Inlägg från: kvinna 86 |Visa alla inlägg
  • kvinna 86

NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!

ibland vet man ju inte ens vad man ska tro på. det är nog bara att vänta och se blir dte nått problem får man ta tag i dte då.man kan ju inte tvinga en bebis att krypa!

• kvinna 86
    Molgan99 skrev 2009-01-06 19:38:03 följande:
    Hej !Vad skojj o höra om fler bebbar som inte är snabba på det !Jag ahr dock aldrig uppfattat min lille som sen, men visst har man fått många frågor o påstående, som nu kryper han väl o nu reser han väl sig ?Men nej ! Han e snart 11 mån, o ålar sig fram. Först i helgen som var tog han sig mellan rummen, men det e jobbigt !! ( o tråkigt !! ) Det bästa är att gå när vi håller honom i handen.Han släpper gärna, men då han inte har koll på balansen, så dimper han i backen, rak som en fura... Tror att barn som börjat med o krypa landar på rumpan... Kan det vara så ?När han ska plocka upp ngt, så ser han ut som en gammal tant, för han böjer inte på knäna :)O sätta sig upp, det kan han inte - men det kommer väl en dag :)Hur e det med tänder hos era små ? Min lille har inga alls *thi*
    min lilla är 8 mån.. har 2 tänder och de där uppe verkar vara på väg nu
    min dotter går med sin gåvagn och hon kan faktiskt stå utan stöd en kort kort stund.. sen sätter hon sig på rumpan (och hon kan inte krypa)
    angående att ahn böjer så när han ska ta upp något, det ärjättevanligt att barn gör så
  • kvinna 86
    Molgan99 skrev 2009-01-06 19:47:47 följande:
    Kvinna 86 : Ja, där stöp min teori :) Skicken tur att alla barn inte är lika !! :)Har inte sett andra barn göra så, så det var skönt o höra att fler gjort så! Det ska väl bli folk av honom med en dag *thi*
    när började din son att åla?
  • kvinna 86
    Molgan99 skrev 2009-01-06 20:27:27 följande:
    Ja, han har rört sig små, små sträckor i typ en månad, lr !½ kankse...Men nu häromdagen, så satte det fart ! MEn det e fortfarande inte skoj ! Att ligga på magen har aldrig varit skoj - men ibland lyckas man locka lite med en liksak lr så, o då går det bra en stund ! Ett par morgnar nu, har jag faktiskt kunna lägga ner honom på köksgolvet när jag tar fram vår frukost, o så får han rota lite i sin leksakslåda ! Allt underlättar lite när de kan underhålla sig själv en stund !Påtal om o under hålla sig själv, så har han i snart en månad struntat i o sitta ! Han ska bara gå o gå o gå...Satte vi honom, så slängde han sig bakåt, så nu lägger vi ner honom på rygg lr mage, o inte vänderhan sig heller, utan ligger han på rygg, ja, då kommer han ingenstans, utan ligger bara där o sprattlar :) Vända sig, det gör man bara i sängen där det e mjukt o skönt *thi*
    hihi de är roliga de små liven!
    min dotter spjärnar ofta emot för hon vill stå upp.. hon harvelat stå jämt sen hon var ca 2 1/2 månad.. men hon kan ändå sitta lääänge och leka med sina leksaker... man märker att hon villkrypa men hon kan inte

är du orolig för din son? eller har varit? jag var det ett tag och kan vara dte ibland... men känns lugnare nu
    det är ju sån hysteri, speciellt på fl, allas barn verkar kunna gå när deär 9 mån1? säga 6 ord vid 8 mån osv
  • kvinna 86

jag förundras av att man inte läser om dessa mirakelbebisar i tidningarna hehe.. visst finns detbarn som är tidiga, självklart! men ibland undrar man ju om allt är ant
    läste en råd häromdagen där en påstod att hennes dotter kunde dra sig upp till stående från det att hon var 1 dag gammal

