Inlägg från: skåne tjej |Visa alla inlägg
  • skåne tjej

Handlar du kopior och plagiat av kända märken?

T.ex billiga kopior av dyra märkesväskor på marknader, kopior av märkeskläder när du är i Thailand på semester, eller någon möbelkopia på ikea osv?

Varför gör du det isåfall? är det för att du vill att det ska se ut som om du har råd med "orginalet", för att du bryr dig mer om kvantitet än kvalitet? eller varför?

Jag har ytterst lite "kopior" hemma. Jag resonerar som så att har jag inte råd med Ralph Laurens skitsnygga vinterkappa så känns det bara "billigt" att åka till Ullared och köpa en snarlik kopia. Det är en viss känsla med äkta vara som kopior inte kan mäta sig med
    Sedan tycker jag att det är trist att en viss möbeljätte kopierar en unik design som någon skapat och valt att inte massproducera.
    Därmed inte sagt att man behöver vara miljonär för att kunna köpa äkta vara. men har man en basgarderob av kläder, skor och väskor i fin kvalitet så tycker jag det känns helt ok att köpa t.ex en billigare festtopp som inte är av så bra kvalitet.
    Det blir nog mindre shoppa, slit och släng om man väljer dyrare saker som man verkligen vill ha än om man impulsshoppar på H&M efter jobbet om dagarna.
    Det är ju bättre för miljön om inte annat

