• Mandarin

Svärmor ville ge bröstet som tröst..

Jag har BF om några dagar och tangkat från när vår första barn var littet kommer onekligen upp då och då.
    När Amanda var 7månnader började jag skolan igen och min sambo arbetade inte en chans att vi skulle ha klarat ekonomin annars. Så vår dotter fick vara hos farmor tills hon var stor nog att börja dagis. Det fungrade jätt bra och jag är såå tacksam att hon gjorde detta för oss men en dag frågade hon mig om det var ok att ge vår dotter bröstet som tröst om hon var ledesn. Helt sjuk om någon skulle fråga mig. Enligt min vetskap har hon inte gjort det men blotta tangken får mig att må illa..
    Någon som varit med om något likande??

• Svar på tråden Svärmor ville ge bröstet som tröst..
  • Viffy

Men varför ska man låta någon amma sitt barn när man inte har några problem att göra det själv? Ts svärmor har ju ingen mjölk så till vilken nytta ska hon plocka fram tutten? Många pratar om andra som gör det, i andra kulturer och förr osv, men då handlade/handlar det ju om mjölk/mat till barnet.
    Att plocka fram tutten och låta någon annans barn bara suga fastän där inte finns nåt för att trösta tycker jag, ursäkta, nästan är perverst! Då går det lika bra med en napp!

• melles mamma

det äär så många som nämner NAPP! men det är ju också ett substitit för mammas bröst
    viffy-"Många pratar om andra som gör det, i andra kulturer och förr osv, men då handlade/handlar det ju om mjölk/mat till barnet."

Nej i de flesta kulturer så ammar man inte énbart för mat. Utan alla de andra behov som de också täcker tex. vid rädsla. gråt, smärta,trötthet, ja listan kan göras lång!
    igentligen varför är det ok att farmor stoppar in en napp när den äkta varan finns till hands?

• pike

Nä fy fan, aldrig i livet att någon annan skulle få amma mitt barn. Jag tycker det faktiskt var lite äckligt att hon ens frågade. Skulle oxå ta väldigt illa upp om min svärmor frågade samma sak

• elinina

" varför är det ok att farmor stoppar in en napp när den äkta varan finns till hands?"

därför att farmor är farmor, det är knappt så farmor får hålla i gössen över huvudtaget, så varför skulle hon stoppa in sina bröst i hans mun... nej du tack. amningen är en närhet mellan MIG och MITT barn.
    sen när han inte ammas längre så får hon gärna ge honom mat på annat sätt. men amningen är MIN och HANS närhet, som ingen ska ta ifrån oss

• Titti och mini

Jag skulle inte heller kalla det äckligt, som sagt är det vanligt i andra kulturer - MEN här är det nog snudd på tabu o även jag skulle inte gå med på det, så förstår dig TS. Är lite nyfiken på din svärmor - är hon från Sverige? Tänkte mest eftersom till o med själva frågan är rätt ovanlig

• snysop

Äckligt skulle jag inte heller kalla det, men obehagligt! Tycker t.o.m att det hade varit obehagligt om min man hade gett bebisen bröstet - även om det är på tapeten nu...

• elinina

titti och mini: ja det är lika tabu-belagt som att pappor ska kunna amma. men det är ju en annan diskussion!

• vannah

Jag har fått frågan från en väninna som fick reda på att jag inte ska amma blivande lillebror alls. Hon erbjöd sig att hjälpa till i början för att mitt barns framtid inte skulle bli fullständigt ödelagd...eller det var vad hon menade i alla fall. Det var väldigt svårt att få min man att sluta skratta.

Håller med ett inlägg tidigare i tråden om att snart nog blir barnen större och då växer förhoppningsvis även perspektiv och prioriteringar. Det som verkar viktigast i världen nu kommer snart att bara vara en liten detalj i en helt annorlunda tillvaro med barnet. Detta angående amningsdebatten- inte trådstartarens frågeställning.

• Anne M

Att amma (eller bara ?tutta?, som tröst) är ett laddat ämne för många människor vare sig de ammar/ammat själva eller inte, men att som svärmor ens fråga om det är ok att ge sitt bröst som tröst, det skulle inte för mig vara acceptabelt.

• melles mamma

vannah-ååå vilken fin ges tfrån din vän en sådan vän vill jag ha....
    jag tar gärna emot både svärmödrar och vänner med så fina värderingar, kan till och med betala en slant

Svar på tråden Svärmor ville ge bröstet som tröst..