• kvinna 86
    ich skrev 2009-01-08 18:10:05 följande:
    Idag var det en STOR dag för lillprinsen och stolta mamma: helt apropå så rullar han runt till mage och ålar iväg efter en boll, knuffar till bollen och fortsätter att åla efter den! Han är 9 månader och 4 dagar gammal *stolt mamma växer 2 dm*
    åh vad kul
  • kvinna 86
    Willeboy08 skrev 2009-01-09 13:13:56 följande:
    Den här tråden tyckte jag om. Har en kille på strax över 9 månader. Sitta stadigt har han kunnat länge med de e nog de enda Han varken ålar eller kryper, reser sig inte mot grejer, han kan inte klappa händerna. Men jag älskar honom lika mycket för det. Han är nöjd med att sitta o leka eller springa runt i gåstolen, har även börjat med att man ska gå med honom o hålla händerna, men visar ingen tendens till att resa sig mot möbler. Förresten så har han faktiskt lärt sig o dansa...haha, de ser för härligt ut diggar så fort han hör musik
    åhh vad gulligt min dotter ålar inte heller,kryper inte, reser sig inte mot möbler... hon rser sig dock gärna mot mina ben eller nått. tror hon är lite rädd av sig :)
  • kvinna 86

Nu imorse när jag tittade i spjälsängen SATT naomi upp hon sover på mage.så ja hon kan sätta sig själv hihi. sen nu när hon låg i sängen för att leka hamnade hon på mage... tror ni hon satte sig upp då? nej hon blev sur för att hon hamnat så istället hehe

• kvinna 86

ahh ska man aldrig bli nöjd haha.. nu när jag la N för att sova vad tror ni hon gjorde då? eller gör rättare sagt.. hon sätter sig upp heeela tiden. för en stund sen hasade hon längst ner i sängen (har satt speldosan längst ner då hon drog i dne innan när hon skulle sova) satte sig upp och började spela på den. nu när jag kom in försökte hon dra sig upp till stående men armarna räckte inte upp till kanten hehe...

visst är jag glad att hon lärt sig men hon kan ju öva lite mer när hon ska vara vaken

• kvinna 86
    ich skrev 2009-01-10 17:42:12 följande:
    kvinna 86 skrev 2009-01-10 07:23:19 följande: Vilken duktig tjej!Min kille kan inte sätta sig upp själv. Men det kommer väl så småningom!
    ja klart det kommer. N har nys lärt sig det.och din kille har ju ålat efter en boll. lägger man N på mage kaaanske hon hasar bakåt men annars ligger hon precis därman lämnade henne haha.
  • kvinna 86
    murreior skrev 2009-01-11 09:34:23 följande:
    Har en liten fråga.Min dotter(7mån) kan vända från mage till rygg, och har vänt sej från rygg till mage 3ggr. Hon vill sitta men är inte stadig.Så till min fråga: När man sätter henne i hoppgunga eller gåstol, så spänner hon benen stenhårt och vill inte röra på dem. Hon blir som en stel pinne. Fast när hon ligger ner sprattlar hon gärna med benen. Någon här som varit med om det samma?(Min dotter klappar inte heller händerna eller vinkar Hejdå)
    att klappa händer och vinka hejdå vid 7 mån är sjukt ovanligt. min dotter bröjade göra dte vid 8 mån o på bvc tycker de att hon är tidig.dåmenar jag att hon gör när jag frågar henne, inte att on bara härmar mig

