Inlägg från: kvinna 86 |Visa alla inlägg
  • kvinna 86

NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!

har en dotter som blir 9 månader idag. krper inte, ålar inte.. hasar bara lite sakta baklänges ibland

hon kan dock klappa händer och vinka "på kommando" så att säga..

jag blir heltmållös när jag läser om 8-9 månader som pratar en massa... ibland tror jag att folk överdriver... min dotter har agt mamma sen hon var ca 7 mån men inte räknar jag det som ett ord, hon vet ju inte vad det innebär

• kvinna 86
    MsBeauty skrev 2009-01-03 18:05:15 följande:
    har en son som är 8 månader och några dagar. han kan inte sitta utan stöd, som max några sekunder. Sedan ser han något intressant och kastar sig åt det hållet. Har inte läst hela tråden, men finns det fler som haft barn som sitter väldigt sent?Han kan givetvis inte krypa heller, lärde sig rulla från rygg till mage när han var 7 månader. Han kan åla bakåt och runt i en cirkel, men blir mest frustrerad när han ligger på mage och inte kan ta sig fram dit han vill.
    min dotter kan sitta stadigt lämge men i övrigt är hon precis som din son. men visst händer det att hon trillar (men ibland kan det nog avra att hon lägger sig ner med flit) min dotter har stått och gungat i krypställning i flera månader men inget mer händer... tror inte hon har förstått hur man gör (det sägs ju att det är väldgt svårt att lära sig krypa) och jag def. inte på att man kan lära barn krypa! när de kan så kryper de 
  • kvinna 86
    ich skrev 2009-01-03 18:44:10 följande:
    Svar på #76Min son blir 9 månader imorgon! Kul med en jämngammal!
    åh en dag emellan bara vad kan din son? jag får jämt höra kommentarer som "nu kryper hon väl för fullt" neeeej... det gör hon inte. då tycker folk dte ärkonstigt
  • kvinna 86
    är det någon vars barn inte kan sätta sig upp själv än? som är 9 månader eller äldre?
  • kvinna 86
    ich skrev 2009-01-05 19:04:49 följande:
    kvinna 86 skrev 2009-01-03 19:16:00 följande: Min kille kan inte sätta sig upp själv. Han försöker, men det vill inte riktigt. Han kan inte krypa. Ligger han på mage på en filt tex, så drar han sig framåt med hjälpa av filten. Men om jag lägger honom på bart golv, så sprattlar han som en fisk på land och sen rullar han runt till rygg.Däremot kan han säga en del ord som mamma, pappa, lampa..Min dotter var oxå sen med att krypa och gå (kröp vid ca 11½ månader å gick när hon var 15 månader). Hon började oxå att prata tidigt. Hon är nu en riktig "plugghäst" , har väldigt lätt för sig i skolan. Så jag hoppas att det blir lika med min son!
    åh vad kul jag var likadan själv (vet dock ej när jag började krypa) men gick när jag var 15 månader. började läsa när jag var 4 år och har lätt för mig i skolan! kanske dottern blir så

och vad många ord han kan! min dotter säger heeeej (tror jag hehe) men hon ikar ofta när hon säger det. hon kan klappa händer, vinka och peka på näsan "påkommando" eller hur man ska säga. har de sagt nått på bvc om din son? jag får jämt höra hur viktigt det är att de kryper annars kan de få problem med inlärning osv...
  • kvinna 86
    ich skrev 2009-01-05 19:45:44 följande:
    kvinna 86 skrev 2009-01-05 19:13:13 följande: Klappa händer kan min son med, och låta som en indian (klappa på munnen med handen å säga aaah), han brummar som en bil när han leker med bilar och så kan han säga "aj aj" med barsk röst . Peka på näsan kan han inte.På BVC har de inte sagt nåt alls om att han inte kan krypa. De skulle bara våga påstå att man får problem med inlärningen!! Har min dotter som gott exempel på motsatsen! Ska nu natta min lille kille. Hör att han ropar på mig. Pappa duger inte när man ska sova
    åhh äntligen en som gör likadant som min dotter hehe. fast hon knäpper händerna och gör det där indianljudet hehe
  • kvinna 86

måste bara berätta.. min dotter låg påmage i min säng och när jag vände mig om så satt hon upp.. så visst kan hon sätta sig upp själv
    hon har anatgligen backat upp eller vad man ska säga

• kvinna 86

ich
    de menar att de kan fåproblem med inlärningen om de aldrig kryper. sen om de kryper sent eller efter att de har börjat gå, spelar ingen roll

förresten är det nån här som tror att ma kan LÄRA ett barn att kypa?

• kvinna 86
    Flickan och kråkan skrev 2009-01-06 08:13:18 följande:
    När man kryper samarbetar de båda hjärnhalvorna vilket är viktigt - ja. MEN den länken kan ske på många andra sätt och det finns inget samband mellan att krypa i späd ålder och inlärning. Finns dem som inte kryper när de "ska" men som kryper utmärkt när de är lite äldre, utan att detta har övats eller liknande. De bara kan ändå eftersom länken automatiskt kopplats vilket den i nästan alla fall gör....genom krypning ELLER annat.
    på vilket annat sätt kan det ske? intressant läsning
  • kvinna 86
    Flickan och kråkan skrev 2009-01-06 12:55:52 följande:
    För att hjärnhalvorna ska kunna samarbeta behöver vi korsa vår egen mittlinje. Det gör vi t.ex. om vi tar tag i vår vänstra fot med höger hand. Vad jag har läst gör barn det automatiskt genom enkla vardagliga saker som att t.ex. kasta sand i sandlådan, eller då de river ett torn med klossar med sina händer.
    låter ju logiskt.min dotter ligger ofta och leker med fötterna och så...
Svar på tråden NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!