Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!

Hej hej!

Eftersom den gamla trådstarten tydligen kunde missuppfattas (??????) så testar jag på nytt.

Det här är tråden för oss med barn som INTE är stadiga i nacken när de föds, som INTE sitter själva när de är 4 månader, som INTE kryper vid halvåret och går vid 8 månader.

Det här är en skryttråd för oss stolta föräldrar med barn som gör saker och ting lite senare.

Jag börjar:

Min superpojke var "bumbostadig" i nacken när han var ca 4½ månad, satt utan stöd när han var 6 månader + 1 vecka, rullade första gången från mage till rygg när han var 6 månader + 3 veckor, och från rygg till mage när han var 8 månader, ungefär samtidigt som han började backa upp från mage till sittande....när han har lust och inte vrålar efter mamma/pappa . I det stora hela tycker han BVC:s mall för i vilken ordning saker och ting ska ske är rätt larvig.

• Svar på tråden NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!
  • Flickan och kråkan
    annakarin81 skrev 2008-11-03 14:04:31 följande:
    Eftersom han inte håller huvudet tillräckligt "högt" när man drar upp honom i händerna från ryggliggande så skall vi till fysioterapeut. ÅÅÅHHH! (men jag tycker att han är jätteduktig iallafall! )
    Vi har gått regelbundet hos sjukgymnast sedan 2½-månads ålder. SUPER!!!!! De är så kunniga, allt lekfullt på barnens villkor och inte sådan märklig "siffer- och mallexercis" som på BVC. Vi har fått massor med roliga tips och försäkran om att allt är precis som det ska trots att han inte följer BVC:s mallar. Nu får vi inte gå där mer för allt går ju så fint
  • Flickan och kråkan

Måste skryta lite. Min 10½-månaders har börjat stoppa färgglada plastburkar i varandra. Vet inte om det är normalt eller sent. Tidigt är det garanterat inte - oavsett är det roligt . Han har inte fattat ännu att man inte kan stoppa de stora i de små, men "so what" . Är fortfarande helt ointresserad av handklapp eller liknande (banka två saker i varsin hand mot varandra). När vi klappar händerna tittar han mest på oss som om vi inte vore riktigt kloka....sedan fortsätter han med sitt

• Flickan och kråkan
    msKitten skrev 2008-11-05 08:44:42 följande:
    Tack! Det står inget om ålning. Föregår ålning alltid krypandet?
    Nej. Här kryps det för glatta livet om än med lite säregen teknik. Åla har han aldrig gjort
  • Flickan och kråkan
    Jesster skrev 2008-11-04 16:59:56 följande:
    Frösöblomster: Klappa händerna har Elliot inte fattat ännu. Ibland tror jag han är överintelligent och tänker för långt Jag brukar ju sjunga och hjälpa honom klappa hans händer. När jag börja sjunga och vi ska klappa händerna så fattar han inte att han ska klappa sina händer, nä, han tar tag i mina händer och ska hjälpa mig att klappa mina

Då är väl BVC nöjda i alla fall. Det är ju rörelsen, inte själva klappandet de är ute efter. Blir så full i skratt. Vi försöker ibland ge vår pojke ytterligare en kloss/burk att hålla i (gillar att hålla på med en sak i taget), men NEJ! Han knyter handen, gömmer den bakom ryggen och vrålar argt

"Här sitter jag i godan ro och leker/grejar med den sak jag vill och så kommer ni och försöker FÖRSTÖRA med era korkade idéer!"

• Flickan och kråkan

Julia 80 skrev 2008-11-25 13:38:43 följande:

Har en 5,5mån dotter som inte skrattat högt än...Ler gör hon, däremot förstår hon inte titt-ut, kittel m.m...Fler m barn som skrattar högt sent??
    Min pojke skrattade inte heller tidigt. Såg jätteglad ut, men inte det där gurglande skrattet. Nu är han 11 månader och skrattar hjärtligt när han skrattar, men fortfarande har han höga krav och skrattar inte åt vad som helst när som helst. Skrattar bara när något verkligen är roligt. En sak är skrattrolig EN gång, sedan "Kom med något nytt, det där kan jag redan". Har inte heller varit särskilt road av klassisk titt-ut-lek. Nu märker vi att han älskar när man gömmer sig och tittar fram bakom något, men det där med att bara "försvinna" bakom händerna....nej, inte särskilt underhållande. BVC-läkaren har konstaterat att det är en kille med integritet
  • Flickan och kråkan

Igår tog vår ettåring sina första stappalnde steg när jag bara höll i ena handen/armen och han har idag gått genom hela vardagsrummet med sin lära-gå-vagn (fattade inte alls innan vad han skulle göra med den????)

Mest krypa som gäller här annars. Varför gå liksom???? Jäkligt ineffektivt i jämförelse

• Flickan och kråkan

Kerplunk skrev 2009-01-02 23:25:07 följande:

Ah, skönt att höra. Nu har jag inte läst hela tråden, men hon går inte själv ännu eller? Hur gjorde ni för att ens få henne intresserad av att krypa? Här blir det gap och skrik så fort hon hamnar på mage.
    Vi har haft en ständig maghatare. Han satt, satt och satt....och så plötsligt en dag kröp han bara. Hade inte stått i krypposition eller så innan. Har aldrig ålat. Trodde inte han skulle krypa överhuvudtaget.
  • Flickan och kråkan

kvinna 86 skrev 2009-01-06 07:55:27 följande:

ich de menar att de kan fåproblem med inlärningen om de aldrig kryper. sen om de kryper sent eller efter att de har börjat gå, spelar ingen roll förresten är det nån här som tror att ma kan LÄRA ett barn att kypa?
    När man kryper samarbetar de båda hjärnhalvorna vilket är viktigt - ja. MEN den länken kan ske på många andra sätt och det finns inget samband mellan att krypa i späd ålder och inlärning. Finns dem som inte kryper när de "ska" men som kryper utmärkt när de är lite äldre, utan att detta har övats eller liknande. De bara kan ändå eftersom länken automatiskt kopplats vilket den i nästan alla fall gör....genom krypning ELLER annat.
  • Flickan och kråkan

För att hjärnhalvorna ska kunna samarbeta behöver vi korsa vår egen mittlinje. Det gör vi t.ex. om vi tar tag i vår vänstra fot med höger hand. Vad jag har läst gör barn det automatiskt genom enkla vardagliga saker som att t.ex. kasta sand i sandlådan, eller då de river ett torn med klossar med sina händer.

Svar på tråden NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!