• Flickan och kråkan

NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!

Hej hej!

Eftersom den gamla trådstarten tydligen kunde missuppfattas (??????) så testar jag på nytt.

Det här är tråden för oss med barn som INTE är stadiga i nacken när de föds, som INTE sitter själva när de är 4 månader, som INTE kryper vid halvåret och går vid 8 månader.

Det här är en skryttråd för oss stolta föräldrar med barn som gör saker och ting lite senare.

Jag börjar:

Min superpojke var "bumbostadig" i nacken när han var ca 4½ månad, satt utan stöd när han var 6 månader + 1 vecka, rullade första gången från mage till rygg när han var 6 månader + 3 veckor, och från rygg till mage när han var 8 månader, ungefär samtidigt som han började backa upp från mage till sittande....när han har lust och inte vrålar efter mamma/pappa . I det stora hela tycker han BVC:s mall för i vilken ordning saker och ting ska ske är rätt larvig.

• Svar på tråden NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!
  • tristania
    Känslan skrev 2008-11-23 21:15:13 följande:
    Ja det är jätte härligt =) Ser så underbart roligt ut när han knallar omkring stolt som en tupp =DHur gammal är din son/dotter?Det får helt enkelt ta tid,ingen brådska ;)
    13 månader.
  • Madge

tristania:
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

Dottern är snart 16 månader. Har gått några få steg själv, men kryper hellre eller går på knäna. Mamma sa det i veckan, att hon är ju sen helt klart, men så länge det bara är grovmotoriskt så gör det ju inget. Den kommentaren blev jag ledsen över, att hon inte kan gå ännu är väl inget hemskt. Dottern är fullständigt nöjd nu och vi pushar henne inte, utan det får ta den tid det behövs.

• Skrik och Panik

Dotter är 14 månader nu, hon står riktigt stadigt själv nu

Går? Nähäpp

• Julia 80

Har en 5,5mån dotter som inte skrattat högt än...Ler gör hon, däremot förstår hon inte titt-ut, kittel m.m...Fler m barn som skrattar högt sent??

• Babybalo

Julia 80, jag vet flera barn som inte börjat skratta högt förrän i 7-8 månadersåldern... Ingen fara!

• Julia 80
    Babybalo skrev 2008-11-25 15:25:11 följande:
    Julia 80, jag vet flera barn som inte börjat skratta högt förrän i 7-8 månadersåldern... Ingen fara!
    Skönt att höra!!Hade faktiskt inte hört talas om ngn innan!..Klart att d inte är ngn tävling, m när man läser om hur de "ska" utvecklas i böcker å så så kan man ju bli lite orolig att ngt inte är som det ska om det inte händer då när det står. Fast jag m förnuftet vet att alla barn utvecklas olika...
  • Flickan och kråkan

Julia 80 skrev 2008-11-25 13:38:43 följande:

Har en 5,5mån dotter som inte skrattat högt än...Ler gör hon, däremot förstår hon inte titt-ut, kittel m.m...Fler m barn som skrattar högt sent??
    Min pojke skrattade inte heller tidigt. Såg jätteglad ut, men inte det där gurglande skrattet. Nu är han 11 månader och skrattar hjärtligt när han skrattar, men fortfarande har han höga krav och skrattar inte åt vad som helst när som helst. Skrattar bara när något verkligen är roligt. En sak är skrattrolig EN gång, sedan "Kom med något nytt, det där kan jag redan". Har inte heller varit särskilt road av klassisk titt-ut-lek. Nu märker vi att han älskar när man gömmer sig och tittar fram bakom något, men det där med att bara "försvinna" bakom händerna....nej, inte särskilt underhållande. BVC-läkaren har konstaterat att det är en kille med integritet
  • Flickan och kråkan

Igår tog vår ettåring sina första stappalnde steg när jag bara höll i ena handen/armen och han har idag gått genom hela vardagsrummet med sin lära-gå-vagn (fattade inte alls innan vad han skulle göra med den????)

Mest krypa som gäller här annars. Varför gå liksom???? Jäkligt ineffektivt i jämförelse

• Dollheart82
    Svar på #59
    Våran brutta jobbar fortfarande jämsides med din grabb. Kan gå om man bara håller med en hand men vill det INTE! Två händer ska det vara, annars är det otäckt huuuu. I övrigt blev hon stora tjejen och fyllde ett år igår:)
Svar på tråden NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!