Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8
Tror säkert att det kan ha med vagitorierna att göra att du blöder, Franka!
(jag tog inte ens progesteron när jag blödde så man kan blöda ändå och det kan vara ok ändå...)
Tror säkert att det kan ha med vagitorierna att göra att du blöder, Franka!
(jag tog inte ens progesteron när jag blödde så man kan blöda ändå och det kan vara ok ändå...)
HK; hejjar och hoppas på ditt guldägg!
Franka; I min presentation står det lite om VUL/UL-datum och blödningar. Vill du ha detaljer är du välkommen att läsa min blogg. Jag kommer rätt dåligt ihåg precis när och hur det var med blödningarna i den här graviditeten?
Lycka; var det du som undrade när vi började med AS? Det var iaf dagen före UL, dvs 12+2 tror jag. Hittade jättelätt första gången, mycket svårare andra gången, men jag förstod sen att vi då letat för långt ner? Sen har vi alltid hittat antingen hjärtljud eller navelsträngsljud. Och hört hur den buffar runt därinne.
Nästa helg ska vi åka till Warsawa och fira svärmors 60-årsdag. Och det känns inte alls roligt att åka ifrån svensk sjukvård? Så veckan ska jag ägna mig åt att peppa mig själv. För åka ska jag om det inte hinner hända en katastrof?
Haha, ingen klår väl Finesssan i antal UL. Vi har hittills gjort åtta eller nio (varav 7 före v 13...), men nu är det ju bara ett planerat kvar och jag hoppas det inte blir fler...
Grattis Franka!!!! Åh vad skönt! Nu håller vi tummarna för att det håller i sig och att det elaka blödandet slutar!
Lycka och BP; dansar och hoppas för er imorrn!
Jag har haft ett bryt idag. Är så orolig för resan i helgen och så besviken på att jag aldrig slutar oroa mig. Grät som jag inte har gjort på flera månader faktiskt. Men det var rätt skönt att få ur sig lite. Och acceptera att jag ÄR fortfarande orolig. (och det borde jag ju ha fattat att ok rUL inte skulle betyda noll oro. Önskar bara att jag var lyckligt ovetande om allt elände som fortfarande kan hända).
BP och Lycka; Hurra för små sprattlare!!!!
Tack alla för uppmuntran! Jag ska åka i helgen och jag tror jag kommer att palla det. Idag mår jag bättre, så det var nog som sagt bra att gråta ur sig en del spänningar.
Idun; vad skönt att det såg bra ut!
Vilken topp-tråddag!
MWB; Jag tror absolut inte att dina unga friska (antar jag...) njurar har svårt att hantera både Levaxin och Trombyl. För att man ska ha nedsatt njurfunktion krävs att en STOR del av njurarna inte fungerar. Och framförallt, nedsatt njurfunktion eller påverkan på njurarna av läkemedel gör inte ont.
Intressant med dubbelbefruktning, det har jag inte läst om som orsak till upprepade missfall.
MWB; Grattis!!!!!! Nu hejar vi på dej!
Idun; Jag har oxå moderkakan i framvägg. Kände säkra sparkar i vecka 18. Nu känner jag varje dag, men det kan gå rätt många timmar emellan.
Tack för att du åkte till Japan förresten. Räkan och jag har överlevt Warszawa. Det var jobbigast just när vi skulle åka, så när vi lyfte tänkte jag "Idun åkte till Japan och det gick bra". Då kändes det bättre!
Grattis MTA! Hoppas du får Fragmin/Innohep! (jag tror ju på det eftersom det är det jag tar...)
Jag fick inte börja med sprutorna förrän det syntes en liten uppklarning (graviditet) i livmodern. Men vet att vissa läkare ordinerar det från plus. Så försök få det!
Grattis MTA! Hoppas du får Fragmin/Innohep! (jag tror ju på det eftersom det är det jag tar...)
Jag fick inte börja med sprutorna förrän det syntes en liten uppklarning (graviditet) i livmodern. Men vet att vissa läkare ordinerar det från plus. Så försök få det!
Lycka; du kommer inte ångra dig. Utrusta dig med tålamod när du letar bara. Efter några gånger lär man sig hur olika saker låter så då kunde iaf jag känna mig lugn av att höra rörelser medan jag letade efter hjärtljud.
Jag har använt vatten på magen, någon gång olja, men tyckte inte det var bättre. En gång försökte vi utan nånting, men då var det alldeles tyst i lurarna (=panik) så det gjorde vi inte om...
Jag tror inte det spelar så jättestor roll om man har lite fläsk emellan, eller är det jättemycket kanske, men några cm spelar nog ingen större roll. I början lyssnar man ju dessutom långt ner på magen och där har man oftast inte så mycket fett.
Lycka till nu! Och säg till om du behöver mer tips.
Oftast har Ultraljudsapparaterna två prober, en för UL och en för VUL. När jag gjorde UL hos gynjouren fick jag ligga i gynstolen, men med byxorna på.
HK; näääää, jag som hoppades så att det var er tur. Vad orättvist det är!
Grattis strumpan!!!
Mw och Mta; Näääää, fy vad ledsen jag är för er skull!
SKIT är vad det är!
När det gäller utredning av tjock slemhinna så har jag för mig att jag fått lära mig att man utreder >5mm efter klimakteriet. Och det görs inte med cellprov från livmoderhalsen eftersom det då handlar om livmodercancer. Så det man gör är en skrapning där man mikroskoperar utskrapet.
Män kan testa positivt med gravtest om de har testikelcancer. Fanns en tråd här på FL för ett tag sen där mannen på kul testat, fått plus och sen dog några månader senare.
Att man skulle testa HcG på kvinnor vid misstanke om livmodercancer har jag aldrig hört talas om.
Och livmodercancer är extremt ovanligt före 40 års ålder.
Bling; FYY vad orättvist det är! Så ledsen för er!
Franka; jag började med AS i v 12+2. Hade nog kunnat höra lite tidigare oxå.
BP; du har helt rätt, vid blodprov brukar man få svaret
Äh, mitt förra inlägg kom ju inte med helt...
Det är skillnad på att mäta nåt i blod och urin. I blod mäter man ju den faktiska koncentration som cirkulerar i kroppen. I urinen är det möjligt att njurarna koncentrerar så halten här kan vara högre. Hur som helst borde halten i blod tidigt i graviditeten överstiga 5 U/L.
Jag har letat efter känsliga gravtest och de känsligaste jag hittat har kunnat visa positivt vid 20 mIU/ml i urin.
Jag tror att om man har under 5 U/L i blod efter BIM så kan man nog vara rätt säker på att man inte är gravid/fått missfall.
Mamarazzi; instämmer i kören "hör av dig till drM" då får du Innohep/Fragmin!
Hej vänner!
Jag hänger inte med här längre... Tror det egentligen är ett gott tecken. Min oro minskar(oftast). Jag är lite piggare och gladare. Har inte samma behov av att vara här. Jag tittar in ibland, men hinner inte läsa ikapp...
Fortsätter skriva i min blogg för att jag tycker det är roligt att ha graviditetsdagbok, välkomna att kika in där om ni vill.
Annars ska ni veta att jag tänker på er även om jag inte är aktiv här på samma sätt längre. Och jag hoppas av hela mitt hjärta att vi alla ska få snusa bebis om inom en inte allt för avlägsen framtid.
Kramar!