Inlägg från: IS THIS IT |Visa alla inlägg
  • IS THIS IT

Handlar du kopior och plagiat av kända märken?

Det beror på hur man ser det. Jag skulle aldrig köpa en produkt som är kopierad rakt av där man "stulit" varumärket. Tex en Lacoste-piké på en marknad. Däremot händer det att jag köper en pikétröja på HM till exempel. Vem var egentligen först med att lansera Pikétröjan? Alla andra är ju kopior.

Visst köper jag originalvaror från till exempel BOSS, DKNY, Paul Smith, Mulberry etc. Men jag köper också "kopior" på tex HM.

Frågan är var gränsen mellan kopia och original går, vem var först? De flesta "billiga" märken som tex HM, Lindex, MQ mfl är kopior på stora designers kläder, ibland är det mycket lika. Samma sak gäller möbler. Mio och IKEA kopierar hej vilt, men så länge de inte stjäl varumärken tycker jag det är ok. Tex börjar sälja grejer som det står Alessi, eller ännu värre Albessi, på.

Jag har inte råd (eller åtminstoner skulle jag inte kunna ha en lika stor garderrob) att bara handla mina kläder från Versace, Marc Jacobs, Miu Miu, Donna Karan mfl, så för mig är det ok med de kopior som görs av tex HM.

Och ta "mellanmärken" som ESPRIT, Marc o Polo, Gant InWear mfl, hur mycket har de kopierat av större designers?

• IS THIS IT
    Waldo skrev 2008-10-28 13:51:11 följande:
    JAg är helt immun mot dyra märken.Däremot satsar jag gärna på kvalite.Anledning till det är att jag är snål - tycker mig inte ha råd med billiga slit och slängvarorJag tycker det är ganska trist att springa i affärer för jämnanJag vill att prylar och kläder ska hålla och se bra ut.Men att jämställa dyra märken med god kvalite är lovligt naivt tycker jag.Det är däremot att låta sig köpas av kommersen
    Håller med! Men det finns vissa märken/affärer som det stämmer till stor del. Mycket av det som HM säljer tex är riktigt kass kvalitet, men även där har jag lyckats fynda en tröja för ett par hundringar som jag haft i flera år nu. Medan DKNY-väskan jag köpte för några år sedan bara klarade en säsong. Man lär sig med åren att känna på plagg/titta på sömmar mm och läsa "innehållsförteckningen" för att kunna avgöra om det är bra kvalitet eller inte.
  • IS THIS IT

racer x skrev 2008-10-29 02:03:33 följande:

Jäkla tjat om att det ska vara bättre kvalitet bara för att det kostar. Dom flesta märkena har garanterat ett bra påslag på priserna. Så tillverkningskostnaderna behöver inte vara mycket högre än för ett annat märke. Kommer inte köpa CK igen, höll sämre än H&M :-S. Köper hellre bra kvalitet till vettiga priser.
    Att utesluta ett helt märke tycker jag inte är helt rättvist. Jag har flera plagg (underkläder) från CK som verkligen håller måttet, förutom några trosor som inte alls hållit särskilt bra. Tycker CK:s kalsonger också har hyfsad kvalitet medan Boss kalsonger är det sämsta jag stött på. Från Gant har jag en tröja som tappade färg på en gång (svart bomull, det brukar tappa färg tidigt, ofta bättre när det är uppblandad med något), medan kashmirtröjan från Gant fortfarande är fin, även om den tyvärr noppar lite i arhålan, så där får jag plocka lite. Det varierar jättemycket inom märken oavsett om det är billigt eller dyrt. Som jag skrev tidigare tycker jag man lär sig med åren att hitta favoriter. Tex gillar jag ofta Stenströms skjortor, både dam- och herr-.
  • IS THIS IT

racer x skrev 2008-10-29 09:51:37 följande:

Köpte ett par CK kalsonger som höll 1 tvätt sen hängde det trådar. Och dom ska väl hålla för mer än 30graders tvätt .Men så köper jag inte så värst mycket dyra märkeskläder. Har 2 plagg som varit dyrare, en lyle & scott pikétröja och en Tiger skjorta.
    Ha ha, nej det verkar inte ens finnas några garantier när det gäller liknande plagg inom samma märke. Vi tvättar dem på 60 eller 40 grader utan problem.
Svar på tråden Handlar du kopior och plagiat av kända märken?