• Flickan och kråkan

NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!

Hej hej!

Eftersom den gamla trådstarten tydligen kunde missuppfattas (??????) så testar jag på nytt.

Det här är tråden för oss med barn som INTE är stadiga i nacken när de föds, som INTE sitter själva när de är 4 månader, som INTE kryper vid halvåret och går vid 8 månader.

Det här är en skryttråd för oss stolta föräldrar med barn som gör saker och ting lite senare.

Jag börjar:

Min superpojke var "bumbostadig" i nacken när han var ca 4½ månad, satt utan stöd när han var 6 månader + 1 vecka, rullade första gången från mage till rygg när han var 6 månader + 3 veckor, och från rygg till mage när han var 8 månader, ungefär samtidigt som han började backa upp från mage till sittande....när han har lust och inte vrålar efter mamma/pappa . I det stora hela tycker han BVC:s mall för i vilken ordning saker och ting ska ske är rätt larvig.

• Svar på tråden NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!
  • Linda 23

Få man vara med?
    Min dotter ålade vid 10 månader och kröp vid 11 månader. Hon är nu snart 13 månader och går inte.

• vivi85

Åhhh!! Här passar jag in.. :)

har en son på 8mån..

Visserligen satt han ganska tidigt 5.5mån
    Vände sig första gången från rygg till maga nästan 6mån.
    har inte vänt sig från andra hållet än.

Kryper inte, men hoppar på rumpa sen han var 7.5mån.. :)
    Reser sig inte heller än, men kan stå om man ställer honom vid ngt:)

• millanmy

oj det känns betryggande att veta att många har barn som inte följer alla "utvecklingsregler"..min dotter är iofs bara 3 månader, men hon gör inte så mycket som det står att de "ska" göra. hon vänder inte på sig själv och hon greppar inte efter saker, hon viftar mest bara med armarna. hon började nyss följa saker med blicken men jaja hon verkar va glad och må bra o det e ju det viktigaste. bara allt kommer så småningom så e man ju som mamma glad.

• suzolina

anmäler mig här igen ..har en stor pojke som enligt fl: s mått var snabb i allt..och en liten på 8 måander som tar det lilla lugna i livet...låg mestadels tills han var 6 månader...sitter nu bra men långt ifrån långa stunder och långt ifrån stadigt...medan brorsan började krypa när han var 8 månader verkr lilelbror inte ha bråttom i livet alls..och han är lika go ändå..fast min bvc bara skrattar åt mina frågor ifall han är sen :_)

• Busbellan

Brukade ju hänga i den här tråden. Måste bara skryta över min duktiga lilla tjej. Vi hade inga förhoppningar om att hon skulle gå på ett bra tag, det såg inte ut att vara i närheten. Visst hon har tagit några steg efter mycket lockande, men det var inte ofta.
    Men så lite innan hon blev 15 mån så bara bestämde hon sig för att det var dags att gå och sen den daegn har hon knappt krypit alls

Mamma till Nora, August och Ella
  • suzolina

Nogula : som jag skrev innan var min stora pojke snabb i utvecklingen ..fram tills han var 9 månader...sen sa det tvärstopp och han började inte gå förrän han var 14 månader...så det är så olika när de släpper ...han övade aldrig, han reste sig inte ens upp och gick utmed möblerna och vi fick höra att vi ska träna och gå runt med honom vilket han hatade..sen en kväll reste han sig hemma hos mina föräldrar och gick iväg som om han kunnat det i flera månader.

• Busbellan
    suzolina skrev 2008-10-18 17:54:39 följande:
    Nogula : som jag skrev innan var min stora pojke snabb i utvecklingen ..fram tills han var 9 månader...sen sa det tvärstopp och han började inte gå förrän han var 14 månader...så det är så olika när de släpper ...han övade aldrig, han reste sig inte ens upp och gick utmed möblerna och vi fick höra att vi ska träna och gå runt med honom vilket han hatade..sen en kväll reste han sig hemma hos mina föräldrar och gick iväg som om han kunnat det i flera månader.
    Låter precis som min tjej
    Hon har också varit relativt tidig motoriskt innan, men just gåendet tog ju ett tag, men nu efter att ha gått i 2 veckor så är det inga problem alls. Hon fixar trösklar, trottoarskanter och backar utan problem
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Skrik och Panik

Min lillfis kröp vid 11½ månad, idag är hon 13 månader o har precis lärt sig gå sakta sakta runt möbler

*stolt mamma*

• Guido

måste bara få lägga in följande: vår numera stora kille var sen med ALLT dvs krypa (11 mån), gång 18 mån, tal osv. Nu är han 5 år och springer snabbast av alla. Var oerhört stadig när han väl kunde gå (trillade mkt sällan) och har en bålstabilitet som heter duga. Aldrig trodde väl jag att det skulle bli som en del sa....¨det kan bli annorlunda när han kommer ifatt¨.
    Dessutom så var han lågviktig och kröp längs den streckade linjen nederst på kurvan.
    Han är dessutom en jäkel på bollsporter ;)

• tristania

Jag sparar denna tråd, om det visar sej att min groda blir sen i något....just nu är han nog ganska "normal", enligt BVC.....Han är 1 år på onsdag, och går absolut inte än, han kryper istället mer än gärna

Ha det gott mina vänner.

Svar på tråden NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!