• skåne tjej

Handlar du kopior och plagiat av kända märken?

T.ex billiga kopior av dyra märkesväskor på marknader, kopior av märkeskläder när du är i Thailand på semester, eller någon möbelkopia på ikea osv?

Varför gör du det isåfall? är det för att du vill att det ska se ut som om du har råd med "orginalet", för att du bryr dig mer om kvantitet än kvalitet? eller varför?

Jag har ytterst lite "kopior" hemma. Jag resonerar som så att har jag inte råd med Ralph Laurens skitsnygga vinterkappa så känns det bara "billigt" att åka till Ullared och köpa en snarlik kopia. Det är en viss känsla med äkta vara som kopior inte kan mäta sig med
    Sedan tycker jag att det är trist att en viss möbeljätte kopierar en unik design som någon skapat och valt att inte massproducera.
    Därmed inte sagt att man behöver vara miljonär för att kunna köpa äkta vara. men har man en basgarderob av kläder, skor och väskor i fin kvalitet så tycker jag det känns helt ok att köpa t.ex en billigare festtopp som inte är av så bra kvalitet.
    Det blir nog mindre shoppa, slit och släng om man väljer dyrare saker som man verkligen vill ha än om man impulsshoppar på H&M efter jobbet om dagarna.
    Det är ju bättre för miljön om inte annat

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Svar på tråden Handlar du kopior och plagiat av kända märken?
  • Majsan70

Nje, jag skiter i märken. Men visst har jag köpt kläder i Thailand, men mest för att det är så billigt och för att vi inte packade ner så mycket i klädväg.

Jag köper det som är snyggt til bra pris helt enkelt.

• Anamia

Håller med du! Jag kan köpa "kopior" när det gäller viss design inom inredning om jag tycker mönster och form är snyggt och passande. När det gäller kläder och dyligt är det främst hållbarhet och kvalitet jag betalar för, viss del design kanske men oftast inte. Att då gå och köpa en kopia känns inte rätt.

• skåne tjej
    Majsan70 skrev 2008-10-27 22:02:55 följande:
    Nje, jag skiter i märken. Men visst har jag köpt kläder i Thailand, men mest för att det är så billigt och för att vi inte packade ner så mycket i klädväg. Jag köper det som är snyggt til bra pris helt enkelt.
    Är inte kvalitet en viktig faktor du då handlar t.ex. kläder, skor och väskor?
  • skåne tjej
    Anamia skrev 2008-10-27 22:04:53 följande:
    Håller med du! Jag kan köpa "kopior" när det gäller viss design inom inredning om jag tycker mönster och form är snyggt och passande. När det gäller kläder och dyligt är det främst hållbarhet och kvalitet jag betalar för, viss del design kanske men oftast inte. Att då gå och köpa en kopia känns inte rätt.
    Har du sett det avsnittet i Sex and the city när Samantha drar med Carrie till en bakgård där en kille har hela bilen full av billiga kopior av dyra väskor?
    Den känslan som han känner där får jag när jag strosar runt på kiviks marknad...
  • Majsan70

skåne tjej skrev 2008-10-27 22:05:11 följande:

Är inte kvalitet en viktig faktor du då handlar t.ex. kläder, skor och väskor?
    Kvalitet är inte alltid detsamma som dyrt.

Jag har både billiga o dyra saker och alla håller lika bra. Väskor är jag inte intresserad av alls måste jag säga. Äger en dieselkopia som jag köpte när jag var tvungen att ha en väska utomlands och det är den enda jag äger-.
  • skorpionen80

Är det billigt kan jag köpa en kopia utomlands, då blir det oftast något jag köper för skojs skulle, bara att ha hemma eller på semestern. Men oftast är de ju nästan lika dyra som originalet, bara 100 gånger sämre sydda.

Möbelkopior på IKEA? Känner inte igen originalet eller kopian, så det kan jag inte svara på ;)

• skåne tjej
    Majsan70 skrev 2008-10-27 22:07:14 följande:
    skåne tjej skrev 2008-10-27 22:05:11 följande: Kvalitet är inte alltid detsamma som dyrt.Jag har både billiga o dyra saker och alla håller lika bra. Väskor är jag inte intresserad av alls måste jag säga. Äger en dieselkopia som jag köpte när jag var tvungen att ha en väska utomlands och det är den enda jag äger-.
    Inte alltid, men väldigt ofta tycker jag. har handlat skor ett par gånger på "din sko", sämre kvalitet får man fasen leta efter. men billiga var de.
    köpte t.ex. ett par svarta skinnstövlar från Espirit för 3 år sedan för 1500 kr, de blir bara snyggare och snyggare
  • Anamia

ha ha, har faktiskt varken varit där eller i Ullared men jag kan tänka mig hur det är. Som att vilja äta torskfile men få alska pollock...mmmm

• Majsan70

skåne tjej skrev 2008-10-27 22:09:11 följande:

Inte alltid, men väldigt ofta tycker jag. har handlat skor ett par gånger på "din sko", sämre kvalitet får man fasen leta efter. men billiga var de.köpte t.ex. ett par svarta skinnstövlar från Espirit för 3 år sedan för 1500 kr, de blir bara snyggare och snyggare
    Allt är relativt. Jag har köpt original som varit svindåliga. Jag är skogalen och har massor av olika skor. Ett av de bästa paren jag har är gyllenegripen från skopunkten som bara blir skönare o snyggare.

Ett annat par jag tycker lika mycket om är Italienska designskor som håller lika god kvalitet.

Kläderna handlar jag blandat på Ullared eller på nätet eller i de vanliga kedjorna. Har aldrig jagat märken o kommer aldrig att göra.
  • Wilmis07

Är ingen stor fan av kopior.Dottern fick en diesel kopia av sin farfar när han var utomlands i höstas,kommer troligtvis bara att bli liggandes i garderoben.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
Svar på tråden Handlar du kopior och plagiat av kända märken?