• Flickan och kråkan

NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!

Hej hej!

Eftersom den gamla trådstarten tydligen kunde missuppfattas (??????) så testar jag på nytt.

Det här är tråden för oss med barn som INTE är stadiga i nacken när de föds, som INTE sitter själva när de är 4 månader, som INTE kryper vid halvåret och går vid 8 månader.

Det här är en skryttråd för oss stolta föräldrar med barn som gör saker och ting lite senare.

Jag börjar:

Min superpojke var "bumbostadig" i nacken när han var ca 4½ månad, satt utan stöd när han var 6 månader + 1 vecka, rullade första gången från mage till rygg när han var 6 månader + 3 veckor, och från rygg till mage när han var 8 månader, ungefär samtidigt som han började backa upp från mage till sittande....när han har lust och inte vrålar efter mamma/pappa . I det stora hela tycker han BVC:s mall för i vilken ordning saker och ting ska ske är rätt larvig.

• Svar på tråden NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!
  • kvinna 86
    MsBeauty skrev 2009-01-03 18:05:15 följande:
    har en son som är 8 månader och några dagar. han kan inte sitta utan stöd, som max några sekunder. Sedan ser han något intressant och kastar sig åt det hållet. Har inte läst hela tråden, men finns det fler som haft barn som sitter väldigt sent?Han kan givetvis inte krypa heller, lärde sig rulla från rygg till mage när han var 7 månader. Han kan åla bakåt och runt i en cirkel, men blir mest frustrerad när han ligger på mage och inte kan ta sig fram dit han vill.
    min dotter kan sitta stadigt lämge men i övrigt är hon precis som din son. men visst händer det att hon trillar (men ibland kan det nog avra att hon lägger sig ner med flit) min dotter har stått och gungat i krypställning i flera månader men inget mer händer... tror inte hon har förstått hur man gör (det sägs ju att det är väldgt svårt att lära sig krypa) och jag def. inte på att man kan lära barn krypa! när de kan så kryper de 
  • kvinna 86
    ich skrev 2009-01-03 18:44:10 följande:
    Svar på #76Min son blir 9 månader imorgon! Kul med en jämngammal!
    åh en dag emellan bara vad kan din son? jag får jämt höra kommentarer som "nu kryper hon väl för fullt" neeeej... det gör hon inte. då tycker folk dte ärkonstigt
  • Flickan och kråkan

Kerplunk skrev 2009-01-02 23:25:07 följande:

Ah, skönt att höra. Nu har jag inte läst hela tråden, men hon går inte själv ännu eller? Hur gjorde ni för att ens få henne intresserad av att krypa? Här blir det gap och skrik så fort hon hamnar på mage.
    Vi har haft en ständig maghatare. Han satt, satt och satt....och så plötsligt en dag kröp han bara. Hade inte stått i krypposition eller så innan. Har aldrig ålat. Trodde inte han skulle krypa överhuvudtaget.
  • Kerplunk
    Flickan och kråkan skrev 2009-01-04 12:04:49 följande:
    Vi har haft en ständig maghatare. Han satt, satt och satt....och så plötsligt en dag kröp han bara. Hade inte stått i krypposition eller så innan. Har aldrig ålat. Trodde inte han skulle krypa överhuvudtaget.
    Aha så än är det inte för sent alltså! Hur gammal var han när han började krypa?
    ♥ Lovis 080131 ♥
  • grodan31

ÅH - äntligen en tråd för mig och min dotter! 10,5 månader, kryper inte, ålar inte, men sitter sedan hon var 5 månader. Och det har hon gjort sedan dess. Man vill inte oroa sig, men jag gör det ändå! Hon har en gåstol som hon står i men förflyttar sig, nej det har hon inte riktigt förstått hur man gör. Står gärna upp och håller i mina händer men att gå - nej. Bara om man hjälper henne. I övrigt försiktig och rätt "harig" och gillar inte att ligga på mage. Hon har stått på alla 4 i någon månad (men det är jag som placerar henne i den positionen), gungar men rör sig inte!

