Handlar du kopior och plagiat av kända märken?
Det beror på hur man ser det. Jag skulle aldrig köpa en produkt som är kopierad rakt av där man "stulit" varumärket. Tex en Lacoste-piké på en marknad. Däremot händer det att jag köper en pikétröja på HM till exempel. Vem var egentligen först med att lansera Pikétröjan? Alla andra är ju kopior.
Visst köper jag originalvaror från till exempel BOSS, DKNY, Paul Smith, Mulberry etc. Men jag köper också "kopior" på tex HM.
Frågan är var gränsen mellan kopia och original går, vem var först? De flesta "billiga" märken som tex HM, Lindex, MQ mfl är kopior på stora designers kläder, ibland är det mycket lika. Samma sak gäller möbler. Mio och IKEA kopierar hej vilt, men så länge de inte stjäl varumärken tycker jag det är ok. Tex börjar sälja grejer som det står Alessi, eller ännu värre Albessi, på.
Jag har inte råd (eller åtminstoner skulle jag inte kunna ha en lika stor garderrob) att bara handla mina kläder från Versace, Marc Jacobs, Miu Miu, Donna Karan mfl, så för mig är det ok med de kopior som görs av tex HM.
Och ta "mellanmärken" som ESPRIT, Marc o Polo, Gant InWear mfl, hur mycket har de kopierat av större designers?