men läser man påfl kan ju nästan alla ungar det vid 6 mån (o jag skulle alrig tro på det även om det såklart finns undantag)
  • kvinna 86
    murreior skrev 2009-01-11 09:34:23 följande:
    Har en liten fråga.Min dotter(7mån) kan vända från mage till rygg, och har vänt sej från rygg till mage 3ggr. Hon vill sitta men är inte stadig.Så till min fråga: När man sätter henne i hoppgunga eller gåstol, så spänner hon benen stenhårt och vill inte röra på dem. Hon blir som en stel pinne. Fast när hon ligger ner sprattlar hon gärna med benen. Någon här som varit med om det samma?(Min dotter klappar inte heller händerna eller vinkar Hejdå)
    måste bara säga att jag tycker din dotter låter fullständigt normal. min dotter var inte heller helt stadig vid 7 mån
  • kvinna 86
    Flickan och kråkan skrev 2009-01-11 12:31:56 följande:
    Jag tror att vi kommer att vara i samma situation som er om ett par månader. Vi börjar närma oss 13 månader och gåendet känns inte som något som kommer att ske i morgon .Han reser sig mot allt mer än gärna, står stadigt med stöd, går lite efter möbler men verkar inte särskilt intresserad, kan stå korta stunder själv men det blir oftast helt omedvetet. Han står mot något och håller något i ena handen när han plötsligt får för sig att släppa taget av någon anledning...och så står han bara där, upptagen med vad han nu gör. Inte så ofta än dock Antar att er pojke tar sig fram snabbt på alla fyra han med
    när började din son ställa sig upp mot möbler? min dotter gör dte inte än.men om jag ligger påsidan reser hon sig gärna med hjälp av mina ben. hon kan varken åla eller krypa

om dte ärnån som vet.det här med att slåihop tex två klossar med varabdra? vrf är dte viktigt att de kan det?
  • kvinna 86
    chanteleos skrev 2009-01-11 20:36:38 följande:
    Lillan blir snart 11 månader och varken vinkar eller klappar händerna. Har gjort det några gånger men verkar mest tycka att det är larvigt. Ser det nog inte som något livsnödvändigt...kommer de verkligen reta henne på dagis om hon inte klappar händerna åt alla?Var i början av föräldraskapet väldigt "på" och ville att dottern skulle klara si och göra så. Nu efterhand inser jag hur hemskt det är att man redan på småsmå barn lägger sådana krav. Kan de inte få utvecklas och lära sig i sin egen takt? Blir väl ingen sämre människa av någon som inte kan rabbla alfabetet vid 2 års ålder eller gå vid 8 mån ålder?
    nej det är ingen som tycker det är.
     om du läser ts förstår du nog vad tråden handlar om
  • kvinna 86
    chanteleos skrev 2009-01-12 10:29:11 följande:
    kvinna 86: jag har förstått var tråder handlar om, men man kan ju aldrig låta bli att fundera över varför så många hetsar så mycket =)
    nej absolut
    Dollheart82 skrev 2009-01-11 20:36:43 följande:
    kvinna 86 skrev 2009-01-11 20:31:12 följande: När vi gjorde 10-månaders kontroll skulle man slå ihop två klossar. Läkaren sa att anledningen till största delen var att de skulle förstå att göra samma sak. Alltså åtminstone försöka göra det. :)Här väntar vi på att kanske kanske börja gå någon gång, men vi trot nog att det dröjer ganska länge till. Tycker dock att hon är superduktig som kryper blixtsnabbt och går runt alla möbler. 12 månader lite drygt är vår tjej. Min tjej började dra sig upp mot möbler och sånt strax innan hon blev 9 månader.
    var på bvc idag, och då frågade jag om det med klossarna. min sköterska sa att det handla om hand-öga koordination. att se att den funkar som den ska. har hon visat nån tendens till att börja gå? det är ju iaf helt normalt att hon inte gör det men det vet ni ju säkert!
  • kvinna 86
    grodan31 skrev 2009-01-13 11:13:13 följande:
    Hej ni! Har precis varit på bvc och blir alltid så nedstämd. Lilltjejen är ju 11 månader om en vecka och kryper INTE och drar sig inte upp och går kring möbler (som tydligen var en utvecklingsnivå som en 11-månaders "ska" kunna). Jag berättade att jag var lite orolig över att hon inte förflyttar sig och då sa de att vi kollar upp det med barnläkaren på ett nytt möte. Vilket INTE lugnade mig utan snarare gjorde mig mer orolig. Det som min dotter dock gör nu som gör mig glad, är att hon kan sitta och snurra "runt sin egen axel", börjar gunga sig fram från sittande till stående på alla fyra, men tappar balansen ibland och lägger sig platt på rygg och kommer inte upp. Hon har alltså aldrig ålat, rullat osv som man alltid hör att de gör, utan sitter mest och leker med sina små saker. Jag vill inte oroa mig men gör det ändå... usch, ska sluta gå på BVC, känner mig alltid såhär när jag varit där...
    vad tråkigt att du ska ha det så på ditt bvc! du kan inte byta?
    nu är min dotter snart 9,5 månader och varken kryper eller ålar.hon har stått i krypställning i flera månader men jag ser verkligen att hon inte kan. det är så mycket som ska samarbeta. din dotter kanske bara är helt nöjd med att sitta och leka? min dotter älskar det. vissa är helt enkelt lugnare och mer harmoniska och en del är jättelivliga.. alla har de sina egna personligheter!

