• fruZ

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

LillaD; Fan ta mensen. Men bra att du ska till gyn. Men SUCK att du ska vänta på det. Jag ska skicka en överklagan till plusgudarna för nu är det faktiskt din tur.

BP; inte vara rädd för Fragmin, jag älskar mina sprutor. De är min dagliga nu-ska-räkan-leva-lite-till-ritual. Det är inte svårt att ta dem, men vet man inte hur så ska en sjuksköterska visa en första gången. Man lär sig dock trick efter ett tag för hur man ska göra för att det ska göra mindre ont, jag sticker snabbt genom huden, sen långsamt in och så sprutar jag jättelångsamt. Men det är nog bäst att känna efter själv.

Stackars bling som är sjuk!

Idun, min mage börjar just bli mindre gasig(vilket innebär att det som såg ut som bebismage förra veckan nu är mindre...).

Mina symtom är nada, bortsett från trötthet. Har varit lite ångest idag när det är fem dagar sen vi lyssnade, men jag ska försöka klara mig två dagar till.

• fruZ

Poppy; jag har ju inte satt min fot utanför landstinget när det gäller mina mf. Så det går att få behandling även där. Men liksom privat gäller det att hitta rätt läkare. (haha, jag måste ju vara liite lojal mot min arbetsgivare... dessutom vill jag ju tro att man inte ska behöva vara rik för att få sjukvård i Sverige, lite naiv är jag, men det tycker jag är en fin egenskap).
    Jag hör om många som berättar om HEMSKA upplevelser i Landstinget, men min bild är tvärtom väldigt positiv. Enstaka personer har bemött mig dåligt, men de allra flesta på ett fantastiskt sätt.

LillaD; jag förstår dig absolut! Låter sunt!

• fruZ

Poppy; haha, det där kan jag inte alls, mer än att TSH utsöndras från hypofysen och reglerar utsöndringen av tyreoideahormoner från sköldkörteln och prolaktin utsöndras även det från hypofysen. Men huruvida de påverkar varandra vet jag inte. Och har jobbat såå mycket den här veckan så jag orkar inte tänka nu på ett par dagar...

Slutade jobba strax före sex idag. Åkte hem till sambon, trött och less och ångestladdad. Så vi lyssnade på räkan en stund. Hur den buffade runt och hjärtat som knattrade. Så nu är jag trött, men lycklig.
    Ni får ursäkta att mina inlägg nuförtiden bara handlar om en sak... Jag har ett lite enkelspårigt tankeliv just nu Och annars jobbar jag mest. Lite för mycket. Oroar mig lite för hur det påverkar räkan. Ska prata med BM när vi ska dit nästa vecka. Funderar lite på om det skulle gå att bli sjukskriven deltid. Men jag antar att man måste ha nåt slag symtom då. Inte bara oro och trötthet.

Trevlig helg mina vänner!

• fruZ

DND; oj vad svårt. Jag tror ju helt klart på heparinet. Men har inte hört nån som rekommenderar det redan från ÄL. Har hört om en här i Linköping där drM rekommenderade det direkt från plus. Så jag vet inte. Men tänk att du har så många behandlingsalternativ så du inte kan välja. Det är ju egentligen fantastiskt! Inte bara en massa läkare som säger att inget finns att göra... Men jag förstår ditt dilemma. Jag tror du ska följa den läkares råd som du litar mest på, men då borde du oxå följas upp hos den så det inte uppstår nåt slags konflikt.
    Jag tog ju Barnalbyl på eget bevåg från mens tills jag fick börja med Innohep. Verkade ju inte påverka infästningen, det gick ju på första försöket...
    Sorry, ingen lösning på problemet, bara en massa babbel...

• fruZ

BP; åh, nej vad jobbigt att du blöder Hoppashoppas att det är ok iaf!

• fruZ

Bionic; jag har haft 2 MA, 1 MF. Utredning på KK har inte påvisat nåt fel, men nu tar jag Innohep-sprutor 4500 enheter dagligen och är i v 16.
    Har gjort MÅNGA VUL, i början är det ju det enda som lugnar (iaf en liten stund...).
    Hoppas det går bra för dig!

• fruZ

Jag gick första gången i v 4, dvs 3+6, men att jag gick så tidigt var för att kunna börja med Innohep så tidigt som möjligt. Då syntes inte ens nåt i livmodern, så jag fick vänta tio dagar till innan jag kunde börja med sprutorna.
    Sen gick jag på totalt 7 VUL fram till v 13! Och allihop på KK. Vet inte om jag bara hade tur som fick en förstående läkare (som bokade in alla VUL utom två som var akuta pga blödningar) eller om jag helt enkelt är förfördelad för att jag jobbar på sjukhuset...

• fruZ

Finesssan; ja, men det är så jobbigt på jobbet och jag är så trött så imorse önskade jag nästan att jag skulle blöda lite bara för att få vara hemma... Sjukt, men jag är så TRÖTT!

• fruZ

Hurra Idun!! Så glad för din skull!
    Jag ska oxå på inskrivning på torsdag. Blir oxå min första så jag ser faktiskt fram emot det med spänning. Framförallt känner jag att jag måste diskutera min jobbsituation. För jag tror inte jag orkar så länge till...

Håller tummarna för alla andra VUL i veckan!

• fruZ

Jag vet vad binjurebarken är; det är det yttre skiktet av binjurarna där kortisol (kroppseget kortison, dvs den substans som finns i Prednisolon). Om man medicinerar med kortison så trappar man ut det långsamt för att kroppens egen produktion ska hinna komma igång igen, annars får man en massa utsättningssymtom.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8