• marika o Oliver

pojkar har snopp vad har flickor??

Hej

Många säger olika...vad kallar ni det?

Har pojkar snopp, penis eller vad kallar ni det?
    Flickor har de mus, snippa eller vad säger ni?

Min son på 3.5 år frågade mig en dag...-mamma, har du ingen snopp har du en öööv? (han kan inte säga r )

• Svar på tråden pojkar har snopp vad har flickor??
  • Carrie75

Nu har jag inte läst alla inlägg så jag vet inte om någon har sagt det förut, men alla förskoler använder ordet Snippa.
    Så ni som vägrar använda det ordet själva kan ju iallafall förklara för era tjejer att det finns ett ord som är vedertaget(om de behöver använda ordet någon gång när de befinner sig utanför hemmet). Förklara att mamma av någon anledning inte vill säga Snippa (ge gärna barnet en bra förklaring), men att det är det som andra kommer att kalla det (läkare, förskolelärarr osv). Så det är bra om de lär sig säga ordet även om inte mamma kommer att använda det.

Älskar mina grabbar
  • SvanFlikkan

här säger vi snopp och snippa :)

• vanniepai

usch jag fullkomligt avskyr ordet "snippa" fyfan! >_

• Butterscotch

Jag säger snippa. Gillar det inte egentligen, men tycker att det är viktigt att lära mitt barn ett ord för könet som är allmänt anammat istället för hemmagjorda hitte-på-ord som de inte kan göra sig förstådda med.

• Abessiniern
    Tjofsen skrev 2008-08-14 15:38:06 följande:
    Flickor har slida (latin: vagina)......varför ändra på det?
    Fast slidan är ju om man ska var korrekt bara på insidan av kroppen, alltså "gången" från livmodern som mynnar på utsidan av kroppen i slidmynningen. Slida är enligt mig inte ett bra ord för hela "paketet", det vore ju som att kalla hela penisen för ollon.

Jag säger snippa när jag pratar med barn.
  • mikalala

slidan är en del av snippan, om vi ska kalla vårt kön för det kan vi lika gärna kalla det för urinröret ellet klitoris eller varför inte blygdläpparna....

• Gith

Snippa! Det står t.o.m i svenska akademins ordbok.

• vanniepai

snippa låter som att man har "snippat" av något..
    alltså snopp och snippa..att snippa är avsaknaden av något

• lillamuan
    vanniepai skrev 2008-08-14 16:28:48 följande:
    snippa låter som att man har "snippat" av något..alltså snopp och snippa..att snippa är avsaknaden av något
    *håller med*
  • Elli47
    vanniepai skrev 2008-08-14 16:28:48 följande:
    snippa låter som att man har "snippat" av något..alltså snopp och snippa..att snippa är avsaknaden av något
    JA men det är ju faktiskt två olika ord, de stavas inte ens likadant... Det heter att man snoppar en cigarr t ex men hur många kopplar ihop det med snopp??
Svar på tråden pojkar har snopp vad har flickor??