hur tycker du hon utvecklas annat? kan hon nått ord? klappa? vinka? pincettgrepp?
    ibland är det så lätt att bli blind för va de faktisk kan när man är så koncentrerad på vad de INTE kan

Idag så såg en i min mammagrupp när jag pekade på en lampa (högt upp i taket) att min dotter tittade på lampan inte på mitt finger som hon gjorde förr när jag ville att hon skulle titta på det jag pekade på. det är också en viktig del i utveckling (o sånt som man kanske själv inte tänker på att de har lärt sig) finns många "småsaker" som lätt glöms bort sas. alla frågar jämt om barnet går, kryper, pratar osv...
  • kvinna 86

Och läserman på fl är det ju lätt att man tror att ens barn är sent

såg nån tråd för 7-månaders... där kunde nästan alla dra sig uppmot möbler o gålängs med dem... vad jag hört/läst så kommer det ofta runt 9-10 månader (men även tidigare/senare är såklart normalt)
    det jag vill säga är att läser man här så är det de bebisarna som är extremt tidiga

• kvinna 86
    Ingara skrev 2009-01-18 19:44:26 följande:
    Hejsan,har en kille som är 7½ månad. Han kan inte sitta, håller huvet stadigt men är svag i bålen. kan stödja lite på benen men säckar oftast ihop. Har sällan armarna ovanför axelhöjd och är "svag" när man lyfter upp honom i armhålorna. Är lite degig.Greppar med hela handen om saker men tappar saker rätt ofta också.Förflyttar sig lite på golvet genom att göra stjärtlyft och trycka sig iväg. Vänder sig på sidan men inte helt runt då han är svag i armarna. När han ligger på mage lyfter han huvudet men använder inte armarna för att trycka ifrån.Vi har träffat neurolog som satt dignosen psykomotorisk utvecklingsförseneing. Har gjort synundersökning u.a. rtg av mage och svalg u.a. UL av hjärnan u.aAlla prover på matsmältning är ok.Träffar dietist eftersom han tappade på viktkurvan men nu får han berikning så nu är det ok.Har två äldre syskon som passat in på de andra forumen här på FL Det är stor skillnad på lillemans utveckling jämfört med de andra två.Är så glad att jag hittat er tråd och få läsa om andra barn i liknande situation.
    jag tycker inte det låter som att det är något större fel på er lillekille faktiskt

Igår började Naomi krypa lite.. eller ja vad man skakalla det. fick med ena benet och kröp med andra. men hon sätter sig mest på rumpan hela tiden hehe. emellanåt lägger hon sig platt påmage o fösöker nå sin leksak. när hon inte kan det gör hon några krypsteg igen.. osv. så det är nog på g
Svar på tråden NY! Skryttråd för oss med barn som INTE är tidiga i utvecklingen!