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Svar på tråden Handlar du kopior och plagiat av kända märken?
  • skåne tjej
    Majsan70 skrev 2008-10-27 22:02:55 följande:
    Nje, jag skiter i märken. Men visst har jag köpt kläder i Thailand, men mest för att det är så billigt och för att vi inte packade ner så mycket i klädväg. Jag köper det som är snyggt til bra pris helt enkelt.
    Är inte kvalitet en viktig faktor du då handlar t.ex. kläder, skor och väskor?
  • skåne tjej
    Anamia skrev 2008-10-27 22:04:53 följande:
    Håller med du! Jag kan köpa "kopior" när det gäller viss design inom inredning om jag tycker mönster och form är snyggt och passande. När det gäller kläder och dyligt är det främst hållbarhet och kvalitet jag betalar för, viss del design kanske men oftast inte. Att då gå och köpa en kopia känns inte rätt.
    Har du sett det avsnittet i Sex and the city när Samantha drar med Carrie till en bakgård där en kille har hela bilen full av billiga kopior av dyra väskor?
    Den känslan som han känner där får jag när jag strosar runt på kiviks marknad...
  • skåne tjej
    Majsan70 skrev 2008-10-27 22:07:14 följande:
    skåne tjej skrev 2008-10-27 22:05:11 följande: Kvalitet är inte alltid detsamma som dyrt.Jag har både billiga o dyra saker och alla håller lika bra. Väskor är jag inte intresserad av alls måste jag säga. Äger en dieselkopia som jag köpte när jag var tvungen att ha en väska utomlands och det är den enda jag äger-.
    Inte alltid, men väldigt ofta tycker jag. har handlat skor ett par gånger på "din sko", sämre kvalitet får man fasen leta efter. men billiga var de.
    köpte t.ex. ett par svarta skinnstövlar från Espirit för 3 år sedan för 1500 kr, de blir bara snyggare och snyggare
  • skåne tjej
    Majsan70 skrev 2008-10-27 22:11:41 följande:
    skåne tjej skrev 2008-10-27 22:09:11 följande: Allt är relativt. Jag har köpt original som varit svindåliga. Jag är skogalen och har massor av olika skor. Ett av de bästa paren jag har är gyllenegripen från skopunkten som bara blir skönare o snyggare. Ett annat par jag tycker lika mycket om är Italienska designskor som håller lika god kvalitet.Kläderna handlar jag blandat på Ullared eller på nätet eller i de vanliga kedjorna. Har aldrig jagat märken o kommer aldrig att göra.
    Ok, vi ser olika på det helt enkelt
    Jag jagar inte märken. men jag vet vilka märken som brukar ha god kvalitet och som gör kläder som tilltalar mig. sedan är det roligare att ha något som inte alla andra har ochså.
    Känns som om man vuxit ifrån H&M nu
  • skåne tjej
    Majsan70 skrev 2008-10-27 22:18:10 följande:
    skåne tjej skrev 2008-10-27 22:14:28 följande: Nåja, jag har aldrig handlat på H&M. Men jag anser inte att märkeskläder = bra kvalitet. Oftast betalar man bara för märket. Skor däremot har jag en hel del märkes, men bara för att det är viktigt för mig hur jag går eftersom jag får ont i fötterna annars. Men normalt sett har jag hellre fler billigare saker som byts ofta än några dyra.
    Jag tycker tvärtom, tycker det är slöseri med pengar och miljö att konsumera en massa saker som t.ex. kläder, som kanske inte används så länge.
    Jag har ingen susning om du handlar på H&M eller inte, jag skrev bara att det känns som om jag växt ifrån det iaf. men det var bra när man var tonåring och inte hade så mkt pengar att röra sig med.
  • skåne tjej
    Motojja skrev 2008-10-27 22:47:40 följande:
    Ni är för goa,är inte pengar mer värda än att slängas ut på dyrbara prylar,har man en måste man ju ha massor,SKÅNE TJEJ!tänker du inte som så att dina stövlar "Esperit" 1500 spänn och 3 år gamla är uttittade vid detta laget,du tycker dom är snygga men andra kanske får de till motsatt effekt,där går hon med sina gamla stövlar men de är klart hon kanske inte har råd med nya,ja de är inte lätt de där med att alltid ha märkeskläder.Hade du köpt tre par lite billigare kunde du haft ett nytt par varje år,och folk kanske hade tyckt va hon är trändig.Föresten,måste vara jobbigt och gå på stan och kolla vilka som har märkeskläder eller inte,ja denna hysteriska värld vi lever i.Kvalitet:de kommer från Kina och Asinen antingen de är billigt eller dyrt,de beror på vilket märke dom syr på och att dom säljs i rätt affär.
    *ler*, du har nog inte riktigt fattat poängen känns det som.
    Jag tror folk bryr sig lika lite om hur gamla mina stövlar är som jag bryr mig om hur gamla deras respektive skor/stövlar i. Jag tycker det är fint med t.ex riktiga skinnskor, skinnväskor som fått åldras med tiden. Tycker det är betydligt finare än en ny plastig historia från H&M eller Gina Tricot. Det är själva känslan
    Jag går inte heller på stan och studerar vilka som har märkeskläder, däremot kan jag inspireras av vad andra människor har på sig. och det ser jag inget fel i.
    Man ser ganska fort om en person är väklädd med dyrare kläder, utan att behöva syna dem i sömmarna Flört
    Och nej, alla kläder kommer inte ifrån någon massproducerad industri i Asien som använder sig av barnarbete.
  • skåne tjej
    Airlee skrev 2008-10-28 10:00:09 följande:
    Haha, jag fick en LV-kopia (väska) av svärmor som hon köpt till mig på semesterresan, eftersom hon hade fått för sig att "du gillar ju såna där lite finare märken". Vet inte ens om hon själv inser att den är fejk. Har använt den två gånger när vi varit dit på besök för att göra henne glad, men nu ligger den i en låda och skäms och kommer sannolikt att få fortsätta göra det. Jag köper inte rena kopior utan föredrar äkta vara, om jag däremot hittar en billig klänning som tydligt är INSPIRERAD av ett modehus design - men som inte är gjord för att lura någon att den är originalet - så köper jag den gärna om jag vill ha den. För så funkar ju hela modeindustrin, i princip allt vi köper i klädkedjorna är ju från början inspirerat av det som syns på catwalken, om än i mer diskret form.
    Haha, tanken var väl god från hennes sida iaf
  • skåne tjej
    Motojja skrev 2008-10-27 23:41:59 följande:
    Jag börjar undra om vissa vaknar upp på dagen och lever i en overklig värld,där "Sex and the city" fullkomligt styr livet.Isåfall gäller de att vakna upp,dessa "STREBRAR" som har kunnat komma hem med väskorna fyllda av pengar och som nu får se sig om efter nya jobb kanske på Mac Donald eller Ikea för dom går inte under,med lyxfruar som fattar "nada" får jag inte köpa väskan för tio papp,tja då drar jag. Visst är de underbart,kanske någon får jobb i ULLARED om han eller hon har referenser,då gäller de att dom inte har åklagaren efter sig.Ja jag hårddrar detta,vi är så ytliga men också så sårbara.Ullared är populärt och låt de vara de,och som tur är så rör dagens kris inte dom som handlar där.
    Sex and the city var ett exempel som jag skrev till en annan medlem på sidan. Man kan ju undra vem som står stadigast med fötterna på jorden; den som tror att folk lever i sex and the city liv eller den som enbart ser det som en rolig serie där man kan känna igen sig i vissa delar!? Skrattande
    Shit måste livet vara så allvarligt för dig?? vad är det för fel med lite flärd och fina kläder om man har råd?
    Vet inte vilken värld du lever i, men i min värld så arbetar kvinnor och tjänar ihop sina egna pengar i alla fall.
  • skåne tjej
    BebisensMamma skrev 2008-10-28 11:33:15 följande:
    Denna borde ni läsa många av er:anti3nd.wordpress.com/
    Intressant blogg. jag håller med henne i hennes filosofi om att våga gå emot konsumtionssamhället. därför skrattade jag ganska gott då någon tyckte jag skulle köpa 3 par stövlar så att jag kunde byta varje år istället för att köpa ett par dyrare kvalitetsstövlar som jag har haft nu i fler år. och de blir som sagt bara finare och skönare med tiden Skrattande
  • skåne tjej
    margaritha skrev 2008-10-28 12:16:22 följande:
    Folk är så roliga när de tror att man är märkesfixerad för att man inte vill köpa kopior av märkena! Eh, om ett märke är så viktigt att man bryr sig mer om den lilla lappen på plagget än vem som faktiskt har tillverkat den och hur så är man ju sant märkesfixerad! Det finns märken jag ofta köper, t.ex. Twist & Tango och Lacoste. Det gör jag för att jag gillar stilen och aldrig har blivit besviken på plaggen eller tröttnat. Eftersom jag är nöjd med hur tillverkarna uppfyller mina behov skulle det inte falla mig in att köpa en kopia.
    Håller med
  • skåne tjej
    Ari Gold skrev 2008-10-29 08:55:37 följande:
    Jag kan garrantera dig TS att du har köpt kläder som varit designade med märkesförebilder i sinnet. Så funkar ju modevärlden. Rena märkeskopior (med fejkad logga o allt) har jag aldrig ens behövt överväga att köpa eftersom det inte är något som finns i vanliga butiker, och jag har inte varit i Thailand.
    Självklart så sneglar klädkedjorna på varandra, svårt att vara unik idag liksom med det stora utbud som finns.
    Men jag pratar främst om de uppenbara kopior som finns att köpa
Svar på tråden Handlar du kopior och plagiat av kända märken?