• Kerplunk
    grodan31 skrev 2009-01-05 10:55:50 följande:
    ÅH - äntligen en tråd för mig och min dotter! 10,5 månader, kryper inte, ålar inte, men sitter sedan hon var 5 månader. Och det har hon gjort sedan dess. Man vill inte oroa sig, men jag gör det ändå! Hon har en gåstol som hon står i men förflyttar sig, nej det har hon inte riktigt förstått hur man gör. Står gärna upp och håller i mina händer men att gå - nej. Bara om man hjälper henne. I övrigt försiktig och rätt "harig" och gillar inte att ligga på mage. Hon har stått på alla 4 i någon månad (men det är jag som placerar henne i den positionen), gungar men rör sig inte!
    Det låter precis som min dotter! Förutom att hon gärna går med stöd men står aboslut inte på alla 4. Skrattande 

När är din dotter född? Min är född 31 jan.
    ♥ Lovis 080131 ♥
  • kvinna 86
    är det någon vars barn inte kan sätta sig upp själv än? som är 9 månader eller äldre?
  • ich

kvinna 86 skrev 2009-01-03 19:16:00 följande:

åh en dag emellan bara vad kan din son? jag får jämt höra kommentarer som "nu kryper hon väl för fullt" neeeej... det gör hon inte. då tycker folk dte ärkonstigt
    Min kille kan inte sätta sig upp själv. Han försöker, men det vill inte riktigt.
    Han kan inte krypa. Ligger han på mage på en filt tex, så drar han sig framåt med hjälpa av filten. Men om jag lägger honom på bart golv, så sprattlar han som en fisk på land och sen rullar han runt till rygg.
    Däremot kan han säga en del ord som mamma, pappa, lampa..

Min dotter var oxå sen med att krypa och gå (kröp vid ca 11½ månader å gick när hon var 15 månader). Hon började oxå att prata tidigt.
    Hon är nu en riktig "plugghäst" , har väldigt lätt för sig i skolan.
    Så jag hoppas att det blir lika med min son!
  • kvinna 86
    ich skrev 2009-01-05 19:04:49 följande:
    kvinna 86 skrev 2009-01-03 19:16:00 följande: Min kille kan inte sätta sig upp själv. Han försöker, men det vill inte riktigt. Han kan inte krypa. Ligger han på mage på en filt tex, så drar han sig framåt med hjälpa av filten. Men om jag lägger honom på bart golv, så sprattlar han som en fisk på land och sen rullar han runt till rygg.Däremot kan han säga en del ord som mamma, pappa, lampa..Min dotter var oxå sen med att krypa och gå (kröp vid ca 11½ månader å gick när hon var 15 månader). Hon började oxå att prata tidigt. Hon är nu en riktig "plugghäst" , har väldigt lätt för sig i skolan. Så jag hoppas att det blir lika med min son!
    åh vad kul jag var likadan själv (vet dock ej när jag började krypa) men gick när jag var 15 månader. började läsa när jag var 4 år och har lätt för mig i skolan! kanske dottern blir så

och vad många ord han kan! min dotter säger heeeej (tror jag hehe) men hon ikar ofta när hon säger det. hon kan klappa händer, vinka och peka på näsan "påkommando" eller hur man ska säga. har de sagt nått på bvc om din son? jag får jämt höra hur viktigt det är att de kryper annars kan de få problem med inlärning osv...
  • JuliansMamma

Här kanske jag platsar...
    Har en 1-årig son som är lite "sen" eller hur man skall uttrycka det...

Han reser sig inte mot möbler, han kyper inte, utan han ålar sig fram genom att typ "simma" eller hur man skall förklara...

Han kan sitta utan stöd sedan han var 7 månader..
    Vände sig från mage o rygg när han var 5 månader...
    Kunde äta mat med bitar när han var 10 månader...

Säger mamma, baba (pappa) o titta...
    Kan stå utan stöd en längre stund, men han bara står där o flyttar sig inte en meter
    Han ålar sig hellre fram på golvet...

En liten snabb ålare är han hihi

20071228, den dagen kom våran Julian till oss
Svar på tråden NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!