• Mandarin

Svärmor ville ge bröstet som tröst..

Jag har BF om några dagar och tangkat från när vår första barn var littet kommer onekligen upp då och då.
    När Amanda var 7månnader började jag skolan igen och min sambo arbetade inte en chans att vi skulle ha klarat ekonomin annars. Så vår dotter fick vara hos farmor tills hon var stor nog att börja dagis. Det fungrade jätt bra och jag är såå tacksam att hon gjorde detta för oss men en dag frågade hon mig om det var ok att ge vår dotter bröstet som tröst om hon var ledesn. Helt sjuk om någon skulle fråga mig. Enligt min vetskap har hon inte gjort det men blotta tangken får mig att må illa..
    Någon som varit med om något likande??

• Svar på tråden Svärmor ville ge bröstet som tröst..
  • Lycklig med Grodd

Katharina: Där har du absolut rätt. Ett mycket bra argument, daa det gäller barnets överlevnad eller inte.
    Där tror jag inte att det finns en enda mor som inte skulle haalla med.

• Cilla R

Usch! Hur kommer man ens på den tanken??!

• Jenna82

"Ta och läs på lite om amning och gå inte bara efter er egen erfarenhet så får ni se hur andra kan uppfatta det."

Så man måste då alltså göra PREEEECIS så som d står i böcker o så som bvc säger??
    Jag ammade min son i 2mån (blev sen nå strul, som jag nu vet förklaringen till) och min dotter i ca 7mån. Tyckte d räckte gott o väl, o båda mina barn har klarat sig bra med att bli tröstade genom att bara få vara i min eller deras pappas famn. O vet ni vad! Dom e två jättegoa, glada o trygga barn! :)

Tycker många e så att "jo men så står d där, läs på får du se! eller "jo men d e d bästa för mitt barn"...men HUR kan man veta att d e d allra bästa om man inte testat d motsatta? Era barn vet ju inget annat sätt att bli tröstade på än att få en tutte i munnen..
    Får jag fråga en sak...om barnet slagit sig o gråter, ger ni då bröstet direkt?
    Hur gör ni sen på dagis eller lämnar barnet hos mormor osv..??

• Viffy

Usch! Skulle min svärmor få för sig nåt sånt så skulle jag bli vansinnig. Amningen är nåt mellan MEJ och MITT barn. Det är nåt som jag bara jag kan ge henne och så ska det förbli.

• Katharina

Jenna: Nä, jag skulle nog inte rekomendera att göra som vissa bvc säger om man inte vill förstöra amningen De är inte alltid så uppdaterade, tyvärr.

• Nervis

Får tankarna till filmen och boken "handen som gungar vaggan" skulle inte heller fixa det faktiskt. Men vet inte varför? Förr fanns det ju ammor till fina damer som inte ville förstöra tuttarna =) så då gick det ju för sig...¨

Men nej tack! Skulle inte tillåta det. Fattar inte att svärmor ens frågade?!!

• lilleskuttan

det där tror jag är svårt för det finns mycket känslor emellan. Jag skulle nog inte vilja att någon annan ammar mitt barn men jag skulle kunna tänka mig att t.ex som när min son föddes och syrran hade sin 7månaders som hon fortfarande ammade och jag inte hade tillräkligt med mjölk att hon då hade hjälpt mig genom att amma min son, men grejen var att hon inte hade den bästa mjölken eftersom den efter 6 månader inte är lika nyttig. HAde det varit någon annan än min familj så tror jag inte att jag hade accepterat det.

• Wilmas mamma

Nänänänänä! Ger inte det barnet en skev bild av verkligeheten då? Man ska väl snutta på mammans bröst o ingen annans? Hurkan hon ens fråga? Vad säga om en N A P P?????

• ninan

Min svärmor slängde oxå ur sig nåt liknande när bebban var ett par månader, jag kände det då som om hon ville visa att det minsann inte bara var mamma som dög! Jag blev faktiskt illa berörd även om hon skojade. Tror faktiskt att hon skulle ha försökt stoppa in tutten om inte jag varit där! Min egen mamma skulle aldrig säga nåt sånt, fattar inte hur hon tänker, känns som om hon inte fattar nånting, idag ifrågasatte hon att lillan skulle följa med mig till hälsingland ett par dagar istället för att åka till hennes släkt på ett bröllop, hon lät förvånad över att jag tyckte att min egen sex-månaders dotter skulle vara med sin mamma istället! Hon älskar sitt barnbarn men verkar så naiv, precis som om hon aldrig haft ett eget barn? Känns som det är en docka man ska låna ut! Oj, så långt det blev men jag blir så himla arg när jag tänker på det!!! Tänk om vi har samma svärmor?

• Hallonpaj

Äsch, i många andra kulturer är det inget konstigt med det. I Afrika är det på sina ställen tvärtom vanligt att mormor eller moster ammar medan mamma är på jobbet långa dagar. Men nej, jag skulle nog känna mig lite hotad som mamma om min svärmor ammade mitt barn. Det skulle jag inte vilja. Om jag haft en syster kanske det kännts mer okej? Men inte att min mamma tog över, och definitivt inte min svärmor. Det skulle jag tycka var jättejobbigt!!! Men sjukt skulle jag absoluit inte kalla det!

Svar på tråden Svärmor ville ge bröstet som tröst..