• Mandarin

Svärmor ville ge bröstet som tröst..

Jag har BF om några dagar och tangkat från när vår första barn var littet kommer onekligen upp då och då.
    När Amanda var 7månnader började jag skolan igen och min sambo arbetade inte en chans att vi skulle ha klarat ekonomin annars. Så vår dotter fick vara hos farmor tills hon var stor nog att börja dagis. Det fungrade jätt bra och jag är såå tacksam att hon gjorde detta för oss men en dag frågade hon mig om det var ok att ge vår dotter bröstet som tröst om hon var ledesn. Helt sjuk om någon skulle fråga mig. Enligt min vetskap har hon inte gjort det men blotta tangken får mig att må illa..
    Någon som varit med om något likande??

• Svar på tråden Svärmor ville ge bröstet som tröst..
  • Cia 77

Tror nog ni kan ta det lugnt....tror ni verkligen att er bebis skulle ta nån annans bröst???
    Herregud....de känner ju igen mammans lukt på långt håll... tror faktiskt inte det funkar med "vilka bröst som helst".........

• Cuthalion

Tycker att det Jenna skrev var rätt vettigt.

Amning är väl ändå för att barnet skall äta? Närhet och tröst kan de få på sååå många andra sätt.

Visst är behovet olika hos en femåring och en tioåring men samtidigt är barn rätt gamla ändå när de är två-tre och bör enligt mitt tycke inte ammas då eftersom de inte behöver bröstet för matens skull.

• whakmaria

tycker också det är äckligt att amma andras barn. såklart att bröstet ger tröst därför är det väl lämpligast att inte lämna bort sitt barn för mycket i början då det kanske är beroende av detta, men det är helt fel att säga att bara bröstet skulle trösta...det är ju mammans närhet, värme, lukt som tröstar barnet inte bara tutten. Så varför ska någon annan amma ditt barn det är ju inte samma sak som när mamman till barnet gör det då barnet måste väl känna skillnad på mamman och någon annan i vilket fall så varför ge bröstet man får väl komma på andra knep att trösta barnet. Våran dotter känner ju skillnad på om det är jag eller pappan som håller henne och tröstar henne, ibland skriker hon och han lyckas inte få tyst på henne och sen kommer hon till mig och blir tyst utan att hon får bröstet så det måste ju finnas fler saker som ger tröst än bara bröstet.

• melles mamma

cinzano- vist är tuttsen till för mat man allt det andra också

• Katharina

Cia77: Nej jag tror inte tat Leo skulle gå med på att ta någon annan kvinnas bröst om det int evar jätteakut.

Jag hålle rinte med er som säger att amning enbart är mat. Min son har amningen som mat, tröst och sövning. Ta och läs på lite om amning och gå inte bara efter er egen erfarenhet så får ni se hur andra kan uppfatta det.

• Cuthalion

Katharina

Självklart förstår jag att närheten vid amning är viktig när barnet är litet och att det betyder en enorm trygghet men samtidigt finns det andra sätt och då förstår jag inte varför man prompt måste amma ett barn som får näring på annat sätt.

Men men alla gör som de vill så länge de inte skadar någon annan.

• Lycklig med Grodd

Stod det inte i Aftonbladet för naagon dag sedan att en indiansk (?) folkgrupp blivit utvald till världens bästa pappor, för att de b.l.a gav barnet bröstet som tröst?

Om mitt barn skulle söka min pojkväns bröst, laat gaa för det, men svärmor?!

Personligen skulle jag maa riktigt illa om min kommande svärmor fraagade mig om hon fick laata mitt barn suga paa hennes bröst. Det skulle kännas lätt perverst.
    Usch, vill inte ens tänka tanken!

Ammningen är väl ändaa en stor del i utvecklingen av förhaallandet emllan mor och barn.
    Det som bygger upp samhörigheten, tryggheten för barnet. Vetskapen att mor är den i världen som tar hand om mig.
    Visst, det är bra om barnet har maanga bra vuxna runtomkring sig som den kan lita paa, men att amma? Nej, jag skulle inte kunna gaa med paa det.

I saa fall behöver jag extremt bra argument. EXTREMT bra.

• Katharina

Cinzano skrev: "Men men alla gör som de vill så länge de inte skadar någon annan."

Håller helt och fullt med

Lycklig med grodd: Jag skulle absolut int evilja att svärmor ammade Leo. Men jag är inte främmande vid tanken på att barn ammas av andra kvinnor. Extremt bra argument för mig är om det är katastrof på gång på ett eller annat sätt. Och då menar jag om det är situtaioner som är så allvarliga att det inte finns andra sätt att lugna barnet.

Svar på tråden Svärmor ville ge bröstet som tröst..