers?

• Cornellia

Jag skulle lätt kunna köpa kopior, mest för att jag är så ointresserad av märken, så om jag ser en snygg jacka betalar jag helldre 300 för den än 3000. Kvalitet är tillräckligt bra, jag lessnar på kläder innan dom går sönder.

• Fidelis ad urnam
    BebisensMamma skrev 2008-10-28 11:33:15 följande:
    Denna borde ni läsa många av er:anti3nd.wordpress.com/
    och du borde acceptera att alla inte tänker som dig.
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • BebisensMamma

vaddå som mig? Jag bara tycker den är bra och att hon inte låter sig luras av märken och trender
    Det är coolt tycker jag

• Sandrine

IS THIS IT skrev 2008-10-28 11:20:56 följande:

Det beror på hur man ser det. Jag skulle aldrig köpa en produkt som är kopierad rakt av där man "stulit" varumärket. Tex en Lacoste-piké på en marknad. Däremot händer det att jag köper en pikétröja på HM till exempel. Vem var egentligen först med att lansera Pikétröjan? Alla andra är ju kopior.Visst köper jag originalvaror från till exempel BOSS, DKNY, Paul Smith, Mulberry etc. Men jag köper också "kopior" på tex HM.Frågan är var gränsen mellan kopia och original går, vem var först? De flesta "billiga" märken som tex HM, Lindex, MQ mfl är kopior på stora designers kläder, ibland är det mycket lika. Samma sak gäller möbler. Mio och IKEA kopierar hej vilt, men så länge de inte stjäl varumärken tycker jag det är ok. Tex börjar sälja grejer som det står Alessi, eller ännu värre Albessi, på.Jag har inte råd (eller åtminstoner skulle jag inte kunna ha en lika stor garderrob) att bara handla mina kläder från Versace, Marc Jacobs, Miu Miu, Donna Karan mfl, så för mig är det ok med de kopior som görs av tex HM.Och ta "mellanmärken" som ESPRIT, Marc o Polo, Gant InWear mfl, hur mycket har de kopierat av större designers?
    Håller med. Kändes onödigt att skriva det själv när nån annan just skrivit det!
  • Behemot

Folk är så roliga när de tror att man är märkesfixerad för att man inte vill köpa kopior av märkena! Eh, om ett märke är så viktigt att man bryr sig mer om den lilla lappen på plagget än vem som faktiskt har tillverkat den och hur så är man ju sant märkesfixerad!

Det finns märken jag ofta köper, t.ex. Twist & Tango och Lacoste. Det gör jag för att jag gillar stilen och aldrig har blivit besviken på plaggen eller tröttnat. Eftersom jag är nöjd med hur tillverkarna uppfyller mina behov skulle det inte falla mig in att köpa en kopia.

Svar på tråden Handlar du kopior och plagiat av kända märken?