• Flickan och kråkan

NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!

Hej hej!

Eftersom den gamla trådstarten tydligen kunde missuppfattas (??????) så testar jag på nytt.

Det här är tråden för oss med barn som INTE är stadiga i nacken när de föds, som INTE sitter själva när de är 4 månader, som INTE kryper vid halvåret och går vid 8 månader.

Det här är en skryttråd för oss stolta föräldrar med barn som gör saker och ting lite senare.

Jag börjar:

Min superpojke var "bumbostadig" i nacken när han var ca 4½ månad, satt utan stöd när han var 6 månader + 1 vecka, rullade första gången från mage till rygg när han var 6 månader + 3 veckor, och från rygg till mage när han var 8 månader, ungefär samtidigt som han började backa upp från mage till sittande....när han har lust och inte vrålar efter mamma/pappa . I det stora hela tycker han BVC:s mall för i vilken ordning saker och ting ska ske är rätt larvig.

• Svar på tråden NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!
  • tjoohalia

måste bara göra ett inlägg här.
    jag kröp aldrig, hoppade över det helt. däremot var jag tidig med att sitta & gå. men krypa vägrade jag att göra.
    hade inga problem med inlärningen för det - läste tidigt, kunde gångertabellen innan jag började ettan, läste mammas ungdomsböcker (lotta) när jag var 8. nu däremot är jag rätt efter känns det som, ;) sen man fick barn.

min son är 6månader. han håller på å lära sig å sitta. var på 6månaders kontrollen innan jul, då hade han aldrig rullat runt. när vi kom hem gjorde han det två gånger (rygg till mage) sen har han aldrig gjort det igen.
    fast jag vet inte om det är sent, har ingen koll på dom där tiderna. vill att han ska utvecklas i sin egen takt.

bra tråd dock!

• Zappamarin

Min son på 1 år har just lärt sig krypa. Innan ålade han sig fram.Nu försöker han resa sig upp,ngt han försökt ett bra tag.

• Molgan99

Hej !

Vad skojj o höra om fler bebbar som inte är snabba på det !
    Jag ahr dock aldrig uppfattat min lille som sen, men visst har man fått många frågor o påstående, som nu kryper han väl o nu reser han väl sig ?
    Men nej ! Han e snart 11 mån, o ålar sig fram. Först i helgen som var tog han sig mellan rummen, men det e jobbigt !! ( o tråkigt !! ) Det bästa är att gå när vi håller honom i handen.
    Han släpper gärna, men då han inte har koll på balansen, så dimper han i backen, rak som en fura... Tror att barn som börjat med o krypa landar på rumpan... Kan det vara så ?
    När han ska plocka upp ngt, så ser han ut som en gammal tant, för han böjer inte på knäna :)
    O sätta sig upp, det kan han inte - men det kommer väl en dag :)
    Hur e det med tänder hos era små ? Min lille har inga alls *thi*

• kvinna 86
    Molgan99 skrev 2009-01-06 19:38:03 följande:
    Hej !Vad skojj o höra om fler bebbar som inte är snabba på det !Jag ahr dock aldrig uppfattat min lille som sen, men visst har man fått många frågor o påstående, som nu kryper han väl o nu reser han väl sig ?Men nej ! Han e snart 11 mån, o ålar sig fram. Först i helgen som var tog han sig mellan rummen, men det e jobbigt !! ( o tråkigt !! ) Det bästa är att gå när vi håller honom i handen.Han släpper gärna, men då han inte har koll på balansen, så dimper han i backen, rak som en fura... Tror att barn som börjat med o krypa landar på rumpan... Kan det vara så ?När han ska plocka upp ngt, så ser han ut som en gammal tant, för han böjer inte på knäna :)O sätta sig upp, det kan han inte - men det kommer väl en dag :)Hur e det med tänder hos era små ? Min lille har inga alls *thi*
    min lilla är 8 mån.. har 2 tänder och de där uppe verkar vara på väg nu
    min dotter går med sin gåvagn och hon kan faktiskt stå utan stöd en kort kort stund.. sen sätter hon sig på rumpan (och hon kan inte krypa)
    angående att ahn böjer så när han ska ta upp något, det ärjättevanligt att barn gör så
  • Molgan99

Kvinna 86 : Ja, där stöp min teori :) Skicken tur att alla barn inte är lika !! :)
    Har inte sett andra barn göra så, så det var skönt o höra att fler gjort så! Det ska väl bli folk av honom med en dag *thi*

• kvinna 86
    Molgan99 skrev 2009-01-06 19:47:47 följande:
    Kvinna 86 : Ja, där stöp min teori :) Skicken tur att alla barn inte är lika !! :)Har inte sett andra barn göra så, så det var skönt o höra att fler gjort så! Det ska väl bli folk av honom med en dag *thi*
    när började din son att åla?
  • Molgan99

Ja, han har rört sig små, små sträckor i typ en månad, lr !½ kankse...
    Men nu häromdagen, så satte det fart ! MEn det e fortfarande inte skoj ! Att ligga på magen har aldrig varit skoj - men ibland lyckas man locka lite med en liksak lr så, o då går det bra en stund ! Ett par morgnar nu, har jag faktiskt kunna lägga ner honom på köksgolvet när jag tar fram vår frukost, o så får han rota lite i sin leksakslåda ! Allt underlättar lite när de kan underhålla sig själv en stund !
    Påtal om o under hålla sig själv, så har han i snart en månad struntat i o sitta ! Han ska bara gå o gå o gå...
    Satte vi honom, så slängde han sig bakåt, så nu lägger vi ner honom på rygg lr mage, o inte vänderhan sig heller, utan ligger han på rygg, ja, då kommer han ingenstans, utan ligger bara där o sprattlar :) Vända sig, det gör man bara i sängen där det e mjukt o skönt *thi*

• kvinna 86
    Molgan99 skrev 2009-01-06 20:27:27 följande:
    Ja, han har rört sig små, små sträckor i typ en månad, lr !½ kankse...Men nu häromdagen, så satte det fart ! MEn det e fortfarande inte skoj ! Att ligga på magen har aldrig varit skoj - men ibland lyckas man locka lite med en liksak lr så, o då går det bra en stund ! Ett par morgnar nu, har jag faktiskt kunna lägga ner honom på köksgolvet när jag tar fram vår frukost, o så får han rota lite i sin leksakslåda ! Allt underlättar lite när de kan underhålla sig själv en stund !Påtal om o under hålla sig själv, så har han i snart en månad struntat i o sitta ! Han ska bara gå o gå o gå...Satte vi honom, så slängde han sig bakåt, så nu lägger vi ner honom på rygg lr mage, o inte vänderhan sig heller, utan ligger han på rygg, ja, då kommer han ingenstans, utan ligger bara där o sprattlar :) Vända sig, det gör man bara i sängen där det e mjukt o skönt *thi*
    hihi de är roliga de små liven!
    min dotter spjärnar ofta emot för hon vill stå upp.. hon harvelat stå jämt sen hon var ca 2 1/2 månad.. men hon kan ändå sitta lääänge och leka med sina leksaker... man märker att hon villkrypa men hon kan inte

är du orolig för din son? eller har varit? jag var det ett tag och kan vara dte ibland... men känns lugnare nu
    det är ju sån hysteri, speciellt på fl, allas barn verkar kunna gå när deär 9 mån1? säga 6 ord vid 8 mån osv
  • Babybalo

Håller verkligen med er om att det råder någon slags hysteri här inne på FL!
    När mina stora flickor var bebisar (9 och 11 år sedan) så fanns ju knappt internet, så då tog man liksom bara dagen som den var och litade på att BVC skulle säga ifrån om något var tokigt!(Det var så skööönt !)

Nu har jag en liten son som är 8 månader snart och även jag har halkat in i den här hemska jämföra bebisar- hysterin! Snacka om att man blir nojig och rädd att något är fel på ens lilla fullständigt normala bebis!Kan knappt njuta av hans bebistid när jag läser här att "alla andra" i hans ålder minsann slår ihop klossar, vinkar och pratar...

Det är ju så att man häpnar över alla FL-bebisar som sitter stadigt utan stöd vid 4 månader, klappar händer och säger massvis av ord vid halvåret, går vid 9 månader osv osv! Otroligt! Undrar var alla dessa bebisar håller hus i verkliga livet!? Jag har då inte träffat dem på ÖF eller någon annanstans...

Svar på tråden NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!